Varmepumpe udedel i carport?

Min far er ved at indhente tilbud på en luft til vand varmepumpe. I den forbindelse er det blevet foreslået ham at montere udedelen i carporten. Det er smart nok i forhold til placeringen af indedelen og carporten bruges i dag mest til opbevaring af træpiller og porten står altid åben. Dvs. det ville være til at leve med at carporten også fremover stod åben. 

Alligevel tænker jeg umiddelbart at der er brug for mere fri luft omkring udedelen til en varmepumpe. Hvad tænker i?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt sikkert et must at det er en åben carport og ikke en garage...du skriver carport, men samtidig skriver du at porten altid er åben....hvis der er tale om en lukket garage så vil jeg mene det er en dårlig ide.

Uanset hvad skal I regne med at der ca. 3-5 meter foran varmepumpen vil blive blæst luft ud med "rimmelig" hastighed og denne luft vil altid være 3-4 grader lavere end den omkringliggende luft.

hvis der står biler vil de nok om vinteren være "dejlig" kolde om morgenen....


ja så vile jeg ikke anbefale det - dels vil der være et problem med effektiviteten hvis den står i et rum der er lukket på 3 sider trods en åben port på den 4. og dels vil din far/mor nok også opleve at den støj som en udedel nu en gang laver vil forplante sig og kunne høres i huset.

en varmepump med dårlig effektivitet kan lige så godt erstattes af et billigere simpelt varmelegme...

Udedelen skal ud af garagen og have sit eget lille "tag"


Vi har haft vores udedel til vores luft/vand-anlæg stående i vores daværende carport, som var lukket på tre af siderne. Udedelen stod inde i bunden, til venstre for bilens forende. Det fungerede perfekt og gav ikke nogen forringelse af effekten. Det havde endda den fordel, at vi ikke skulle bekymre os om sne, blade, osv.   

Ham vi solgte vores hus til var dog bekymret for, om den kolde luft, som udedelen spytter ud, ville have negativ påvirkning på hans bil, når den holdt parkeret i carporten!!!   


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg fandt lige et gammel billede, hvor du kan se hvordan udedelen var placeret. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Sæt du bare din varmepumpe op i garagen.

På det gamle auto lakeri, hvor min båd står om vinteren, står der 2 udedele ( 1 L/L og 1 L/V ) inde i en ikke speciel tæt telthal på ca 400 kvm.  Det fungerer perfekt og har den sideeffekt at der ikke er fugtigt i telthallen da udedelene "tørrer" luften ud.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Varmepumper lever af frisk udeluft , den ville ikke virke optimalt i en garage med åben dør , der ville hurtigt blive meget koldere end uden for ,  især i  vindstille perioder , det ville nærmest blive som et stort kølerum....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis