Hjælp til styring ad steppermotorer og strøm til disse.

Jeg er igang med ar uddannelse som Teknisk Designer og arbejder for tiden på at lave en slags CNC-fræser.

Jeg har rimelig god styr på det mekaniske til dette projekt, men meget lidt forstand på motorene og det andre elektroniske, og har derfor brug for noget rådgivning til at for dette projekt til at lykkes. Det skal gerne være så nemt for mig som muligt, men stadig uden at koste mere end højest nødvendigt.

Steppermotorerne skal styres via Gcode som jeg umiddelbart regner med at lave med OpenBuilds CAM - GCODE Generator. (Jeg tænker umiddelbart "NEMA 17 Stepper Motor Bipolar 1.8Deg 39Ncm 42x40mm" men hvis andre motorer vil være bedre egnet til formålet, tager jeg gerne imod gode råd).

Jeg påtænker at bruge "Arduino R3" med "TB6600 Stepper Driver" eller "Adafruit Motor/Stepper/Servo Shield for Arduino v2.3 Kit" eller "Dual Bipolar Stepper Motor Shield for Arduino", men jeg er også åben for andre forslag.

Arduino skal styre 3 steppermotorer, hvoraf de to af dem altid skal følges ad. Der står om begge shields at de kan styre to steppermotorer, men jeg ved ikke, om jeg kan sættes de to motorer der altid skal følges ad på samme stik på shield/driveren? og jeg dermed slipper for at have brug for mere end ét eller to "TB6600 Stepper Drivere" ? 

Og jeg ved ikke hvilket/hvilke shield/driver der vil være bedst og nemmest for mig, at bruge til dette projekt?

Og ud over Arduino, driver/shield og steppermotorer  skal jeg også bruge noget strømforsyning til at give strøm til dette plus en "12-36V Mini Hand Drill DIY Lathe Press 555 Motor" (sidnævnte motor har jeg allerede, men uden strømforsyning).
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen strømforsyninger på Minielektro.dk (hvor jeg bl.a. har fundet steppermotorerne), ud over en masse batterier og nogen der vidst ikke giver nok strøm til at kunne trække disse 4 motorer? Men jeg håber at nogen her kan pege mig i retning af et godt valg til en fornuftig pris, da jeg går ud fra, at I har meget mere forstand på den slags, end jeg har.

Desuden får jeg nok også brug for noget vejledning til, hvordan alt dette skal tilsluttes, for at komme til at virke, så jeg vil sætte meget stor pris på, hvis der er en/nogen der vil tilbyde mig noget rådgivning til dette også.

Jeg håber, at her er en/nogen,  som kan og vil hjælpe mig med at få dette projekt til at lykkes :-)

Med venlig hilsen Don_Doh.


If you can dream it, you can create it.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis