Isolering af skal muret enkeltstens udhus

Hej Lav-det-selv'ere

Vi overtager snart vores nybyggede hus, hvor vi har fået lavet et dejligt stort skur (med gulvvarme) som jeg skal have isoleret.

Væggen mod carport (syd) er opbygget med træskelet beklædt med naturskifer, mod nord/øst isoleret enkeltstens mur.

Det er primært væggene mod nord/øst som jeg godt kunne bruge til indspark omkring.

Jeg påtænker at opmure indervæggen i porebeton væg og isolere med glasuld (145 mm) mellem indervæg og ydervæggen.

Murene er dog ikke helt lige til, da der bl.a er opmuret små "søjler" op til en bærende træbjælke, samt stålsøjler og nogle vindbånd.

Se billede:

*Kan jeg godt mure træbjælken "inde" bag en porebeton væg, uden at den tager skade ? 

* De steder hvor der er "murede" søjler er der ikke plads til fuld isolering med glasuld. Kan jeg opsætte polystyren (20 mm) de steder for at undgå de værste kulde broer ?

* Hvor tyk bør jeg vælge porebeton pladerne ? 50, 75 eller 100 mm ?

Jeg havde først overvejet den mere traditionelle opbygning med træskelet/isolering, dampsære og afsluttende træplader, men det lyder til denne konstruktion er lidt udsat i forhold til fugt osv.

* Er der andre muligheder for isolering som egner sig til projektet ?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt følge din plan med porebeton. Men du skal huske at der skal murer bindere i. De skal have en lille hældning udad. 

Hvis det er tagpap eller sokkelplast man kan se skal det gå op ad porebeton muren inde i hulmur, ligesom din nye mur bør stå på murpap.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har du overvejet et træskellet/stålskellet med fibergips på? Det tåler fugten, som der i øvrigt ikke burde være meget af i en ny garage, og så får du plads til mere isolering uden på dine søjler.

Jeg kan ikke se at der skulle være noget problem i at lukke træbjælkerne inde, i så fald har jeg i hvert fald et problem hjemme hos mig selv. :-)

ev elmand skrev den 06-12-2018 22:06:16

Du kan godt følge din plan med porebeton. Men du skal huske at der skal murer bindere i. De skal have en lille hældning udad. 

Hvis det er tagpap eller sokkelplast man kan se skal det gå op ad porebeton muren inde i hulmur, ligesom din nye mur bør stå på murpap.

Tak for input. Der er murfolie med det er ikke så bredt nok til at kunne nå op at indervæggen. Men der burde kunne sættes en stykke ekstra på, med noget butylfugemasse.

Jeg har overvejet på murbindere og har ikke helt kunne finde ud af om det var nødvendigt. Jeg tænker at sætte indervæggen fast til både spær og eksisterende indermur på huset. Hvilken funktion har murbindere og er de nødvendige nu når der er søljer til at stabilisere ydermuren ? 

perhans skrev den 07-12-2018 10:15:42

Har du overvejet et træskellet/stålskellet med fibergips på? Det tåler fugten, som der i øvrigt ikke burde være meget af i en ny garage, og så får du plads til mere isolering uden på dine søjler.

Jeg kan ikke se at der skulle være noget problem i at lukke træbjælkerne inde, i så fald har jeg i hvert fald et problem hjemme hos mig selv. :-)

Denne metode har jeg også overvejet, da den som selv skriver giver plads til mere isolering. Jeg har dog læst at det er lidt en risikabel konstruktion i forhold til skimmel og fugt i konstruktionen, grundet slagregn gennem sten/fuger og kondens.

Har du lavet hulrum mellem skalmur og isolering ? og har du anvendt vindpap mellem isolering og skalmur ?

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet, det er jo den murede væg du vil isolere indvendigt, ikk'? Der kommer der jo ikke slagregn igennem og der er heller ikke brug for vindpap. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis