Til ev elmand og andre el “eksperter”

Hej ev elmand  + andre ☺️

Jeg så at du havde skrevet i en anden tråd omkring at hænge en ældre lampe op.

Jeg står med sådan en lampe (tror det hedder kobbertråde) ingen fave på dem så jeg ved ikke hvordan jeg skal samle dem i loftudtaget.

Jeg har taget et par billeder så du kan se hvad det er at jeg snakker om.

Håber du vil/kan hjælpe mig

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har en ledning fra lampen med gennemsigtig isolering. Så har du ingen farver på ledningen, men det er selvfølgelig ligegyldigt. Den ene ledning skal tilkobles 0, som er de blå ledninger i loftdåsen. Brug den ledige skrue i "sidehullet". 

Den anden ledning til loftlampen skal tilsluttes tændledningen i loftudtaget. Det ser ud som om at der i den nederste samlemuffe sidder en enkelt ledning. Tilslut også her i "sidehullet".

De hvide ledninger vil jeg tro er "fast fase". Hvis du tilkobler der, vil du få konstant lys i lampen.

Samlingen af de blå og hvide ledninger er ikke pæn. Det ser ud som om ledningerne slet ikke er skubbet helt ind i samlemufferne.


Søren O

Hej Søren  O  

Mener du at den anden skal i ved den sorte.?

Ved godt at de skal i ved siden af men i den samme.

Troede farverne var til for at vise hvilke ledning der skal i + og - eller er jeg helt forkert på den ..?

Skal jeg bare tage samlingerne af lampe ledningen.? (ved ikke hvad de hedder) 

Har aldrig gjort det før, men er ved at være træt af at skulle spørge familien om hjælp, så nu må jeg lære det ☺️🥴

Tak for hurtig svar 😉👍🏼

Bare for at få begreberne helt på plads så findes der INTET i vekselstrøm, som er det der kommer ud af stikkontakten der hedder + og - det hedder 0 og fase.... + og - eksistere i jævnstrøm hvor det er vigtigt at de bliver forbundet korrekt det er ikke så vigtigt i vekselstrøm hvor der nok skal komme lys i lampen  hvis der bliver byttet rundt på dem. 

Samlingen som du nævner hedder en muffe. Og så skal du blot gøre som Søren siger sæt den ene ledning i den blå og den anden i den sorte (den ser ud til at være sort) så virker det, men husk nu at slukke ude i din tavle så er du sikker på ikke at begynde og danse Electric boogie🤪


Og hvad skal selve lampen hænge i? Der er tilsyneladende ingen krog til at hænge lampen i. Det kan betyde en ny udløbsroset og en elektriker.


fase
S. Fabrin skrev den 05-12-2018 09:44:11

Og hvad skal selve lampen hænge i? Der er tilsyneladende ingen krog til at hænge lampen i. Det kan betyde en ny udløbsroset og en elektriker.

 I stedet for at betale for en elektriker time mv. Så kan man jo også bore et hul ved siden af udtaget og sætte en helt almindelig krog op. Det er selvfølgelig ikke ligeså pænt som hvis lampen hænger i udtaget, men alligevel. 


Iøvrigt man må jo normalt godt skifte indsatser selv. Vil udskiftning af rosetten med et standard LK udtag i "udvendig" dåse falde under den regel? (man skal selvfølgelig stadig være komfortabel med opgaven) 


Ask
Annonce

Nu er der jo en baldakin på lampen, som skal dække loftudtaget. Det tvivler jeg på lader sig gøre, hvis der placeres en krog ved siden af. 

Du må heller ikke selv skifte udløbsrosetten. Det er indgreb i den faste installation. 


fase

Hvorfor sætte en krog op? Kan aflastningen i lampeudtaget ikke bruges?


Søren O

Den plastik aflastningbøjle er ikke beregnet som andet end aflastning og evt. til at hænge en let lampe i. Om aflastningsbøjlen kan bære lampen er et andet spørgsmål. Vægten af den viste lampe er ukendt.


fase
S. Fabrin skrev den 05-12-2018 10:04:27

Du må heller ikke selv skifte udløbsrosetten. Det er indgreb i den faste installation. 

 Tak for info, men hvorfor er det anderledes end at skifte en stikkontakt? Altså fx fra en gammel LK model til en ny. Det er jo også et indgreb i den faste installation men det må man godt selv? 


Ask

Det korte svar er, at der er givet tilladelse til at skifte en afbryder eller en stikontakt. Du kan læse mere om regler for gør det selv arbejde på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis