Kedel og varmeveksler

Hej


Jeg har købt en Lamborghini kedel og skal til at montere den med en varmevekler, sjunt og pumpe.

Den som vi har i vores sommerhus får ik leveret konstant varmt vand og er også fobundet med varmeveksler, sjunt og pumpe.

Er der nogen her der kan foklare mig, om det er muligt at forbinde den sådan at vi får konstant varmt vand?

Og hvad fortæller de mig at kedelen er 47 KW?

Vh Tommie

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Hvad er årsagen til at du vil bruge varmeveksler? Kunne gætte på at det er for at opvarme pool.

Det er kun et gæt hvorfor du ikke har konstant varmt vand. Der må også være behov for gulvvarme og radiatorer. Gulvvarmen ville jeg køre over gulvvarmeshunt, og radiatorer direkte fra fyret, eller udetemperaturstyret shuntkreds.

Varmtvandsbeholderen skal være koblet direkte til fyrets afgang, så brugsvandet bliver ordentligt opvarmet, evt. med termostatventil som lukker for opvarmningen når brugsvandet er tæt på 60o.

Så skal der selvfølgelig være cirkulationspumper i de enkelte kredse.


Søren O

Hei Søren

Ja, grunden er den at kedlen ikke har varmtvands tank og må derfor montere en varmeveksler. 

Kedlen varmes op af oljefyring og har to rør bag, som er frem og retur.

 De to rør skal så forbindes til veksleren, som så skal varme forbrugsvandet. Men problemet er i vores sommerhus er at, da det varme vand har løbet i 2-3 min, så bliver de lunket, som om at veksleren ikke kan følge med.

Har hørt nogen snakke om to pumper, men ved ikke helt hvordan det skal monteres o.s.v

Jeg skal vedhæfte en tegning fra vores sommerhus montering.  

Vedhæftede filer:

Hvis dit system er som på tegningen, tvivler jeg på, at du nogensinde får det til at virke. Til et oliefyr bør du bruge en varmtvandsbeholder og ikke en varmeveksler. Varmtvandsbeholderen skal forbindes som var det en radiator altså med frem- og returløb. Dog før shunten. Du har i følge tegningen serieforbundet varmeveksleren med fremløbet. Det betyder, at der skal være brug for varme til radiatorerne for, at der kan varmes brugsvand op.


fase
Annonce

Hei Fabian

Tak for svaret

Kan godt se hvad du mener Men om nu shunten står half in half, halvdelen går til fremløbet og halvdelen går retur igen til kedlen, så vil de vand der går retur igen resirkulere gennem kedlen og veksleren hele tiden, som så varmer det kolde vand. Men så kører kedlen sikkert hele tiden mens du bruger de varme vand (ik sikker).

Det rigtige er nok os at det kolde vand er i toppen og løber mod de vand som kommer ud fra kedlen. (bytte på varmt og koldt).

Hvis du vil bruge varmeveksler til varmt brugsvand, så skal du have fat i en trykstyringsventil som bruges til fjernvarmeanlæg. Ventilen lukker op for cirkulation af kedelvand gennem varmeveksleren når der forbruges varmt brugsvand, og lukker igen når forbruget stopper. Det enkleste vil være at købe en færdig enhed.

Varmeveksleren skal så tilsluttes som en radiator med retur til kedlen. 


Søren O

Hvis du absolut vil bruge en varmeveksler til din centralvarmekedel, skal den selvfølgelig kobles som modstrøms veksler. Det betyder, der hvor det varme brugsvand kommer ud, skal fremløbet fra kedlen ind. Selvfølgelig på hver sin side af  veksleren.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis