Septiktank

Hej alle sammen.

Jeg er ved at køben en landejendom, på ejendommen er der en septiktank da der ikke er kloark tilslutning.

Jeg har fået ad vide det ikk længere er nok da der er kommet nye regler.


Jeg er i tvivl om hvad der skal gøres, skal der monteres et nedsivningsanlæg eller en sivebrønd, jeg ved intet om det.


På forhånd tak 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der ikke allerede er anlagt et lovligt nedsivnings anlæg så skal det etableres. Det kan ligge i området 35 - 50.000 kr. Men kan også være lidt mere afhængig af de lokale forhold med bl.a. grundvands højde. 

Har man meget høj grundvand stand kan det blive nødvendigt at bygge et dige på f.eks. 0,75 m højde og pumpe nedsivnings vandet op i denne. 

Kommunerne har pligt til at lave kloakerings plan som også angiver hvornår de enkelte områder skal have færdigt gjort sådan anlæg. Det kan ofte ses på nettet når du går ind på kommunens hjemmeside. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for det.

Finders der et samlet anlæg til det hele, eller skal man både have septiktank og nedsivningsanlæg hver for sig.

Tror ikke at septictank er god nok. Vil mene at der skal en bundfældningstank til, før "det tynde" ledes til nedsivning.


Søren O

Du skal få sælger til at dokumentere at anlægget opfylder kommunens krav, og hvis det ikke gør, bør der indhentes et tilbud på hvad det vil koste at få etableret et lovligt anlæg. 

Da vi købte vores hus for 7 år siden stod vi i samme situation. Vores advokat påpegede at der kunne være et problem med lovligheden af septiktanken. Sælger fik undersøgt tanken og sandpuden af en kloarkmester, hvorefter kommunen godkendte anlægget.  


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Du skal have installeret en 4-kammertank. Størrelsen måles ved husets beboelsesmuligheder. Kamrene virkerved overløb til næste og indholdet bliver tyndere og tyndere, for til sidt i 4. Kammer at blive pumpet op via en dykpumpe til slanger med huller i, hvor gyllen siver ud af i enten jorden eller en mile. Det kaldes nedsivningsanlæg. Der er lov for at tanken tømmes een gang årligt og spules for indhold.


 

Du spørger om der findes samlet anlæg. Det kan man på en måde godt sige. Det er en kloakmester der skal lave det hele så anlægget fungerer. Desuden skal det være tilmeldt en tømme ordning. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er enig i hvad der er skrevet her men du skal være opmærksom på at det ikke er alle steder man kan/må lave nedsivningsanlæg, dels kommer det an på grundvandsspejlets højde og om det er i et indvindisgnområde og dels kommer det an på jordbundsforholdene, hvis jorden ikke kan optage "vandet" så virker det jo ikke.

Hvis du ikke kan lave et nedsivningsanlæg så kan du lave et minirenseanlæg i stedet for. Jeg har fået lavet et minirenseanlæg på min gård for ca. 5 år siden på 10 PE (person ækvivalenter) da vi bor 2 familier og det kostede 110.000 kr.

Kommunen har imidlertid pligt til at give dig et tilbud på hvad det vil koste hvis de skal etablere rensningsanlæg/nedsivning og drive det, men det bliver det ikke nødvendigvis billigere af.

Og du skal være opmærksom på at du slipper for nogle afgifter når du renser/nedsiver privat da nogle de afgifter de f.eks. betaler for vand er til kloak, og det skal du jo ikke betale når du gør det selv.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis