Afbryd strøm ved vejskab

Hej,

Med fare for ramaskrig så prøver jeg lige alligevel. Hvad skal der til for at slukke for strømmen før tavlen dvs. i vejskab ? Jeg går ud fra der ikke er noget at afbryde ved el måleren ? Er det en trekantnøgle ? Jeg har det bedre at pille i tavlen når strømmen er afbrudt helt i tavlen (ja jeg ved godt man ikke må så det er der ingen grund til at gentage). Jeg har før været forsigtigt og gjort det ved bare at slukke for HPFI relæet MEN der er stadigvæk strøm ind. 

/donnib


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal overlade det til en der har forstand på det, altså en elektriker.
I gravstenen er der ikke en afbryder som du kender dem, men derimod nogle klemmer, hvor de forskellige kabler er monteret.
Det kræver LAUS værktøj at arbejde i en gravsten, og er ABSOLUT ikke noget for en lægmand.
For man skal jo vide hvad der er hvad... tilgangen i en gravsten kommer direkte fra elværket,(eller transformerstation) og det er lidt mere end bare 16 ampere   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvorfor vil du have afbrudt din forsyning? Er du ikke ved at komme lidt ud over, hvad du bør have lov til at lave uden el uddannelse. Ude i kabelskabet sidder dine stikledningssikringer, som du kan skrue ud for at gøre stikledningen spændingsløs, Det er arbejde for instrueret personale (LAUS arbejde). Du har i et andet indlæg givet udtryk for, at du gerne vil have din installation set efter af en med forstand på el, for at se om din selvgjorte installation var OK. Få nu en elektriker til af gøre dit stik spændingsløst, det er ikke gør det selv arbejde. Nøglestørrelsen kan du selv finde ud af. Det er ikke svært.


fase

hej ikke alle gadeskabe er ens. Så det er ikke til at give dig et korrekt svar alligevel. Du kan f.eks. komme til at fjerne en fase hos din nabo. Går ud fra det er fordi du vil skifte dit HPFI eller flytte din el-tavle. Hvis du skifter dit HPFI med strøm på og du kortslutter to faser skal du alligevel have en elektriker forbi. Du kunne måske også overse at NUL sidder i den anden side end den gamle. Synes du skal ringe til en elektriker.

I vores gravsten sidder der en overvågning på sådan at hvis strømmen slukkes går der en alarm ved el selskabet (sydenergi). 

Det så jeg da elektrikeren skiftede vores el tavle.. 

Og med de amp der er i sådan et elskab så turde jeg ikke selv rode med det.. 

Går det galt for dig er det helt sikkert farvel og når man tænker på at det koster kun 3-4000 at få det lavet ja så vil jeg mene ens liv er mere værd end det 🤔🙃😄


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce

@primo-ct nej nej det går ikke, jeg holder mig væk som sagt. Ikke så meget diskussion. 


 

På vores installation sidder der 3 forsikringer mellem tavlen og gravstenen. Er det usædvanligt? Hvis man skruer dem ud kunne man vel skifte hfi-relæet uden spænding på tavlen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvor præcist sidder de? altså i tavlen før hpfi'en?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De sikringer, kovas omtaler, kan være tarifsikringer, som ofte sad før 3 fasede grupper. De omfatter ikke nødvendig vis lysgrupperne. Det er heller ikke sikkert, at de sidder før HPFI relæet. 

Nu ved jeg heller ikke, hvorfor man kalder kabelskabet for gravstenen. Gravstenen var en betegnelse for et kabelskab fra LK, som bestod af en betonsokkel og et låg af glasfiberarmeret plast.


fase

Gravsten er vist blevet et synonym for kabelskab, lidt ligesom folk kalder alle genvindings anlæg Genvex. Også selv om det er Nilan eller andre fabrikater. Genvex er bare en af mange fabrikater.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis