Fuge klinker

Så har jeg efter lang tid langt om længe fået lagt klinker i det ene kælderrum:


Jeg er rimeligt godt tilfreds med resultatet i forhold til det er første gang jeg prøver det. Rummet er 6.2 meter langt og 3.6 meter bredt. Det er en murermester villa fra 1953, og det er kælderen jeg er i gang med. Jeg har brugt lip multi flisklæb (der skulle være fleksibel) Jeg skal nu igang med at fuge og der vil jeg bruge lip multifuge der også skulle være fleksibel. Jeg har følgende spørgsmål:

1. Er det nødvendigt med en silikone fuge mod vægge?
2. Kan jeg tage et stykke gulv af gangen for at nemmere kunne styre det imens jeg lærer at arbejde med det eller skal man tage hele gulvet af en omgang?

mvh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ad. 1: I en kælder må vi formode at gulv og vægge er en fast enhed der forhåbentlig ikke giver sig, så du behøver ikke en silikonefuge der. Du vil få et langt mere robust resultat ved at fuge med samme materiale som til klinkerne.

Ad. 2: Det kan lade sig gøre, men anbefales ikke. Arbejd dig gennem gulvet ved at tørre overskydende fugemasse af når det har sat sig og fortsæt så med at fuge. Fugning af klinker er pærelet.

Brug en gummispartel diagonalt for at presse fugemassen godt ned i alle hulrum. Med en hårdt opvredet svamp fjernes overskydende fugemasse. Skift vandet ofte for at reducere kalkslør.

Afhængig af om klinkerne er porøse eller glaserede, kan du fjerne det sidste kalkslør med eddikevand inden fugemassen er hærdet helt op. Vær forsigtig med fugerne.

Er klinkerne meget porøse kan du fugte dem først for ikke af eddiken trænger for dybt ned. Du har kun brug for eddikens egenskaber på klinkernes overflade.

På glaserede klinker kan kalkslør oftest fjernes alene med køkkenrulle.

P.S: LIP multifuge har jeg brugt til adskillige formål. Det er et godt produkt som jeg varmt kan anbefale.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 03-12-2018 13:10:07

Ad. 1: I en kælder må vi formode at gulv og vægge er en fast enhed der forhåbentlig ikke giver sig, så du behøver ikke en silikonefuge der. Du vil få et langt mere robust resultat ved at fuge med samme materiale som til klinkerne.

Dejligt, tænker faktisk det er nemmere for mig uden den silikonefuge.


Ad. 2: Det kan lade sig gøre, men anbefales ikke. Arbejd dig gennem gulvet ved at tørre overskydende fugemasse af når det har sat sig og fortsæt så med at fuge. Fugning af klinker er pærelet.

Brug en gummispartel diagonalt for at presse fugemassen godt ned i alle hulrum. Med en hårdt opvredet svamp fjernes overskydende fugemasse. Skift vandet ofte for at reducere kalkslør.

Vil det sige at jeg løbende fjerner overskydende fugemasse (når det har sat sig) imens jeg kører baglæns gennem rummet? Jeg er pga. rummet nød til at bevæge mig baglæns ned mod døren hvor billedet er taget fra. Hvor lang tid tager det for fugemassen at sætte sig?

Du når at fuge hele rummet før det har sat sig. Det tager minimum 1 time at sætte sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tiden før fugemassen sætter sig kommer an på viscotisiteten, rummets temperatur og underlagets sugeevne, men som tommelfingerregle kan du godt regne med alt mellem ½ til 1½ time.

Du kan godt fjerne overskydende masse undervejs inden det har sat sig. Det er kun sidste del som har indflydelse på fugernes udseende.

Så ja - du arbejder dig baglæns gennem rummet. Dog skal du være opmærksom på kalkslør når klinkerne tørre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Update:

Så blev jeg færdig med at fuge. Processen gik fint nok med de tips jeg har fået i denne tråd. Jeg var dog overrasket over så hurtigt det satte sig på flisen, og også over hvor hurtigt det opblandede størknede (brugte blandings forholdene på posen) Jeg brugte rigtig lang tid på rengøring, nok fordi jeg skulle lære det først og den første halvdel af rummet fik rigeligt med fugemasse også der hvor der ikke burde være fugemasse



Tak for hjælpen :-)

uha, det var godt nok nogle hvide fuger. Jeg fortryder selv at have valgt en lys fuge til mit køkken og til min entre. De kan ikke holdes rene. 

Men flot arbejde! Det ser godt ud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis