Gulvvarme i etageadskillelse med lav byggehøjde og høj uopvarmet kælder

Hej. 

Vi har en størrere renovation foran os og vil i den forbindelse gerne lave vandbåret gulvvarme i stuegulvet. Der er et 100mm betondæk fra 1951 ned til en høj, uopvarmet kælder. Vi vil ikke tage noget af kælderens højde da denne på sigt skal indlemmes til beboelse.

Den nemme måde at gøre det på er at fjerne trægulv og strøer, lægge rionet, pexrør og støbe et nyt slidlag i beton som dækker slangerne.

Men, så er der ikke isoleret under gulvslangerne!!! Er det et problem? Og hvis ja, har I nogle forslag til løsning?


P.S. Kælderen er på nuværende tidspunkt ikke opvarmet, men vi har planer om at støbe nyt gulv med gulvvarme i kælderen på sigt. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er direkte ulovligt at bruge kælder som beboelse.....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

I får et varmetab ud gennem ydervæggen, da gulvet er støbt i direkte forbindelse med soklen, sådan lavede man det på den tid.

Hvis i kan afrette gulvet med f.eks. flydespartel, kan i ligge nogle færdige gulvvarmeplader med indbygget isolering, som har riller i til slanger. Herpå kan lægges et svømmende gulv, laminat eller lamelparket. Eller gulvgips med fliser på.

Vil i ha fliser, kan i også klæbe wediplader på betonen, fræse spor i pladerne til slanger, her på lægges fliser direkte på pladerne i fliselim.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
karl smart skrev den 02-12-2018 19:39:26

Det er direkte ulovligt at bruge kælder som beboelse.....................

 Ubrugelig kommentar. Skriv noget brugeren kan bruge til noget. Uddyb i det mindste.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er vist noget alle ved , at beboelse i kældre er ifølge loven forbudt , hobbyrum , vaskerum eller motionsrum osv er ok , men ikke beboelse . 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej.

Hvad angår beboelse i kælderen, er det som der bliver nævnt, ulovligt.

Dette skyldes blandt andet, at flugtvejene er begrænsede, såfremt der opstår brand.


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
karl smart skrev den 02-12-2018 19:39:26

Det er direkte ulovligt at bruge kælder som beboelse.....................

 

Vedr. lovligheden af beboelse er det faktuelt forkert at det er ulovligt. Kælderen skal selvfølgeligt leve op til en række krav for at kunne inddrages i BBR som beboelse.

En kælder kan godkendes til beboelse såfremt:

Der er 230 i loftshøjde.

En hel side er gravet fri så man kan gå direkte ind fra terræn.

Indeklimaet skal være sundt og sikkert.

Kælderen skal være opvarmet og tør.

Og der skal selvfølgeligt være redningsåbning som lever op til bygningsreglementets krav!Dvs. Åbningens højde plus bredde skal mindst være 1,5 m, og højden fra gulvet til underkanten af åbningen må ikke være over 1,2 m.

Kælderen lever op til alle krav, med undtagelse af at den ikke er opvarmet. 

Jeg er glad for at jeg ikke er en af "Alle" og faktisk har læst op på den del, ellers ville jeg da være lidt træt af det nu. 

Gregeren skrev den 02-12-2018 20:07:47

I får et varmetab ud gennem ydervæggen, da gulvet er støbt i direkte forbindelse med soklen, sådan lavede man det på den tid.

Hvis i kan afrette gulvet med f.eks. flydespartel, kan i ligge nogle færdige gulvvarmeplader med indbygget isolering, som har riller i til slanger. Herpå kan lægges et svømmende gulv, laminat eller lamelparket. Eller gulvgips med fliser på.

Vil i ha fliser, kan i også klæbe wediplader på betonen, fræse spor i pladerne til slanger, her på lægges fliser direkte på pladerne i fliselim.

Mange tak for feedback.

Det giver rigtigt god mening at soklen selvfølgeligt ikke er isoleret på samme måde som de første par blokke i moderne byggeri og der ved vil give et varmetab. Det havde jeg ikke tænkt på. 

Dog er det så kun den ene side af huset det handler om, da det er bygget på en skråning og hulmuren er ført længere ned på siden der vender udad. Ville man kunne komme om ved det ved at lægge 20mm polystyren isolering ned mod eksisterende gulv og op ad vægen ?

Uagtet vil jeg se nærmere på de løsninger du har foreslået og se om jeg kan få løst mit problem, wedi planerne lyder ret spændende.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også