opretning af yderdør

Hej.

Jeg har en entredør der efterhånden har siddet i huset i 40 år.

Døren er med termoglas med udvendige tremmer i træ. Sidder i mange huse fra den gang.

De sidste år er døren imidlertid begyndt at synke, således at bunden i håndtags siden rammer fodrammen. samtidig er døren begyndt at blive vindskæv (fra top mod bund), således at der mod bunden er opstået en lille vridning ind i huset.

For ca 10 år siden satte jeg et par skiver i dørbeslaget, samt rettede på hængslerne, men det går vidst ikke længere.

Kan man gøre noget, eller er det på tide at udskifte - (dyrt)?


mvh.
RB
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser jo ud som om det er det øverste hængsel som det er galt med. Hvis døren ikke er ude af vinkel, så kan du skrue de to øverste hængsler af overdelen (et ad gangen) lægge det på noget hårdt underlag  og bukke det ved at slå på hængslet langs med stabelhullet med en fladmejsel så du bukker det et par mm bagover. Skruer dem på igen. Hvis det er døren som hænger ud af vinkel så kan du tage alle glaslister af og rette døren op ved at klodse termoruderne over diagonal fra hængselside til top låseside.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej Kovas.

Du benytter et par fagudtryk jeg ikke kender. Hvad er stabelhullet?


mvh.
RB

Stabelhullet er den del af hængsel som akslen fra modparten går op i. 

Det er nok lidt lettere at bruge en hængsel retter. Men under alle omstændigheder skal døren afmonteres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen.

Tak for svaret.

I forbindelse med at jeg satte skiver på døren for ca. 10 år siden anskaffede jeg mig en hængsel retter. kan jeg bruge den uden at skulle afmonterer hængslet?


mvh.
RB
Annonce

Tag døren og hølv lidt af bunden - bare 2-3 mm.

Vil døren så ikke bare begynde at blive mere utæt for oven?


mvh.
RB

Listen skulle gerne ikke side på ydersiden af døren - men på den store flade.

Thomas_Mygind skrev den 02-12-2018 20:20:33

Tag døren og hølv lidt af bunden - bare 2-3 mm.

 Rent fusk på laveste niveau, når det er helt tydeligt at døren hænger. Få hængslerne rettet.


Når du bruger hængsel retter skal hængsel blive siddende, men døren skal løftes af. Og det er lige meget om du bukker den del der sidder på døren eller den på karmen. Giv den midterste 2/3 af det den øverste skal have. 

Hvis de får for meget vil døren " fjedre" når den lukkes helt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis