Medic skrev den 26-08-2024 14:52:46
Hej alle på LDS
Jeg genopliver lige tråden, da jeg står med fuldstændig samme skade på undertaget. Jeg har fundet 2 steder, hvor undertagsstrammeren er gået igennem undertaget. Jeg formoder det er vinterens blæsevejr.
Taget er ca 30 år gammelt. Jeg har så sendt som sidst år haft 2 forskellig tømrer til, at vurdere levetiden på undertaget, og de mente begge, at der var mange år tilbage i det endnu. Men nu tænker jeg om levetiden måske ikke er så lang endda.
Hvad tænker I, ud fra den type skade på undertaget?
På forhånd tak.
Problemet (ihvertfald i mit tilfælde) var ikke selve undertaget, med de sorte fjeder dimser der holder undertaget stramt (som ses på det oprindelig opslag), så det ikke blafre. Det jeg fik fortalt er, at de oprindelig var lavet til en ældre type undertag (som var mere plast end stof). De er lavet på en måde, hvor de har en "krater" rundt på den sorte plastfod, som med tiden gnaver sig igennem undertaget. Prøv at tag en af dem der er gået igennem, så kan du tydelig mærke den grove kant, og du kan også tydelig se hullet passer helt med foden..
Huller i undertaget kan du nemt fikse med undertags tape. Det er bedst at gøre fra ydersiden.
Hvis du har mod på det, kan du skifte de fjedre ud med nyere typer - der stripses på lægterne. Og så i samme omgang pille de gamle fjedre af. Men det er noget af et arbjede, og det skal gøres udefra. Jeg gjorde det for nu 4 år siden nu, og det fungere 100%.