El spørgsmål

Hej,

Her er et par spørgsmål som jeg håber at i har noget viden omkring :

1. Jeg har et 5G2,5 kabel trukket fra en 16A 3 faset grupper ud til et skur hvor kablet bliver fordelt til 1 x 16A 400V gruppe samt 2 x 10A lys grupper (i et separat tavle). Der er ikke nogen HPFI relæ her (der er kun en i hoved tavlen). Er dette tilladt ?

2. Er der nogen regler omkring udendørs dåse hvor dåser hvor højt over jord niveau de skal være ? 

3. Er der nogen regler der forhindrer at lave en loftsdåse i plade loft i et FUGA dåse med dæksel ? 

4. Jeg kan ikke helt blive klog på hvad reglerne er omkring spots i et badeværelse, hvor langt skal de være fra bruser og hvad er reglerne ellers på dette område ?

5. Er der nogen regler der forhindrer at have et 3 faset 16A gruppe hvor man trækker et 5G2,5 kabel og derefter fordeler faserne til forskellige ting i et forgrenings dåse ? jeg er udemærket godt klar over der er ulemper ved denne form MEN er det ulovligt ? I så fald det er ulovligt er det tilladt at at bruge et 5G2,5 kabel der går til forskellige grupper i tavlen og derefter igen fordeler ud i dåsen ? 

6. Er lidt forbundet til 5, jeg har fundet ud af at der er et stikkontakt hvor der bag den findes to forskellige grupper, er dette tilladt ? De er selfølgelig ikke forbundet med hvinanden men hvis en uvidende person forbinder de to fordi de måske mener de skal være samlet så får de en slem overraskelse. 

7. Igen lidt forbundet til 5 og 6, jeg har fundet et stikkontakt hvor der engang har sidet noget der krævede 16A 400V derfor er der et 5 leder kabel hvor den ene fase er forbudet til stikkontakten så stikkontakten er ok men er det lovligt at have et kabel bag et stikkontakt med 400V men kun bruge 230V, der er samlemuffer på de ledere der ikke er brugt ?

8. Er der nogen regler der forhindrer en at have en lysgruppe som har lys udenfor og indenfor eller en blanding af stikkontakter der er ude og inde ?

9. Vores opvaskemaskine er ikke forbundet med jord, er dette et krav ? Man får af og til stød når man arbejder med vand og opvaskemaskinen.

/donnib


 

Hej, Her er et par spørgsmål som jeg håber at i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@Fabrin

Jeg må sige at du kan ikke gætte mere forkert   

Jeg har været i elfaget i 40 år og heraf de fleste som aut. elinstallatør.

Så jo, jeg kender termerne i faget.

Jeg forholder mig kun til fakta i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen.

Der gælder samme regler for kabler som for rør i henhold til SB6 § 521.6

Men du får lige en ekstra... sakset direkte fra Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

Man kan mene om det er fusk eller ej, det er lovligt.

Jeg vil give dig og Ev elmand ret i at det ikke er noget man rådgiver lægmand i at kaste sig ud i.

Med venlig hilsen

KimK

Man kan mene om det er fusk eller ej, det er lovligt.

Jeg vil give dig og Ev elmand ret i at det ikke er noget man rådgiver lægmand i at kaste sig ud i.

Med venlig hilsen

KimK

Med hensyn til at du har været i elfaget i 40 år de fleste som aut. elinstallatør. Den kan jeg godt slå.

Du skal ikke lære gør det selv folk at lave sådan en installation, det er i mine øjne dårligt håndværk. Derfor vil jeg stadig kalde det fusk. Det er Ok at bruge det hvor der kun kommer instruerede personer, men gør det selv folk, som selv roder i installationer, skal ikke udsættes for sådanne finurligheder.

Kunne du ikke skrive i din signatur, at du ved noget om El.


fase

@Fabrin.

Jeg har på intet tidspunkt opfordret lægmand til at lave den slags installationer.

Jeg har kun påpeget at det er lovligt i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen.

God aften til dig.

KimK

I stedet for at diskutere hvad der er "fusk" kan I så ikke hellere fortælle folket hvad der i praksis kan ske ved at lave den løsning, helt konkret, scenarirer, etc? Så kan man meget bedre forholde sig til hvad I snakker om og derefter selv konkludere.

I siger klamp, fusk, "ingen elektriker med respekt for sig selv...", "Ikke velset", men I skriver intet om hvad der kan ske.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

christiannielsen.

Jeg vil gerne prøve undgå, at ikke elektrikere kommer til skade ved at bruge den anviste metode. Forestil dig at du slukker for den gruppe, du mener, det drejer sig om, og giver dig i gang med at rode med installationen. Det viser sig nu, at der stadig er spænding på noget af installationen, som du mener er spændingsløs. Det finder du ud af på den hårde måde, hvis du er så "heldig" at få fat i f.eks. den spændingsførende fase og i værste fald nullen. Fortsæt selv senariet. Der skal bare 100 mA til for at det er dødeligt. Det begynder med muskelkramper, som gør at du i uheldigste tilfælde ikke kan slippe ledningerne.


fase

Fabrin har skrevet om nogle af de risiko faktorer der er.

For at komme til det helt lavpraktiske, så har man ofte 5 leder kabel, til at fremføre 3f - N - og Jord . Der bruger vi så altid gulgrøn som Jord  blå som N og sort-brun-grå som faser 

Eller i en almindelig lysinstalation igen g/g som jord Blå som N Brun som fase og de 2 sidste som tændledninger

Nu skal vi så gennemtænke de 2 grupper i et kabel ( som jeg aldrig har set)

Der bruger vi gul/grøn som fælles jord for de 2 grupper, og så Blå som den ene Nul - brun som den ene fase. Så skal vi vel bruge den sorte som den anden gruppes Nul og grå som den anden gruppe`s fase. Og der er ingen frie ledninger til evt. tændledning

Det bliver ret uoverskueligt i 1. samling. OG hvis dette sker i en pl loftsdåse og der skal etr lampeudtag på Hvordan skal opmærkning så se ud.? Skilt der hænger ned fra udtaget eller en lille seddel der er puttet op i PL dåsen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil gerne sige tak til jer alle der deltager i denne tråd. Jeg synes det er meget informativt at se alle vinklerne. Det vigtigste for mig er sikkerheden dvs. person skade og risikoen for brand. Jeg synes det er ret vigtigt at se alle vinkler altså lovligt, lovligt men ikke smart pga af X, ulovligt og ulovligt men uden decideret fare ergo de ting man bruger i el tilsynsrapporten K0,K1,K2,K3.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis