El spørgsmål

Hej,

Her er et par spørgsmål som jeg håber at i har noget viden omkring :

1. Jeg har et 5G2,5 kabel trukket fra en 16A 3 faset grupper ud til et skur hvor kablet bliver fordelt til 1 x 16A 400V gruppe samt 2 x 10A lys grupper (i et separat tavle). Der er ikke nogen HPFI relæ her (der er kun en i hoved tavlen). Er dette tilladt ?

2. Er der nogen regler omkring udendørs dåse hvor dåser hvor højt over jord niveau de skal være ? 

3. Er der nogen regler der forhindrer at lave en loftsdåse i plade loft i et FUGA dåse med dæksel ? 

4. Jeg kan ikke helt blive klog på hvad reglerne er omkring spots i et badeværelse, hvor langt skal de være fra bruser og hvad er reglerne ellers på dette område ?

5. Er der nogen regler der forhindrer at have et 3 faset 16A gruppe hvor man trækker et 5G2,5 kabel og derefter fordeler faserne til forskellige ting i et forgrenings dåse ? jeg er udemærket godt klar over der er ulemper ved denne form MEN er det ulovligt ? I så fald det er ulovligt er det tilladt at at bruge et 5G2,5 kabel der går til forskellige grupper i tavlen og derefter igen fordeler ud i dåsen ? 

6. Er lidt forbundet til 5, jeg har fundet ud af at der er et stikkontakt hvor der bag den findes to forskellige grupper, er dette tilladt ? De er selfølgelig ikke forbundet med hvinanden men hvis en uvidende person forbinder de to fordi de måske mener de skal være samlet så får de en slem overraskelse. 

7. Igen lidt forbundet til 5 og 6, jeg har fundet et stikkontakt hvor der engang har sidet noget der krævede 16A 400V derfor er der et 5 leder kabel hvor den ene fase er forbudet til stikkontakten så stikkontakten er ok men er det lovligt at have et kabel bag et stikkontakt med 400V men kun bruge 230V, der er samlemuffer på de ledere der ikke er brugt ?

8. Er der nogen regler der forhindrer en at have en lysgruppe som har lys udenfor og indenfor eller en blanding af stikkontakter der er ude og inde ?

9. Vores opvaskemaskine er ikke forbundet med jord, er dette et krav ? Man får af og til stød når man arbejder med vand og opvaskemaskinen.

/donnib


 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

2,3 og 4: Du skal sætte dig ind i IP-klasser på installationsmateriel og lamper/spots. Lamper i vådrum (over IP20 mener jeg) skal opsættes af elektriker.

9: SKAL det være et krav for at du vil redde dit liv? 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

1. Det er lovlig med Hpfi i foran siddende tavle. Er det praktisk h-øøøø-m 

2. Det kommer jo an på hvilke dåser der er tale om. Der er faktisk dåser som er beregnet til ned gravning. Men hvis du taler om en almindelig samledåse, så er hovedreglen at det skal være mindst 50 mm over gulv. Og det gælder også udendørs. Men der er forskel på tætheds krav om den sidder tæt på jorden eller i ly af regnen oppe under udhæng.

3. Hvis du bruger forfra dåser i loftet må der kun laves blænd dæksel eller tilhørende afbryder / stikkontakt Man må ikke montere lampeudtag i dem, de er ikke 

" bæredygtige " altså ment som de kan ikke bære en lampe.

4. Det kommer igen an på hvilke typer spots. Bruse område er op til 2,25 m i højde så som regel må der sidde alle slags spots i loftet over den højde. 

5. Det er helt almindeligt at lave 5 x 2,5 mm / 16 a  gruppe og fordele faserne Det bruges ofte til elkomfur, ovn op opvaske eller vaskemaskine og tørretumbler. Det er der ingen ulemper i. Man må også have en 5 leder fra 1 ( EN )  3 polet gruppe og fordele faserne senere i installationen, dermed kan der forekomme 400 V i et lampested eller stikkontakt dåse.  

Man må ALDRIG som i ALDRIG have flere grupper i samme kabel, og derefter fordele dem ud.  

6. - 7 det følger vist af svar på pkt. 5

8. Det er meget almindeligt. 

9. Det har i rigtig mange år været et krav at opvaskemaskiner skal forbindes til jord, og have ekstrabeskyttelse. De falde ikke ind under lempelse med installationer fra før 1972 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-12-2018 21:47:22

1. Det er lovlig med Hpfi i foran siddende tavle. Er det praktisk h-øøøø-m 

Super ellers skulle man vel flytte kablet fra gruppen til før HPFI og lægge en ny HPFI relæ i den anden tavle. Må man egentligt bruge 5g2,5 kabel fra før HPFI eller skal man bruge et 5G6 kabel eller noget helt tredje ?


2. Det kommer jo an på hvilke dåser der er tale om. Der er faktisk dåser som er beregnet til ned gravning. Men hvis du taler om en almindelig samledåse, så er hovedreglen at det skal være mindst 50 mm over gulv. Og det gælder også udendørs. Men der er forskel på tætheds krav om den sidder tæt på jorden eller i ly af regnen oppe under udhæng.

Ok, dem må jeg lige have kigget på, det er tale om forgreningsdåser beregnet til udendørs brug, ikke begravet.


3. Hvis du bruger forfra dåser i loftet må der kun laves blænd dæksel eller tilhørende afbryder / stikkontakt Man må ikke montere lampeudtag i dem, de er ikke 

" bæredygtige " altså ment som de kan ikke bære en lampe.

Jeps så er jeg med. Det er forfradåser i PL loft med samlinger i så de er ok.


4. Det kommer igen an på hvilke typer spots. Bruse område er op til 2,25 m i højde så som regel må der sidde alle slags spots i loftet over den højde. 

Der er her 2m højde ved bruseren og lidt lavere ved spotsne og ca. 0,5 m fra den store bruser hoved. De spots jeg har er https://www.greenline.dk/k/led-paer...7TEALw_wcB og der står IP44 og at de kan installeres i brusekabine så er det ikke ok ?


5. Det er helt almindeligt at lave 5 x 2,5 mm / 16 a  gruppe og fordele faserne Det bruges ofte til elkomfur, ovn op opvaske eller vaskemaskine og tørretumbler. Det er der ingen ulemper i. Man må også have en 5 leder fra 1 ( EN )  3 polet gruppe og fordele faserne senere i installationen, dermed kan der forekomme 400 V i et lampested eller stikkontakt dåse.  

Man må ALDRIG som i ALDRIG have flere grupper i samme kabel, og derefter fordele dem ud.  

Jeg læste lige omkring din udtagelse om flere grupper i samme kabel. Jeg fandt denne https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/171432 hvor nogen siger det er lovligt sålænge man noterer det i forgreningsdåsen. Mit problem er at jeg har sådan en dåse hvor der kommer et 5G2,5 fra et 3 polet automatsikring, i denne dåse er der fordelt til køkken, 1 fase til ovn, 2 fase til et mikroovn og et stikkontakt og 3 fase til resten af køkken stikkontakter. Ifølge el tilsyn så skal køkkenstikkontakterne være fordelt over to grupper og sådan en 3 polet gruppe betragtes som en gruppe derfor vil dette være en anmærkning. Jeg kan løse det hvis det er tilladt at lægge flere grupper i samme kabel for så har jeg til 2 grupper i den 5G kabel og mangler så et kabel mere i stedet for at trække 2 kabler kan jeg nøjes med et.


6. - 7 det følger vist af svar på pkt. 5

ok

8. Det er meget almindeligt. 

ok

9. Det har i rigtig mange år været et krav at opvaskemaskiner skal forbindes til jord, og have ekstrabeskyttelse. De falde ikke ind under lempelse med installationer fra før 1972 


Ok jeg må trække et separat gruppe/kabel til den da den og montere et stikkontakt med jord da den sidder på et gammel stikkontakt som ikke har jord. 


 

det bliver godt nok lange indlæg hvis man kopierer det hele en gang Til.   

Al arbejde på den faste elinstallation er elektriker arbejde.

1. Det kabel som monteres før HPFI kaldes hovedledning, og skal have passende forsikringer. Ellers er den kun beskyttet af elværkets sikringer ude i kabel skab. 

Spots er tilsyneladende ok. 

Da du skal have nullen med fra hver gruppe, bliver det jo kun til 2 faser i denne gruppe. Du skal ikke lave sådan noget klamp med flere grupper i samme kabel bare for at spare et stump kabel. Hvis eleftersyn opdager det kommer der helt sikkert en anmærkning. 

Du kan jo lade opvasker gå sammen med ovn / mikroovn m.m  Så skal du stadig kun have et ekstra kabel trukket. 






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@Ev elmand.

Det er muligt at det ikke er velset i elfaget, men det er helt lovligt at fremføre flere grupper/strømkredse i samme rør/kabel og hvis det er iorden i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen kan det vel ikke kaldes klamp.

Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, Elektriske installationer, 521.6: 

Det tilladt at fremføre flere strømkredse (grupper) i samme rør eller kanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højst forekomne nominelle spænding.
Tilladelsen gælder alle ledninger, herunder kabler, selv om det ikke direkte er nævnt i bestemmelsen.
Hvis fx et kabel med flere grupper føres ind i et apparat, eller samles, eller afgrenes i en dåse, skal apparatet eller dåsen forsynes med et advarselsskilt i henhold til afsnit 6, 462.3 dog ikke hvis der kun er tale om én strømkreds for fuld spænding, mens resten er ledninger for ekstra lav spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 65 V jævnspænding.

Fælles beskyttelselsleder:

SB 543.1.4 Hvis en beskyttelsesleder er fælles for flere strømkredse, skal dens tværsnit bestemmes ud fra den største faseleders tværsnit.

Med venlig hilsen

KimK

Annonce

KimK: 

Naturligvis kan jeg kalde det klamp selv om det lovligt. Det er tilsyneladende et almindeligt hus hvor det er muligt at trække et kabel eller 2 mere. Så er det klamp at lave flere grupper i samme kabel, især når jeg har det indtryk at det er manden selv der vil lave det. 

Så skal man ikke lave det så det skriger af "hjemmelavet" 

Det er lidt det samme som samledåser i almindelig lysinstallation i enfam. huse. Det er lovligt nok, men det skriger af manglende erfaring ved projektering af installationen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er helt enig med elmand.

2 grupper i det samme kabel er noget fusk og burde forbydes.

Der er ingen elektriker med respekt for sig selv og sit arbejde der føre 2 grupper i samme kabel.

Det er fint nok Ev elmand og Imaster at I synes det er ikke er en god løsning.

Jeg forholdte mig principielt kun til om det er lovligt eller ej og at rådgivningen efter loven ikke var korrekt.

Citat: "Man må ALDRIG som i ALDRIG have flere grupper i samme kabel, og derefter fordele dem ud."

Dette forum er et "lav det selv" og rådgivning af el-spørgsmål er en balancegang hvor man ikke kender spørgerens tekniske kundskaber.

El arbejde af denne art er bestemt ikke for lægmand.

MVH KimK


Både den sætning og mit lidt hårde svar til dig er et udtryk for min mening om det forhold. Det er så altså lovlig men for at gentage det er klamp.

Når jeg læser SB 521.6 som omhandler ledningskanal systemer

står der:

Det tilladt at fremføre flere strømkredse i samme rør eller kanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højst forekomne nominelle spænding.

Der står ikke noget om flere grupper i samme kabel der. 

I link til tidligere diskussion som trådstarter har opgivet er der påstand om at sikkerhedsstyrelse er blevet spurgt. Og at  de har givet bekræftende svar. 

Det underbygger din tolkning af paragraffen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@ev elmand @kimK tak for forklaringen, jeg synes under alle omstændigheder det er rart at vide hvad der er lovligt og hvad der ikke er. Jeg tror jeg går vejen med flere kabler. 

Når der står på min opvaskemaskine Tilslutningseffekt (W) : 2400 Strømstyrke (A) : 10 så går jeg ud fra et 3G1,5 er nok dvs kun til en gruppe og kun til opvaskemaskinen. ok ? En 10 A automatsikring er lige på grænsen faktisk lidt under, bør man bruge en 13A til denne alene ?


 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis