Der er mange "løse ender". F.eks. er der almindelige standard termostater monteret? Har du tjekket om dit anlæg også kører som du beskriver (kontrolleret rumtemperatur)?
Teoretisk burde det være muligt at styre et varmeanlæg korrekt helt uden termostatventiler. Det kræver at alt er indreguleret rigtigt, så hver enkelt radiator får den helt korrekte vandmængde.
I praksis slår teorien ikke helt til. Er der f.eks. høj sol, vil varmepåvirkningen give for høj rumtemperatur, men så vil en termostatventil på radiatoren automatisk lukke ned. Er det omvendt en kold blæsende vinterdag, vil det knibe med varmen.
I praksis sættes vejrkompenseringen lidt højere, så fremløbstemperaturen er lidt for høj, og så lader man radiatorventilerne regulere resten. Det virker også fint, bortset fra natsænkningen, hvis fremløbstemperaturen er lidt for høj. Skal der reguleres ordentligt ned, så skal du have programmerbare radiatorventiler monteret.