fryse

hvordan man skifte start relæ til fryse

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du er simpelthen nødt til at kunne udtrykke dig fornuftigt, for at nogen kan hjælpe dig..
Den anden tråd, du startede er der jo ingen, der forstår   

Ellers må du prøve at skrive på engelsk, når dit danske er på så lavt niveau

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den boks der sidder på kompressor indeholder normalt en enhed der både er startrelæ, klizon relæ og tilslutnings stik til kompressor som har 3 ben ind i sig. Den ene er fælles, den anden er kørevikling og den tredje er start vikling. 

Der er oftest ikke nogen kondensator på køle/fryse kompressorer, men 2 viklinger der fysisk er forskudt for hinanden så startviklingen får motoren i gang den rette vej.

Startrelæ er den del som har nogle meget kraftige kobberviklinger, og ved hjælp fra start strømmen trækker et relæ i den allerførste del af opstarten. Når motoren begynder at køre rundt falder strømmen igennem relæet og den falder tilbage til åben stilling, så der kun er strøm på kørevikling.  

Klixon relæ er et overbelastnings relæ som slår fra hvis ikke kompressor starter op 10-15 sekunder efter at der er kommet strøm derned.

Du skal måle om der kommer strøm ned til det system jeg har forklaret. OG hvis der kommer strøm høre om motoren brummer de 1. 10-15 sekunder. 

Hvis der ikke sker nogen af delene ligger fejlen oppe i den elektroniske termostat eller i en af de 2-3 termofølere der sidder inde forskellige steder i fryseren. 

Der er meget lille chance for at det er startrelæ der driller.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for information.

Jeg har set min fryse har

 3 føler. Hvordan måle eller

Teste føler. 



Du skal bruge ohm meter og de skal ikke være tilsluttet. Jeg kender ikke hvor mange ohm de er på, men de 3 skal være ens. 

Så vil du kunne måle ohm og den bør ændre sig hvis føleren sidder  i 20 grader eller den sidder i is. 

Er det f.eks. ptc 100 ( PositivTemepratur Control) vil den være 100 ohm ved 20 grader og stige ved stigende temperatur.

Er det NTC vil den falde i ohm ved stigende temperatur.

Jeg havde store problemer med naboens fryseskab for et par år siden. Fik dog skiftet en af temperatur følere. Det førte ikke til noget i 1. omgang Fryseren lod vi stå med strøm på og først efter 2 dage kom den til sig selv og blev kold nok. Den har kørt siden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for information

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis