wirsbo gulvvarme defekt kontraventil

Halløjsa

jeg er løbet ind i en udfordring men den ene af mine gulvvarme styringer/shunt og det er jo øv når det "endelig" er blevet kølig, sagen er som følger! når resten af huset har den uvane at kalde på varme til radiatorerne, så kommer der ikke varme i min blande shunt til gulvvarme, det kommer fint frem til termostaten, men så er flowet i gulvvarmen så højt at kontraventilen i blandesløjfen mixer det kølige returvand med det varme, og gulvvarmen derved ikke opnår sin fremløbs temperatur.

jeg har prøvet rigtig meget, termostathoved til fremløb er pillet af for max fremløb :-) forskellige hastigheder er afprøvet på pumpe, hoved cirkulationspumpe skiftet, gulvvarme shunt har været adskilt og tjekket for skidt og snavs i kontraventil.

og nej pumper løber ikke gale vej ;-) det har virket i over 7 år, og efter noget søgen rundt her inde fandt jeg et lille indlæg om præcis mit problem MEN!! det ene løsningssvar var at skrue op for hoved cirkulations pumpe, det hjalp ikke (jeg skiftede den tilmed til helt ny) :-( det andet var at montere en justerbar kontraventil i blandesløjfen, men hvor dælen får jeg fat i sådan en uden jeg skal købe helt ny shunt?? min nuværende shunt er wirsbo CoSY det der i dag svarer til Uponor Push

 



mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Halløjsa jeg er løbet ind i en udfordring men den... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

nu er det ikke for at være utaknemmelig eller flabet, men har du læste hele mit oprindelige indlæg ? :-) der står netop at det er forsøgt uden held, jeg har tilmed skiftet pumpen til en helt ny bare for at være sikker på det ikke var min 15 år gamle pumpe der var træt :-)


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg er da kun ude på at hjælpe dig med mulige løsninger, og ja - jeg har læst dit oprindelige indlæg. Du skriver intet om hvilken pumpe du har sat op, så er det en af de elektroniske, skal man gøre noget aktivt for at øge pumpetrykket. Det er også derfor jeg efterlyste tryk på rørene ved manifolden til gulvvarmen.

En anden mulighed vil være at sætte en "hjælpepumpe" på føderøret til gulvvarmeshunten - men så er vi langt ude.

Håber det lykkes dig at få det til at virke.


Søren O

jeg er skam heller ikke utaknemmelig :-)

:-) det er en selvregulerende, men med mulighed for fast hastighed, og det står det til på højeste trin, ydermere så har jeg valgt en pumpe til 6 m vandsøjle, hvor den gamle var til 4 m vandsøjle, ved godt det er overkill men hellere skulle skrue ned en skulle skifte igen ;-) 

men pt er der varme på hele huset, så jeg vil fortsætte jagten efter en regulerbar kontraventil, finder jeg ikke en i løs vægt så laver jeg den dælme selv :-D det eneste det jo egentlig kræver er en skrue der begrænser åbning af kontraventilen. har ideen til hvordan det skal laves, har bare lige haft 100000 andre tinge der også lige skulle laves :-D 




mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert, gammel tråd, men jeg har samme problem. Fandt du en god løsning? :-)
Peter GV skrev den 21-01-2021 20:44:49

Hej Gert, gammel tråd, men jeg har samme problem. Fandt du en god løsning? :-)

 det må siges :-)

jeg er endt med at skifte hele shunten, faktisk er det kun et par mdr siden, løste det midlerlangtidigt :-P ved at sætte noget i klemme i den lille kontraventil. men hvis du har haner på din retur fra blandesløjfe, så prøv at drosle på den

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Hej Gert og Peter

jeg har samme problem, som jer, skiftet termostat på shuntet, dom er en Uponor/Wirsbo Push 45.
mvh
Rune

Hej Rune,

Jeg havde en 3-vejs ventil der sad fast inde i gasfyret. Det resulterede i at vandet hovedsageligt cirkulerede til varmtvandsbeholderen. Derfor var der ikke nok tryk til at skubbe nyt vand ind i gulvvarmeshunten.

Hvis du har radiatorer på også ville jeg starte med at lukke dem af. Skrue ned for shunt pumpe og op for anlægs pumpen. Hvis det er muligt. Og så se om det havde nogen effekt...

Hej Peter,
Takker for info.
Har gulvvarme overalt, det har kørt fint

trevejsventil er netop skiftet i weishaupt wrc15, netop da den ikke skiftede helt ud, når den skulle lave gulvvarme, og dermed ikke

har afprøvet en ny termostat til blandeshunten, det hjalp heller ikke noget, så jeg er lidt på herrens mark.

Ok, vi har samme fyr, WTC 15.
Det er ret nemt at tjekke 3-vejs ventilen, motorhuset kan drejes af ved at trykke på en knap bag huset. Der er også en plastikdims der viser stillingen. Den skal vist være helt ude mod dig selv. Se evt manual. Og ellers prøv at mærke på rørene der går til varmtvandsbeholderen, de skal ikke være alt for varme når den ikke skal lave varmt brugsvand...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis