wirsbo gulvvarme defekt kontraventil

Halløjsa

jeg er løbet ind i en udfordring men den ene af mine gulvvarme styringer/shunt og det er jo øv når det "endelig" er blevet kølig, sagen er som følger! når resten af huset har den uvane at kalde på varme til radiatorerne, så kommer der ikke varme i min blande shunt til gulvvarme, det kommer fint frem til termostaten, men så er flowet i gulvvarmen så højt at kontraventilen i blandesløjfen mixer det kølige returvand med det varme, og gulvvarmen derved ikke opnår sin fremløbs temperatur.

jeg har prøvet rigtig meget, termostathoved til fremløb er pillet af for max fremløb :-) forskellige hastigheder er afprøvet på pumpe, hoved cirkulationspumpe skiftet, gulvvarme shunt har været adskilt og tjekket for skidt og snavs i kontraventil.

og nej pumper løber ikke gale vej ;-) det har virket i over 7 år, og efter noget søgen rundt her inde fandt jeg et lille indlæg om præcis mit problem MEN!! det ene løsningssvar var at skrue op for hoved cirkulations pumpe, det hjalp ikke (jeg skiftede den tilmed til helt ny) :-( det andet var at montere en justerbar kontraventil i blandesløjfen, men hvor dælen får jeg fat i sådan en uden jeg skal købe helt ny shunt?? min nuværende shunt er wirsbo CoSY det der i dag svarer til Uponor Push

 



mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor tror du kontraventilen er defekt? Det eneste kontraventilen skal gøre, er at sikre der ikke kan løbe varmt "forsyningsvand" direkte over i returløbet. 

Har du prøvet at hæve temperaturen på forsyningen til din gulvvarmeshunt? Hermed behøver du ikke så stor vandmængde til at forsyne gulvvarmen. 


Søren O

den har 2 funktioner :-) den ene er som du beskriver at forhindre det varme vand at løbe retur, den anden er at åbne når fremløbs termostat lukker og derved recirkulere.

men ja har hævet temperaturen og lige meget hvad jeg ændre kommer fremløb efter blandesløjfen ikke over ca 30 grader. jo hvis 1 salen er opvarmet og ikke kalder på varme, så kommer jeg op i temperatur.  frem til termostat på blandesløjfe er vandet 55 + grader


det andet er jo at det har fungeret fint i over 7 år og det fungerede sidste vinter. 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der må mangle differenstryk på forsyningsrørene til din gulvvarmeshunt. 55o fremløb burde være rigeligt. Har du ikke mulighed for at montere et par manometre i frem- og returløb?


Søren O

ja 55 er mere end rigeligt, men tvivler på det er mangel på differenstryk, for alt andet fungere som det skal, inklusive de 2 andre gulvvarme systemer. det er også derfor jeg er endt med at være sikker på kontraventilen,

 det er ikke muligt at få manometre på desværre :-(


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvad med afgangsrøret fra din shunt - sidder der en indreguleringsventil der begrænser vandstrømmen?

På det øverste billede kunne den forchromede "dims" ved siden af termostatventilen godt ligne en indreguleringsventil. Så sidder der et lille dæksel. Under dækslet er der en ventil som du skal prøve at åbne lidt mere (sekskantnøgle). Der skulle ikke komme vand ud.


Søren O
Annonce

billedet er af Uponor push, min er en ældre udgave, uden de justeringsmuligheder :-( det er derfor jeg spørger til hvor man får fat i reservedele til push, uden man behøver at købe komplet shunt :-) 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

biksede lidt rundt med shunten i går, og endte med at få lave et stop til kontraventilen så den ikke kan åbne helt, og det gav pote :-) nu har vi varme i gulvet og kan tilmed regulere det, men jeg leder stadig efter en justerbar kontraventil til det, er der slet ikke nogen der ved hvor man kan få fat i sådan en fætter ?


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

A&O Johansen har "stilbar kontraventil", så de kan skaffes. Ved ikke om private kan købe direkte hos dem.

Jeg tror nu at du er inde på et "skråplan". Jeg er ret sikker på at årsagen til dine problemer skyldes manglende differenstryk på forsyningsrørene til din shunt. De "kunstgreb" du nu er igang med, gør at din punpe i shuntkredsen selv "suger" fremløbsvand fra din kedel. Jeg tvivler på at din gulvvarmestyring ved mindre varmebehov så kan regulere ordentligt.


Søren O

lurede lige hos AO de har ikke den ventil jeg søger, den skal passe i shuntrøret,  men kan se at den findes som reservedel i Uponors eget katalog

 umiddelbart er der ingen problemer med at holde varmt nogen steder, men hvis det skulle være differenstrykket som du er inde på, hvad ville så være dit løsningsforslag ? :-)


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Højere differenstryk laves ved at sætte pumpetrykket på "hoved cirkulationspumpen" op.


Søren O
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis