NetAtmo vs. Tado termostater app-systemer.

Jeg har på det sidste spurgt til Danfoss Living Connect i anden tråd herinde, men hvordan med de konkurrende systemer, virker de mon efter hensigten? Nogle der har kendskab til dem?


Ovennævnte er de mest gængse alternativer til Danfoss, så vidt jeg kan finde frem til, dog er de “kun” app-styrede, der er umiddelbart ingen skærm til.


Udover det første spørgsmål, vil jeg også gerne vide (hvis nogle altså har kendskab til NetAtmo og Tado termostaterne/systemerne) hvilket af dem jeg bør vælge?

Det ene af dem spiller eksempelvis sammen med Apple (kunne være en fordel for mig), det andet spiller sammen med andre systemer (kan ikke lige huske hvilke her), samt vejrstationer.


Hvilket system/fabrikat er det bedste??



NB: Overskriften skulle have heddet:


NetAtmo vs. Tado app-styrede termostater.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg har på det sidste spurgt til Danfoss Living... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GixxerPilot skrev den 01-12-2018 11:00:39

 Netatmo har ret blandede anmeldelser på deres ude sensorer hvis du læser lidt rundt på nettet. Det folk virker til at være mest utilfredse med er pålideligheden hvor de holder op med at virke eller bruger batterierne hurtigt. Jeg har selv en vejrstation fra netatmo dog uden ude delene. Det var en jeg købte af en kollega som havde fået sin vejrstation byttet men inde-delen fejlede ikke noget så den havde han i overskud. Jeg har her koblet en ekstra inde-del på som står og måler i min krybekælder så jeg kan holde øje med luft fugtigheden så jeg hvis jeg går i gang med at efterisolere har før/efter data. 

 Jeg har selv aldrig haft problem med hverken vejrstationen eller termostaterne, men jeg så selv at der er blandede anmeldelser. Det kommer nok an på hvor man sætter hovedstationen, i forhold til hvor langt den kan nå. I starten satte jeg som sagt regnmåleren ud i midten af haven, og der kunne den pludselig finde på at miste forbindelsen. Efter at jeg flyttet den tættere på huset (10 m) så har der ikke været nogen problemer. 

Jeg satte min vejrstation op i starten af december sidst år, med både vindmåler, regnmåler og 3 ekstra indeklima målere forskellige steder i huset, og har ind til nu ikke skiftet batteri på nogen af delene. Dog kan jeg se at vindmåleren nu står på halvt batteri, så når der nu bliver koldt i vejret, så kan det pludselig gå sterkt. Men hvis vi snakker et batteriskift om året, så vil jeg nok ikke klage.

Hvis jeg skal give et generelt råd, når man køber sådan nogle smart gadgets, så vil det være at man kigger på producenten. Hvilken økonomi har de, hvem samarbejder de med, hvor meget sælger de, og hvor mange forskellige markeder sælger de til? 

Alt i alt tror jeg ikke der er den helt store forskel på hvilke funktioner produkterne har på tværs af producenterne (fx Netatmo og tado termostater), men der kan være forskel på hvor pålidelig producenten er. 

For eksempel har jeg købt nogle sensorer til forskellig formål, hvor producenten pludselig går konkurs (producenten solgte kun dette produkt). Og hvis produktet ikke er open-source, som Rasberry Pi, så står du med et ubrugelig produkt som er reduceret til et stykke plastik med blinkende lys. Du har heller ikke mulighed for at returnere varen, bytte varen, få pengene tilbage eller få support på produktet. (Med mindre det er købt hos en dansk 2. parts leverandør som er forpligtet til at tage imod varen op til 24 mnd efter du købte den).

Så når man snakker smart termostater, og produkterne er tado vs. Netatmo, så tror jeg forskellene er så små i form af funktionalitet, at man nok heller skal kigge på om man synes produktet er pent, hvilke andre produkter producenten sælger, som man ønsker at købe og koble sammen med og hvordan producentens økonomi er.

Ud over det er vi nok nede i subjektive holdninger, og hvor der er lige mange sider/meninger som der er hvis du spørger om du skal købe en iPhone eller en Samsung telefon.

Jeg vil lige komme med mit input her, fordi jeg stod i præcist samme dilemma som dig for lidt over en uge siden. Jeg valgte dog at gå med Tado, pga. 2 ting. 1) Netatmo, har fået en del dårlige anmeldelser og 2) Jeg kunne få en V3 startpakke til Tado, hvilket er ret væsentligt hvis du vælger at gå med Tado. Deres nye V3+ startpakke vil nemlig komme til at koste dig et månedligt abb. hvis du skal bruge bl.a. open window detection eller deres geofencing. Og netop geofencing var en de ting, jeg så nævnt her som Netatmo IKKE kan. Tado skruer nemlig ned for temperaturen baseret på hvor langt den person der er tættest på huset, er væk. Så hvis du bare lige skal ned at handle skrues der ikke ned, fordi konen stadig er hjemme, men hvis hele familien tager til vesterhavet, så skrues der langt ned. Og dette gør den helt automatisk. 

Jeg ville stadig vælge Tado, hvis du kan finde et V3 startsæt. De _kan_ stadig findes rundt omkring! 

Da9L skrev den 04-12-2018 10:25:28

Jeg vil lige komme med mit input her, fordi jeg stod i præcist samme dilemma som dig for lidt over en uge siden. Jeg valgte dog at gå med Tado, pga. 2 ting. 1) Netatmo, har fået en del dårlige anmeldelser og 2) Jeg kunne få en V3 startpakke til Tado, hvilket er ret væsentligt hvis du vælger at gå med Tado. Deres nye V3+ startpakke vil nemlig komme til at koste dig et månedligt abb. hvis du skal bruge bl.a. open window detection eller deres geofencing. Og netop geofencing var en de ting, jeg så nævnt her som Netatmo IKKE kan. Tado skruer nemlig ned for temperaturen baseret på hvor langt den person der er tættest på huset, er væk. Så hvis du bare lige skal ned at handle skrues der ikke ned, fordi konen stadig er hjemme, men hvis hele familien tager til vesterhavet, så skrues der langt ned. Og dette gør den helt automatisk. 

Jeg ville stadig vælge Tado, hvis du kan finde et V3 startsæt. De _kan_ stadig findes rundt omkring! 

 Til info så har også Netatmo geofencing. Dog er det ikke en særlig brugbar funktion for os. Det kommer selvfølgelig an på størrelsen af huset, hvor godt isoleret det er, og hvor effektiv opvarmningen er, men i vores 64 kvm stue, med 4 radiatorer (huset er relativt isoleret og er bygget i 1994) så tager det i gennemsnit 1 time at øge temperaturen 1 grad med radiator alene. Det vil sige, når jeg tager på arbejde, som er 25km fra vores hus (hvilket tager 30 min. i myldertiden), og hvis jeg har bedt den holde en forskel på 4 grader på når vi er hjemme, og når vi er på arbejde, så skal termostaten begynde at skru op for temperaturen 3,5 time inden jeg går fra arbejde for at nå op på den ønskede temperatur til jeg når hjem. Og så er pointen med geofencing væk.

I stedet har jeg heller sat termostaten til at holde 17 grader fra 7 til 14, og fra 14 til vi går i seng, holder den 21 grader. På den måde regulerer systemet selv, i forhold til hvor stort rummet er, og hvor koldt der er udenfor*. (*Forudsat at den er koblet op på vejrstationen.)

Jeg kan selvfølgelig ikke afskrive funktionen for alle og enhver, men jeg forestiller mig at huset/rummet skal være lille, temperaturforskellen mellem ude og inde skal ikke være stor, du skal have en laaaaaang vej hjem fra arbejdet, og dit hus skal være utrolig godt isoleret før denne funktionen er brugbar. (Måske vil den fungere i et sommerhus?)

Jeg har prøvet med mange forskellige formler og 3. parts app'er for at få det til at virke, men jeg ender altid med at gå tilbage til tidsindstilling, fordi det ikke rigtigt fungerer med geofencing.

Det skal også siges at Netatmo heller ikke har noget abonnement. Når man køber produktet, så fungerer det 100% alene, uden noget ekstra. Det samme gælder deres overvågningskamera. I modsætning til andre producenter, hvor du skal betale et månedlig beløb for en cloudservice for at gemme dine billeder/videoer i mere end 30 dage, så har Netatmo udviklet sine produkter til at de kan kobles op til din Dropbox, hvor du kan gemme det du vil, og de har lavet mulighed for at sætte et hukommelseskort (SD kort) i kamerane, hvor du også kan gemme dine optagelser, og så kan du tømme dem når du vil.

Med det siger jeg ikke at Tado er et dårligere produkt, men jeg mener blot at geofencing ikke fungerer særlig godt på termostater her i Danmark, hvor der er stor forskel på temperaturen ude og inde om vinteren, uanset om det er i en Tado eller en Netatmo. Og at der ellers er nogen lunde de samme funktioner i både Netatmo og Tado, og man nok heller skal kigge på producentens økonomi, og hvilke andre kompatible produkter de sælger.


Redigeret:
Hehe.. efter at jeg læste mit indlæg igen, vil jeg gerne præcisere at jeg ikke har aktier i Netatmo, selv om man måske kan få det indtryk i mit indlæg :D

Norskeren skrev den 04-12-2018 10:45:22

 Til info så har også Netatmo geofencing. Dog er det ikke en særlig brugbar funktion for os. Det kommer selvfølgelig an på størrelsen af huset, hvor godt isoleret det er, og hvor effektiv opvarmningen er, men i vores 64 kvm stue, med 4 radiatorer (huset er relativt isoleret og er bygget i 1994) så tager det i gennemsnit 1 time at øge temperaturen 1 grad med radiator alene. Det vil sige, når jeg tager på arbejde, som er 25km fra vores hus (hvilket tager 30 min. i myldertiden), og hvis jeg har bedt den holde en forskel på 4 grader på når vi er hjemme, og når vi er på arbejde, så skal termostaten begynde at skru op for temperaturen 3,5 time inden jeg går fra arbejde for at nå op på den ønskede temperatur til jeg når hjem. Og så er pointen med geofencing væk.

I stedet har jeg heller sat termostaten til at holde 17 grader fra 7 til 14, og fra 14 til vi går i seng, holder den 21 grader. På den måde regulerer systemet selv, i forhold til hvor stort rummet er, og hvor koldt der er udenfor*. (*Forudsat at den er koblet op på vejrstationen.)

Jeg kan selvfølgelig ikke afskrive funktionen for alle og enhver, men jeg forestiller mig at huset/rummet skal være lille, temperaturen ude og inde skal ikke være for langt fra hinanden, du skal have en laaaaaang vej hjem fra arbejdet, og dit hus skal være utrolig godt isoleret før denne funktionen er brugbar.

Var faktisk ikke klar over at Netatmo har fået geofencing. Det er sku meget fedt! Men du har en god pointe med det. Det mister lidt sin funktion med mindre man som du er inde på arbejder langt væk hjemmefra, eller har et virkelig godt isoleret eller lille hus.

Norskeren skrev den 04-12-2018 10:45:22

Det skal også siges at Netatmo heller ikke har noget abonnement. Når man køber produktet, så fungerer det 100% alene, uden noget ekstra. Det samme gælder deres overvågningskamera. I modsætning til andre producenter, hvor du skal betale et månedlig beløb for en cloudservice for at gemme dine billeder/videoer i mere end 30 dage, så har Netatmo udviklet sine produkter til at de kan kobles op til din Dropbox, hvor du kan gemme det du vil, og de har lavet mulighed for at sætte et hukommelseskort (SD kort) i kamerane, hvor du også kan gemme dine optagelser, og så kan du tømme dem når du vil.

Faktisk så havde jeg overvejet hele pakken fra Netatmo, men gik fra det igen pga. hvor afhængig jeg kunne forstå at de forskellige produkter alligevel var af Netatmos servere. Så sågar, en der ikke kunne få hans kamera til at optage på SDkortet for så derefter at ligge det over på en lokal FTP server, som var på samme netværk, fordi han ikke havde noget internet, eller forbindelse til netatmos servere. Det virker ret bekymrende, og har også læst nogle steder, at når Netatmos servere har udfald, så kan man ikke længere justere på sine termostater eller ændre tidsplaner osv. Det er et ret stort problem hvis du spørger mig, men jeg tror dog ikke at Tado er meget anderledes på det punkt.

Annonce

Men jeg bliver alligevel lidt nysgerrig nu. Det kan godt passe at Netatmo ikke har open window detection endnu ikke? Men at det er en funktion der kommer snart ?

Da9L skrev den 04-12-2018 10:55:33

Faktisk så havde jeg overvejet hele pakken fra Netatmo, men gik fra det igen pga. hvor afhængig jeg kunne forstå at de forskellige produkter alligevel var af Netatmos servere. Så sågar, en der ikke kunne få hans kamera til at optage på SDkortet for så derefter at ligge det over på en lokal FTP server, som var på samme netværk, fordi han ikke havde noget internet, eller forbindelse til netatmos servere. Det virker ret bekymrende, og har også læst nogle steder, at når Netatmos servere har udfald, så kan man ikke længere justere på sine termostater eller ændre tidsplaner osv. Det er et ret stort problem hvis du spørger mig, men jeg tror dog ikke at Tado er meget anderledes på det punkt.

 Det skal siges at jeg kun har haft deres kamera i 1 uge nu, så jeg har ikke gennemtestet det 100 %. Men ind til nu så har det hvert fald ikke været offline, og alle videoer er gemt både i min dropbox og på mit SD kort.
Det er selvfølgelig lidt bekymrende hvis serverne går ned, men selv hvis internet hjemme går ned, så virker termostatene fortsat fint som almindelige termostater hvor man blot skal hen og manuelt regulere dem.

Jeg købte som sagt mine termostater i november i 2017, og har ind til nu ikke oplevet et eneste problem med hverken servere eller produkterne. Jeg kan selvfølgelig blot være heldig (7-9-13) men jeg er hvert fald meget tilfreds med alle deres produkter ind til nu.

En af grundene til at jeg er tilhænger af Netatmo, er at de har et samarbejde med både Yr.no, hvor de giver data til Yr via sine produkter (det kan man vælge selv om man ønsker at være en del af eller ej), og så har de et samarbejde med Velux. Når de samarbejder med såpas store selskaber, og at disse selskaber har valideret Netamo og deres produkter, så er jeg ret tryg på at de ikke går konkurs med det første.

Jeg havde fx. en virkelig dårlig oplevelse her tidligere i år, med en masser af Mother And The Motion Cookies som jeg havde placeret forskellige steder der hjemme. Så gik pludselig producenten konkurs, og så stod jeg med nogle produkter på flere tusinde kroner, hvis eneste funktion var at de kunne blinke. Der var der heller ingen til at klage til, eller få pengene i retur fra, da de jo var konkurs. Det ønsker jeg bare ikke at sker igen.

Men som du siger selv, jeg tror ikke forskellen er særlig stor på Tado og Netatmo. Koden er ikke særlig avanceret, så der går ofte ikke lang tid fra den ene producent kommer på noget nyt, til den anden også har samme funktion.

Jeg tror man har et rimelig godt produkt, uanset om det er Tado eller Netamo :-)

Da9L skrev den 04-12-2018 11:05:51

Men jeg bliver alligevel lidt nysgerrig nu. Det kan godt passe at Netatmo ikke har open window detection endnu ikke? Men at det er en funktion der kommer snart ?

 Det kan det se ud som du har ret i. Jeg skrev ellers til dem for noget tid siden, og spurgte om det. Der sagde de at det var der allerede. Jeg har dog ikke testet det selv.

Da9L skrev den 04-12-2018 10:25:28

Jeg vil lige komme med mit input her, fordi jeg stod i præcist samme dilemma som dig for lidt over en uge siden. Jeg valgte dog at gå med Tado, pga. 2 ting. 1) Netatmo, har fået en del dårlige anmeldelser og 2) Jeg kunne få en V3 startpakke til Tado, hvilket er ret væsentligt hvis du vælger at gå med Tado. Deres nye V3+ startpakke vil nemlig komme til at koste dig et månedligt abb. hvis du skal bruge bl.a. open window detection eller deres geofencing. Og netop geofencing var en de ting, jeg så nævnt her som Netatmo IKKE kan. Tado skruer nemlig ned for temperaturen baseret på hvor langt den person der er tættest på huset, er væk. Så hvis du bare lige skal ned at handle skrues der ikke ned, fordi konen stadig er hjemme, men hvis hele familien tager til vesterhavet, så skrues der langt ned. Og dette gør den helt automatisk. 

Jeg ville stadig vælge Tado, hvis du kan finde et V3 startsæt. De _kan_ stadig findes rundt omkring! 

 Tak for dit input :-).


Det med anmeldelserne er vist lidt hip som hap, alt efter hvilke anmeldelser og tests man lige render ind i ;-). Nogle lovpriser det ene fabrikat, nogle det andet.


Derudover drejer det sig også om hvilke behov man har; for dig er eksempelvis vinduesfunktionen vigtig, for mig er det altoverskyggende vigtigt at termostaterne er støjsvage - og det vil jeg skrive under på de er!!! :-). 

Jeg har nemlig installeret Netatmo-termostater i forgårs, og de kan NÆSTEN ikke høres når de arbejder! ;-). En svag, svag summen (hvis man vel at mærke står tæt på og lytter efter) er det eneste bevis på at de kører.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Har jeg tolket korrekt hvis jeg siger, at dette Netatmo-produkt i bund og grund er en vægtermostat, der kommunikerer med termostaterne på radiatorerne, og hvor man kan regulere temperaturen i huset fra ét sted (hvis man ikke lige har sin telefon ved sig)?




Med venlig hilsen

 

Lars F.

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis