NetAtmo vs. Tado termostater app-systemer.

Jeg har på det sidste spurgt til Danfoss Living Connect i anden tråd herinde, men hvordan med de konkurrende systemer, virker de mon efter hensigten? Nogle der har kendskab til dem?


Ovennævnte er de mest gængse alternativer til Danfoss, så vidt jeg kan finde frem til, dog er de “kun” app-styrede, der er umiddelbart ingen skærm til.


Udover det første spørgsmål, vil jeg også gerne vide (hvis nogle altså har kendskab til NetAtmo og Tado termostaterne/systemerne) hvilket af dem jeg bør vælge?

Det ene af dem spiller eksempelvis sammen med Apple (kunne være en fordel for mig), det andet spiller sammen med andre systemer (kan ikke lige huske hvilke her), samt vejrstationer.


Hvilket system/fabrikat er det bedste??



NB: Overskriften skulle have heddet:


NetAtmo vs. Tado app-styrede termostater.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

54 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lars.

Jeg ejer ingen af systemerne, men har kigget meget på dem. Jeg ville blot tilføje, at begge systemer supporterer Apple Homekit.

Vh

Jeg har Netatmo termostater på alle mine radiatorer i vores 214 kvm hus. Jeg har også Netatmo vejrstationen udenfor, og på den måde kan termostaterne reagere ret hurtigt hvis ude-temperaturen pludselig falder, da de "taler sammen".
Ud over at jeg pt. har lidt problemer med mit gasfyr, så er jeg meget tilfreds med termostaterne. De virker upåklageligt.
Jeg har sat dem til at styre temperaturen efter vores dagligdag, det vil sige de skruer ned om natten når vi går i seng, og skruer op igen rundt klokken 6 så der er varmt til vi skal spise morgenmad, og så skruer de ned for varmen igen klokken 8 når vi tager på arbejde/i skole, og skruer op for varmen rundt klokken 14 så der når at være behageligt til vi kommer hjem.

Der er ingen skærm til, men jeg har Amazon Alexa flere steder i huset, så jeg bruger faktisk ikke appen til at styre dem med. Jeg taler blot til Alexa, og beder hende skrue op eller ned for varmen, i forhold til hvordan jeg synes temperaturen er. Dog er det sjældent jeg har behov for dette, fordi man kan lave en individuel indstilling for hver af ugens 7 dage. Det vil sige i weekenderne skruer den op for temperaturen i stuen klokken 8, og holder det forholdsvis varmt ind til klokken 24 når vi går i seng.

Jeg har haft dem siden november 2016, og der har aldrig været problemer med dem. Jeg har skiftet batteri en gang siden, og regner med jeg kommer til at gøre det igen her i vinter. Det vil sige at ind til nu er jeg på 1 batteriskift om året, men da det er ret nemt at skifte batteri, og de kun bruger 2 stk. AA batteri hver, så synes jeg ikke det gør noget.

Hvis man vil gå all-in på nørderi, så kan man også koble dem op til IFTTT, og så kan de automatisk skru op og ned for varmen i forhold til om du er i huset eller ej. Dvs. at du ikke behøver at lave nogen speciel indstilling, men blot at der skal være varmt så længe du er hjemme, og når du forlader dit hjem, så skal de skru ned. Dog er dette lidt bøvlet, når man som os, er flere i husholdningen. Så kan den pludselig komme til at skru ned for temperaturen når jeg skal op for at handle, selv om konen og vores børn er hjemme, og så synes jeg pointen med funktionen forsvinder lidt. Men det ville helt klart være en gavnlig funktion hvis det kun var mig der boede der.

Jeg kan desværre ikke sige så meget om Tado, da jeg aldrig har prøvet disse, men da Netatmo producerer flere gadgets som jeg også benytter hjemme, synes jeg det er fint at jeg kan styre det hele fra en platform. En anden grund til at jeg valgte Netatmo frem for Tado, er fordi jeg læste nogle anmeldelser om at Tado larmet ret meget når den justerede for temperaturen. Det er kun noget jeg har læst, så jeg kan ikke bekræfte dette, men jeg kan bekræfte at Netatmo er MEGET stillegående. Man skal tæt på, og næsten lytte efter for at høre at den justerer temperaturen.

Mig bekendt er både Netatmo og Tado kompatibel med AppleHome, men det kan være jeg tager fejl. Jeg går mest op i om produktet er kompatibelt med IFTTT da jeg ønsker at køkkenmaskiner, varme, lys og indeklima kan tale sammen, og da jeg bruger Amazon Alexa til at talestyre alt i huset, så jeg slipper for at skulle frem med mobilen hver gang jeg skal gøre noget.

Håber du blev noget klogere, og held og lykke med det :-)

Det er disse systemer det drejer sig om (NB: Jeg har ingen aktier i Greenline, mange andre sælger dem også):



https://www.greenline.dk/k/elartikl...mpaign=web


https://www.greenline.dk/k/elartikler/smart-home/p/tado-smart-radiatorventil-startpakke?utm_source=criteo&utm_medium=retargeting&utm_campaign=web





Med venlig hilsen

 

Lars F.

Norskeren skrev den 29-11-2018 10:07:08

Jeg har Netatmo termostater på alle mine radiatorer i vores 214 kvm hus. Jeg har også Netatmo vejrstationen udenfor, og på den måde kan termostaterne reagere ret hurtigt hvis ude-temperaturen pludselig falder, da de "taler sammen".
Ud over at jeg pt. har lidt problemer med mit gasfyr, så er jeg meget tilfreds med termostaterne. De virker upåklageligt.
Jeg har sat dem til at styre temperaturen efter vores dagligdag, det vil sige de skruer ned om natten når vi går i seng, og skruer op igen rundt klokken 6 så der er varmt til vi skal spise morgenmad, og så skruer de ned for varmen igen klokken 8 når vi tager på arbejde/i skole, og skruer op for varmen rundt klokken 14 så der når at være behageligt til vi kommer hjem.

Der er ingen skærm til, men jeg har Amazon Alexa flere steder i huset, så jeg bruger faktisk ikke appen til at styre dem med. Jeg taler blot til Alexa, og beder hende skrue op eller ned for varmen, i forhold til hvordan jeg synes temperaturen er. Dog er det sjældent jeg har behov for dette, fordi man kan lave en individuel indstilling for hver af ugens 7 dage. Det vil sige i weekenderne skruer den op for temperaturen i stuen klokken 8, og holder det forholdsvis varmt ind til klokken 24 når vi går i seng.

Jeg har haft dem siden november 2016, og der har aldrig været problemer med dem. Jeg har skiftet batteri en gang siden, og regner med jeg kommer til at gøre det igen her i vinter. Det vil sige at ind til nu er jeg på 1 batteriskift om året, men da det er ret nemt at skifte batteri, og de kun bruger 2 stk. AA batteri hver, så synes jeg ikke det gør noget.

Hvis man vil gå all-in på nørderi, så kan man også koble dem op til IFTTT, og så kan de automatisk skru op og ned for varmen i forhold til om du er i huset eller ej. Dvs. at du ikke behøver at lave nogen speciel indstilling, men blot at der skal være varmt så længe du er hjemme, og når du forlader dit hjem, så skal de skru ned. Dog er dette lidt bøvlet, når man som os, er flere i husholdningen. Så kan den pludselig komme til at skru ned for temperaturen når jeg skal op for at handle, selv om konen og vores børn er hjemme, og så synes jeg pointen med funktionen forsvinder lidt. Men det ville helt klart være en gavnlig funktion hvis det kun var mig der boede der.

Jeg kan desværre ikke sige så meget om Tado, da jeg aldrig har prøvet disse, men da Netatmo producerer flere gadgets som jeg også benytter hjemme, synes jeg det er fint at jeg kan styre det hele fra en platform. En anden grund til at jeg valgte Netatmo frem for Tado, er fordi jeg læste nogle anmeldelser om at Tado larmet ret meget når den justerede for temperaturen. Det er kun noget jeg har læst, så jeg kan ikke bekræfte dette, men jeg kan bekræfte at Netatmo er MEGET stillegående. Man skal tæt på, og næsten lytte efter for at høre at den justerer temperaturen.

Mig bekendt er både Netatmo og Tado kompatibel med AppleHome, men det kan være jeg tager fejl. Jeg går mest op i om produktet er kompatibelt med IFTTT da jeg ønsker at køkkenmaskiner, varme, lys og indeklima kan tale sammen, og da jeg bruger Amazon Alexa til at talestyre alt i huset, så jeg slipper for at skulle frem med mobilen hver gang jeg skal gøre noget.

Håber du blev noget klogere, og held og lykke med det :-)

Tusind tak for dit fine svar, det er LIGE sådan noget jeg kan bruge! ;-)


Især det med om termostaterne støjer går jeg MEGET op i!! Så det var bare superfedt du også nævnte det.


Jeg er også stor tilhænger af alle de ting man kan koble til (klimemåleren bl.a.) - er disse ekstrating i øvrigt trådløse og kører de på batteri eller stikkontakt (jeg kan ikke rigtig tolke det ud fra de sider der sælger dem)?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Annonce

For at gøre forvirringen total :-) kan jeg sige at jeg er ved at skifte mit ud til Salus Smart Home. Jeg var selv ved at gå Danfoss Living vejen men valgte at sadle om. Mit krav til varmestyring var at det skulle kunne styre både radiatorer og gulvvarme da vi har det ene på 1.salen og det andet i stueplanet. Dette krav opfylder Danfoss til fulde og alligevel valgte jeg Salus, da de, til deres rumtermostater, har mulighed for at tilkoble en vinduesensor. 

Jeg ved godt at Danfoss selv finder ud af om der er et vindue åbent ved at reagerer på et hurtigt temperaturfald, det virker bare ikke hos os

Hvordan Salus gulvvarmestyring virker ved jeg ikke, da jeg endnu ikke har modtaget det - det er på trapperne

peter4220 skrev den 29-11-2018 10:29:57

For at gøre forvirringen total :-) kan jeg sige at jeg er ved at skifte mit ud til Salus Smart Home. Jeg var selv ved at gå Danfoss Living vejen men valgte at sadle om. Mit krav til varmestyring var at det skulle kunne styre både radiatorer og gulvvarme da vi har det ene på 1.salen og det andet i stueplanet. Dette krav opfylder Danfoss til fulde og alligevel valgte jeg Salus, da de, til deres rumtermostater, har mulighed for at tilkoble en vinduesensor. 

Jeg ved godt at Danfoss selv finder ud af om der er et vindue åbent ved at reagerer på et hurtigt temperaturfald, det virker bare ikke hos os

Hvordan Salus gulvvarmestyring virker ved jeg ikke, da jeg endnu ikke har modtaget det - det er på trapperne

 Spændende med endnu en løsning/mulighed ;-).


Det vil jeg da kigge på også - giv endelig tilbagemeldinger når du har fået det monteret (hvis du vil) :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Lars F. skrev den 29-11-2018 10:18:12

 Tusind tak for dit fine svar, det er LIGE sådan noget jeg kan bruge! ;-)


Især det med om termostaterne støjer går jeg MEGET op i!! Så det var bare superfedt du også nævnte det.


Jeg er også stor tilhænger af alle de ting man kan koble til (klimemåleren bl.a.) - er disse ekstrating i øvrigt trådløse og kører de på batteri eller stikkontakt (jeg kan ikke rigtig tolke det ud fra de sider der sælger dem)?


Det var så lidt :-)

De fleste elementer i vejrstationen/indeklimastationen kører på batteri. Det vil sige regnmåleren, vindmåleren, temperaturmåleren til udenfor og ekstra-målerne indenfor. Det er kun hovedstationen indenfor der skal bruge er strømstik. Denne taler så med de andre enheder. 

Dette gør selvfølgelig at der er en begrænsning på hvor langt du kan placere fx. regnmåleren fra hovedmåleren indenfor. Jeg forsøgte at sætte regnmåleren midt ude i haven, der kunne den ikke nå (20 meter og gennem murvæggen). Nu står både regnmåleren og vindmåleren på taget (10 meter over hovedstationen) og her har de 3 af 5 streger i signalstyrke (lige som en wifi signal etiket). Jeg har en ekstra indeklimamåler på alle soveværelser og på badeværelset, og så er det hele koblet op til IFTTT, og er nu indstillet til at tænde for lyset i stuen og på forældresoveværelset hvis CO2 niveauet overstiger 2000ppm i et af værelserne. På den måde kan jeg åbne et vindu eller en dør hvis luftkvaliteten bliver så ringe at det vil påvirke søvnkvaliteten. Ind til nu har det også virket upåklageligt. Jeg har endnu ikke skiftet batteri på nogle af elementerne i vejrstationen, og jeg kan se at de fleste er nede på halvt. Dog får man et varsel på telefonen når batterierne skal skiftes, så man behøver ikke selv holde øje.

Vh

peter4220 skrev den 29-11-2018 10:29:57

For at gøre forvirringen total :-) kan jeg sige at jeg er ved at skifte mit ud til Salus Smart Home. Jeg var selv ved at gå Danfoss Living vejen men valgte at sadle om. Mit krav til varmestyring var at det skulle kunne styre både radiatorer og gulvvarme da vi har det ene på 1.salen og det andet i stueplanet. Dette krav opfylder Danfoss til fulde og alligevel valgte jeg Salus, da de, til deres rumtermostater, har mulighed for at tilkoble en vinduesensor. 

Jeg ved godt at Danfoss selv finder ud af om der er et vindue åbent ved at reagerer på et hurtigt temperaturfald, det virker bare ikke hos os

Hvordan Salus gulvvarmestyring virker ved jeg ikke, da jeg endnu ikke har modtaget det - det er på trapperne

 VIgtig pointe!
Netatmo har også en "open window" funktion, det vil sige at hvis temperaturen falder pludselig, så slukker den for radiatoren. Det var også en af grundene til at jeg valgte Netatmo, og ikke Tado. Jeg kunne ikke finde information om Tado havde samme funktion.

Redigeret: Så længe systemet man vælger, er kompatibelt med IFTTT, så kan man faktisk købe vinduesensorer fra en anden producent, og så programmere radiatorene til at slå fra når vinduesensoren registrerer at vinduet åbner. Jeg kender ikke Salus, men fedt hvis det også er IFTTT kompatibelt, for så har jeg endnu mere "legetøj" at vælge mellem :D

Og så har jeg dælme da lige glemt at nævne/spørge til Danfoss Eco Bluetooth-termostater, der også kun er app-styrede; er det et godt produkt??? Og i forhold til de andre nævnte, hvordan er de der?


https://www.byghjemme.dk/pi/Danfoss-Eco-Bluetooth-elektronisk-radiatortermostat-med-adapter_5955520_118604.aspx


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis