Dampspærre gået løs mellem loft og gulv - kan den reddes?

Kære L-D-S'ere

Jeg er rimelig ny husejer, og har flere gange fundet god hjælp til småreperationer her på siden. Hold op hvor er det fedt, at der findes et sted man kan gå hen, når man nu - som mig - næsten intet ved om hus og håndværk.

Jeg har et problem, og jeg håber I kan hjælpe mig - jeg har sat lidt forhistorie ind nederst i posten her.

Huset er i 1½ etage og fra 2001. I underetagen har vi her - efter det er blevet koldt og blæset oplevet, at der mærkbart trækker. Når vinden står ind på siden af huset daler temperaturen i vores opholdsstue og særligt i en mindre stue/kontor der ligger i forlængelse af stuen. I går registrerede vores termometer 13 grader (!) i den lille stue og her til morges kun 17 grader i opholdsstuen - og det på trods af, at gulvvarmen altså kører. Det har ikke været muligt for os at opvarme nogen steder i underetagen til over 19 grader den sidste uge. Det er enormt ubehageligt - særligt fordi det trækker. 

Jeg har så pillet en liste af ved et af de steder hvor vi kan mærke trækket kommer fra, og dampspærren ser sådan her ud. Hvis man stikker ind pind ind ved siden af, går den lige forbi uden modstand, og der trækker vind ned udefra. Der er et skunkrum lige over. Taget er tegl. 

Jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke lige synes jeg kan få svar på:

1) Kan de være rigtigt, at det eneste der stopper vind udefra i at komme ind, er dampspærren?

2) Jeg går ud fra at man kan reparerer sådan en dampspærre med noget dampspærrefugemasse, men det ser noget krøllet ud, så giver det overhovedet mening eller skal der noget andet til?

3) I fald at man kan reparerere det, er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig her, for selvom vi måske skal have gjort noget mere omfattende ved tag/skunk på et tidspunkt, så håber jeg at vi kan gøre noget ved det her med det samme. Jeg kan ikke overskue ikke at kunne bruge mit hus fordi jeg ikke kan varme det op. 



Efter vi blev opmærksomme på problemet har vi kontaktet vores ejerskifte/husforsikring (begge hos TopDanmark) og haft en taksator ude for at kigge på problemet. Han kunne ikke blive klog på, hvad problemet var, men mente at det var "et komfortspørgsmål" og at forsikringen ikke ville dække (jeg synes nu ikke at 13 grader i en opvarmet stue der ligger inden for huset fire vægge i et hus fra 2001 er rimeligt).

Så har vi i anden forbindelse haft en tømrer ude og kigge på vores skotrende og bad ham kigge på skunken også. Han mente ikke at der var noget i vejen med tagkonstruktionen men foreslog isolering af skunken. 

I næste uge får vi så lavet en termografi af underetagen og håber at kunne dokumentere at der altså er et problem...

I næste uge får vi en gut ud for at lave en termografi-måling, i håbet om at vi så kan dokumentere at der altså er et reelt problem. 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der må være noget rivende galt i opbygningen omkring din tagfod, der må ikke være åben mere eller mindre direkte ind til din dampspærre.

Din beskrivelse svare jo nærmest til at du har en dør eller vindue stående mere eller mindre open.

Når huset ikke er ældre må der foreligge en form for tegning af husets opbygning omkring tagfoden, som du kan upload.

F.eks. tegning a la dette:

Den er helt gal! Som jeg forstår din tekst, er du klar over at skunken er uisoleret? Den skal være pakket ind i isoleringsmaterialer. Ude i tagfoden skal der være et brædt, vandret langs hele huset i begge sider. Naturligvis er der isoleret over hele loftet ... også ude i skunken!??


 

Hej Uldal - tak for svaret! 

Skunken er så vidt jeg har forstået på tømreren uisoloeret. Jeg har ikke selv haft kigget derop (havde desværre ikke mulighed for at være hjemme da tømmeren var der). Loftet er isoleret, ja, men skunken tror jeg ikke er det. 

Der er heller ikke nogen skunklemme på 1. sal, men det er projekt til weekenden at få lavet sådan en, så jeg kan se på sagen. 

Et hus fra 2001, der er 1 1/2 plan fra starten bør absolut være isoleret i skunkrummet. Hvordan hulen holder I varmen på 1. Sal?

Det er der humlen ligger. Men rolig nu. Hvis du ender med at stå med aben selv, kan du med held købe isoleringsmåtter for under 20 kr/m. Ring fil drengene en lørdag og si der er øl snaps. 3-4 mand klarer det på en lang weekend. Men kig efter først og skriv igen.


 

Hvilken type af ejerskifteforsikring har i tegnet (standard eller udvidet), og i hvilket selskab.

Nu er det sådan, at en dampspærre skal være tæt p.g.a. damptrykket indefra, og så kan den jo ligeså godt være den sidste vindspærre ind mod boligen.

Men luften skal stoppes udenfor isoleringen, og indtil andet er bevist, vil jeg påstå at din skunk ikke er uisoleret.

Hvilket område af landet bor du i (dit postnummer mangler)

Desværre er det ikke alle Kommuner, der har lige meget styr på deres byggesager, siden 2001 har der også været kommune sammenlægning. F.eks. i min kommune forsvandt mange tidligere sager, ved ekstern digital indskanning!

Du skriver at du skal lave skunklem, vil det sige at du ikke har haft adgang til skunken, den gang du købte/overtog huset?

Hvis du ikke har haft adgang til skunken, bør du tage foto af stedet, før du begynder at lave skunklem, som evt. senere bevis over for ejerskiftforsikringen.

Det er vigtigt, i forhold til ejerskiftforsikringen, at få bygningstegninger, såfremt tegning siger et og faktiske forhold siger noget helt andet, sagt kort, bevis på byggesjusk/skjult fejl, som du på ingen måde har haft mulighed for at kunne konstaterer.

Hvad siger dine tilstands- og varmesynsrapporter?

Der må ligeledes være krav om at huset skal kunne varmes op til en vis temperatur? Er der nogen der kan bidrage med denne temperatur?

Det skulle gerne fremgå af tilstandsrapporten, hvis der er skunke der ikke er adgang til.

Dette skulle også gerne fremgå af energimærket, da energikonsulenten skal måle isoleringstykkelsen, hvor det er muligt.

Der er ingen grund til at begynde at diskutere om en bygning kan opvarmes til en bestemt temperatur, da en bygning fra 2001 skal være velisoleret.

Det er fint nok at fremskaffe bygningstegninger, men der er forskel på, om der er tale om en ejerskifteforsikring med standarddækning, eller en med udvidet.

Hej Søren, Orla, GSH, Uldal

Mange tak for svarene! Det er virkelig lækkert at høre fra nogen, der helt tydeligt ved mere om det her end jeg gør. Også tak for de beroligende kommentarer. Jeg må indrømme at jeg er enormt frustreret og en lille smule nervøs for det hele!

Jeg har været på Randers Kommunes hjemmeside og der har de rigtig nok bygningstegninger. Her er et udklip af skunken. Den viser sig jo så rigtig nok at være isoleret


- Skunkene er ikke blevet gennemgået i tilstandsrapporten, fordi der ikke er skunklemme, så jeg ved ikke hvordan det ser ud derinde.  

- I energirapporten noteres det, at vi med fordel kan lægge yderligere isolering i skunkene (huset er energimærke B). Det kan tilføjes at vores varmeforbrug ligger noget over det angivne i tilstandsrapporten (men det giver mening, når vi også opvarmer haven med den udluftning vi har!)

Vi har både husforsikring og ejerskifte (køberforsikring) hos Topdanmark. Begge dele er standard: https://www.topdanmark.dk/forsikringer/ejerskifteforsikring/

Lige i den her sammenhæng kan jeg ikke se, at fx en udvidet ejerskifte skulle gøre en forskel. 


Som sagt får vi lavet en termografi i næste uge for at dokumentere problemet overfor forsikringen... Jeg ville sætte stor pris på, hvis I kunne hjælpe mig med, hvad næste skridt i alt det her er? Skal jeg åbne for skunken udefra og tage billeder? Lave en skunklem og få lagt isolering? Eller?... jeg er lidt på herrens mark her.


Tak!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis