Mærkelig strøminstallation af montør

Hejsa. 

Min kæreste og jeg har fået ny tørretumbler - købt gennem Skousen. Vi besluttede os for at få den installeret, da strømmen skulle i en fast installation i væggen på vores badeværelse, hvor vi også har vores vaskemaskine tilsluttet. 

Da montørerne kom, var ledningen fra tørretumbleren dog ikke lang nok - men den fiksede de, fik jeg fortalt. 

Nu kan jeg så se, at de har koblet schuko-stikket fra tørretumbleren i en almindelig stikdåse uden jord, smidt den bag tørretumbleren og derefter monteret stikket fra forlængerledningen i vægboksen. 

Den går vel ikke, gør det? Både at tørretumbleren er monteret uden jord (skal den ikke det?), men også at have en almindelig stikdåse til at ligge og flyde ude på badeværelset? Der er plads til fem stik i stikdåsen og kun ét bliver brugt. 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det dur ikke at undlade jordforbindelsen, og jo da slet ikke på badeværelset.

Og forlængerledninger synes jeg heller ikke, høre hjemme på et badeværelse, og da slet ikke til "fast inventar"


Vi prøver igen, i morgen --

Velkommen på LDS.

Prøv lige med et billede af fem stikdåsen. Den SKAL så også være shuko typen Eller et overgangs stik. 

Om den "ligger og flyder" har ikke så meget betydning lovgivningsmæssig, det er mere afstand til bruse og bad. Men det gælder også tumbler og vaskemaskine.

En ting er paragraffer en anden ting er det man kalder håndværksmæssig korrekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik og Jens.

Tak for svar - jeg synes også, det virker til at være en noget mystisk løsning, og ikke specielt sikkert. 

Jeg har vedhæftet billede af den stikdåse, de har monteret i udtaget og stikket fra vaskemaskinen. 

Jeg synes, det virker noget hovsky-snovsky, hvad tænker I? 

Det er er under al kritik. Med billede ville jeg "kontrollere " dit udsagn om almindelig stikdåse. Og du fik desværre  ret. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har ikke ret meget forstand på el. Men det her kan jeg vel ikke leve med?
Hvad er nemmest at gøre nu, når nu ledningen er for kort. Er det at få monteret en ny ledning i tørretumbleren, eller kan man løse det på en lidt mere prof. forlængerlednings-agtig måde? 

Eksempelvis ved at sætte en schuko-forlænger i udtaget? 

Annonce

Eksempelvis ved at sætte en schuko-forlænger i udtaget? 

Du skal bare bede Skousen om at lave det korrekt efter reglementet. Så kort må det være. Du har formentlig betalt for at få tumbleren tilsluttet. Montøren skal naturligvis udskifte tilledningen, så den er lang nok til at nå hen i stikkontakten.


fase

Jeg må have fat i Skousen. 

Og så må læren være til en anden gang at istedet for at bruge 800 kroner på, at Skousen monterer skidtet, så booker jeg en elektriker. 

Og denne gang skal de sende en fagmad (elektriker)


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Skousens leveringsbetingelser siger ret specifikt, at de ikke kan forlænge el-ledninger:

https://www.skousen.dk/levering_fragt/#Montering

Citat: "Længden af ledningen kan variere helt ned til 70 cm. Såfremt den medfølgende ledning ikke er lang nok, skal en autoriseret elektriker skifte til en længere ledning – det kan vi ikke gøre for dig."

Så da de har tilsluttet din maskine med en forlængerledning har du fået mere end du har betalt for. At de så ikke burde have gjort dette, da de åbenlyst ikke ved hvordan det skal gøres, er en anden sag. Men at klage til Skousen får du næppe noget ud af.

Jeg mener så, at de skulle have afvist at tilslutte tørretumbleren, fordi, det der er lavet, ikke var i orden. Når man får et firma til at tilslutte, må man gå ud fra at det i orden. Punkt 1 har ingen problemer med at skifte til en længere ledning. Den seance har jeg overværet, så skal jeg undlade kommentarer til det.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis