Galvaniserede stålbakker

Følg tråden
Rasmus_brandmand
Rasmus_brandmand
Postnr: 9560
Rasmus_brandmand Rasmus_brandmand

Hej Lav-båd forum, jeg håber tråden er havnet sagligt korrekt, da det drejer sig om overskriften, og at galvanisering er ret vigtigt på både = eksperter.

Jeg har sat stålbakker op udvendigt til kabelføring. (Dog ikke på båd) men bare udvendigt.

Der er blevet rynket på næse over jeg i dovenskaben valgte en tynd skæreskive til vinkelsliber, i stedet for at klippe dem/ skære med nedstryger.

Efter at have tygget på det udsagn en enkelt gang, spurgte jeg om det ikke var direkte ligegyldigt, hvordan man skærer/klipper, da galvanisering er en coating fra et ioniseret ladet vandbad, og hvis coatingen brydes, er coatingen brudt, uanset metoden. Altså det sårbare er blotlagt. 

Medmindre varmen fra skiven selvfølgelig får legeringen til at smelte lidt ned over kanterne på det galvaniserede stål.

Jeg håber der er hjælp at hente. 

:-) På forhånd tak for hjælpen.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Ja du har jo selv været inde på problemer, ved at bruge skæreskiver. Det giver jo lidt varmezone, men nok ikke det store problem, galvaniseringen er jo god til at lukke "såret".

For nogle år siden lagde jeg et Decra tag, som jo også er galvaniseret, her anbefaler Decra at bruge en diamantskæreskive, som jeg jo så brugte, det gav stort set ingen varmezone.

Hellere eje, end at leje.
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er det varmgalvaniserede plade der er god til at "hele såret" Er det el forzinket såruster det, Men det er så uanset om du skærer i det eller ej, det går bare lidt hurtigere ved såret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Ellida
Ellida
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Når du klipper eller skærer i galvaniseret plade, så KOMMER der hul i zinklaget. Uanset hvordan du gør.

MEN det gør faktisk ikke ret meget, fordi zinken giver galvanisk beskyttelse til jernet, når det hele er vådt og fugtigt. Og zinken er på et stort areal, som i lang tid kan beskytte det lille areal rent jern.

zinken beskytter jernet ligesom zinkanoder på en båd, beskytter jernet.

To ulykker kommer sjældent alene.
Rolias
Rolias
Postnr: 4736
Rolias Rolias

i min læretid, skar vi kabelbakker med en nedstryger, og smurte snitfladerne med noget zinkmaling der hed galvafroid, det holdt fint

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Galvanisering
    Lav-Bil
  2. Nedstryger
    Værktøj og maskiner
  3. Decra tag på murermester-stil
    Lav-Hus
  4. pris på galvanisering
    Lav-Hus