Varmeregulering på gasfyr eller radiator

Hej

Mit spørgsmål går på hvad der er billigst.

Mulighed 1:  Have en høj fremløbstemperatur fra gasfyret og sætte radiatorene på 1 for at have så lille flow igennem som muligt.

Mulighed 2: Sænke fremløbstemeraturen og sætte ventiler på 5 (så højt som muligt).  


Er der nogle kloge hoveder der kan fortælle mig fordele / ulemper ved de forskellige muligheder, og selvfølgelig hvad der er billigst i gasforbrug. :)

På forhånd tak.

Vh
Martin

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er termostatventiler du har på dine radiatorer, så skal du ikke regulere på dem, blot stille dem på f.eks. 3 som svarer til 21C.

Når du har dit eget fyr, er det ikke så vigtigt hvor koldt returvandet er, men du får da den bedste komfort ved at dit anlæg er indreguleret rigtigt. Nyere (termostat)radiatorventiler kan have en forudstillingsventil indbygget, således at gennemstrømningen begrænses. Der kan også monteres radiatorforskruning med reguleringsventil indbygget til returafgangen. 

Du sparer mest på varmeforbruget ved at køre med lav fremløbstemperatur. Ved nyere anlæg er der lovkrav om vejrkompensering, der bevirker at fremløbstemperatur til opvarmning reguleres efter udetemperatur.


Søren O

Så lav fremløbstemperatur du kan, så smider du mindst varme ud af skorstenen.

Som sagt skal termostater stå på hvad de plejer for at give dig ønsket temperatur, de regulerer jo selv flowet der efter.

Dit fyr skal optimalt set køre efter en ideel varmekurve, tilpasset isolationsgraden af dit hus. Dvs det skal have udekompensering som tager højde for temperaturen udenfor. Fremløbet kan så være f.eks. 5 grader højere end nødvendigt, så dine radiatorer har lidt at reagere på når temperaturen falder hurtigt, f.eks. ved solnedgang.

Du kan finde et temperatur udgangspunkt for dit fyr, ved at køre det ned i temperatur til du akkurat kan holde temperaturen indendørs, og så hæve den f.eks. 5 grader.

Herefter kan du lege med stejlhed på kurven, så fyret reagerer proportionalt med temperatursvingninger udendørs.

Der er så at sige et offset og et gain der skal justeres ind. Eller udgangspunkt og stejlhed, om man vil.


Elektronikteknikeren

jeg err ikke klar over om det er termostatventiler eller hvad det er jeg har ? Hvordan ser jeg det? 

 

PT er jeg ligeglad med komfort da det er i en garage hvor jeg blot ønsker at have 10-15grader konstant.

Det er et gammelt fyr jeg har - så der er helt sikkert ikke udetemperaturføler tilsluttet 😊 

Så er det korrekt forstået  at hvis jeg ønsker billigst muligt varme - så skal jeg “bare” skal sætte radiatorerne på det højeste og så justere mit fyr ned i temperatur så jeg har omkring 10-15grader inde.. ? 

Ja, men hvis du har en tal skala på radiator, er det en termostat. Sæt den på 2 til 3, så risikerer du ikke at du får det får varmt når det ikke er så koldt ude.


Elektronikteknikeren

hvis jeg for det for varmt kan jeg vel justere temperaturen længere ned på fyret? 😊

Annonce

Den energi du afgiver kan kun blive tabt i gasfyret, under transport til garagen, eller i garagen.

Hvis din garage ligger langt væk og der er stor tab - så skal du enten bare tænde 1-2 gange i døgnet af ½ times varighed - alternativt køre med lav fremløbstemperatur.

MMøller skrev den 28-11-2018 18:06:56

hvis jeg for det for varmt kan jeg vel justere temperaturen længere ned på fyret? 😊

 Ja, men hvad hvis du skal sidde en formiddag nede ved gadekæret, Så er du jo ikke hjemme til at holde øje.


Elektronikteknikeren

Men test det da af, se hvor meget det gir med fyret på laveste blus.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis