Isolering direkte på jorden under massiv trægulv i kolonihavehus

Hej. Jeg er igang med at skulle ligge nyt massiv trægulv (Douglas) i min nyindkøbte kolonihave. 

Jeg skal have isoleret under gulvet men er lidt i tvivl om den bedste løsning.

Der er fundament hele vejen rundt om huset med udluftningshuller. Strøer imellem og der ovenpå gulv. Under gulvet cirka 50 cm. Til jord/terræn.

Er der en god løsning her? Har læst mig til at ren stenuld/glasuld ikke er godt direkte på jord.

Kan jeg fylde med Leca direkte på jorden? Skal jeg give 15cm. Leca og ovenpå stenuld? Eller er dette helt hend i vejret?

Ellers har jeg tænkt at sætte musse/hønsenet nederst imellem strøerne og der ovenpå stenuld eller lignende. For at løfte det fra jorden.

Skal jeg have dampsærre/ vindspærre ovenpå isoleringen/ lige under det nye gulv? 


Mvh

Morten


Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal være min 15 - 20 cm mellem isolering og jorden og godt med udluftning ellers rådner det hurtigt..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det skal jo ikke være alt for dyrt, tænker jeg.. men prøv at se denne her: http://www.kbfritidshuse.dk/ny-3-i-1-loesning-paa-fundament-skruefundament-ventilation-og-rottesikring

Det minder lidt om det du selv foreslår, og virker nu ganske fornuftigt på den type hus


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

du skal have et kapitalar brydende lag på 20 cm på din jord.

det kan være løse søsten >32mm, leca eller sundolit

personligt ville jeg bruge leca da det også isolere, sundolit er jeg ikke fan af da det er giftigt ved brand. specielt da du har 50 cm er der ikke meget fidus i sundoliten.

du kan med fordel sikre at udluftningshuller i dit randfundament føres til laget med leca nødder (radon udluftning)

oven på lecanøder placere du terrænbats f.eks 2 lag a 100 mm.

oven på isolering placere du så din fugt/radon spærre

oven på din fugt/radon spærre kan du placere max 50 mm terrænbats for at beskytte din dampspærre og holde den på plads...

endelig skal du muligvis sikre mod skadedyr med net - bemærk at hønsenet er for stormasket til at sikre mod mus/rotter, det skal være under 7 mm for at undgå mus....

personligt ville jeg over øverste lag isolering lægge en 20 mm pex gulvvarme slange bundet på et rionet rundt i hele huset, så kan du senere tilslutte solvarme panel på en nem måde og udvide din brugs sæson med 1-2 mdr både forår og vinter.

istedet for mussenet ville jeg lægge 15cm løse sten >32 mm det vil nok holde mus rotter fra at grave rundt i det og vil virke som effektivt varmelager rundt om dine gulvvarme slanger.

solvarme panel som køre dirrekte i gulvet koster ikke meget og giver gratis varme fra april til oktober.

du behøver ikke selstændige kredse i et lille kolonihave hus, dog ønsker de fleste højere temmperatur på badeværrelset da vand så hurtigere fordamper så der kan en selvstændig kreds være godt.


Hej Janus. Tak for det. Det giver mig lidt mere ro angående mine egne tanker omkring isoleringen. Det minder rigtigt meget om min tanke med musse/hønsenettet hæftet på strøerne. Det er nok det jeg går med

Så er det bare lige om der skal vindspærre ovenpå isoleringen.



Morten

Vindspærre skal på den kolde side. Det er dampspærre, der skal tættest på opholdsrum. Mht isolering og for at undgå gnavere, som net intet hjælper på, kan du sømme lister op under spærene og lægge eternitplader ud mellem spær. Heri lægger du isolering. Du undgår træk op mellem gulvbrædderne, har et stabilt underlag for isolering og gnavere må finde andre steder.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis