Må jeg selv nedlægge telefonstikkene?

Der er to telefonstik i et af værelserne i mit hus (se foto). Jeg vil gerne fjerne dem helt, spartle hullerne ud og spartle/filte væggen. Må jeg det? Hvis ja, skal jeg så bare klippe kablerne over og lade dem sidde inde i væggen. Eller skal jeg muffe hver enkelt leder af med en lille samlemuffe?


Det samme gør sig i øvrigt gældende med et kabel til et B&O-lydanlæg. Det kommer ud af væggen, og jeg vil gerne fjerne det og spartle hullet. Samme spørgsmål: må jeg det - hvordan gør jeg?



Mvh

Lars


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så længe at det er lavspændingskabler må du gøre hvad du vil. Du skal dog være klar over at hvis du fortryder, er der kun dig selv til at betale for reetablering. Det vil nok være fornuftigt ikke at kortslutte lederne, hvis du senere skal bruge din installation.


Søren O

Jeg ville nok bare klippe dem af og give hver leden en samlemuffe.

Evt. brug 2 stykker tape og vikl omkring hver afklippede leder.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der hvor det kommer ind i huset/lejligheden, skal du lige adskille lederne lidt. Ellers rykker du alt det andet ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er faktisk sådan at TDC ejer de installationer og du må vidst ikke selv fjerne dem. Jeg mener at TDC kommer og nedtager uden beregning.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

nej det er længe siden tdc “ejede” stik i folks hjem. men korrekt at du får en regning hvis du senere vil have dem reetableret. helt på samme måde som hvis du piller din antenne ned fra taget...

i nyere installationer fndes en monopol skillepunkt (specielt stik), selv det kan du pille ned hvis du vil.

der er kun lavspænding i den som allerhøjest kilder, så klip blot ledningerne og sikre at kobber par ikke røre hinanden - du behøver ingen muffer til det da der er tale om ufarlig lavspænding - en telefon mand ville trække “forhuden” tilbage på kablet og blot klippe de enkelte ledere i forskellig længde, derved sikres at de ikke kan røre hinanden...

bedst vil være at finde frem til den anden ende af kablet og afmontere ledere der...


vh en tidligere ktas telefon mand.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak til alle for gode inputs. Jeg fandt den udendørs samleboks, hvor telefonkablet kommer ind. Den åbnede jeg og afmonterede de ledere, der løber ind i huset. Jeg satte også en samlemuffe på hver af dem.


I den anden ende oppe på værelset har jeg for god ordens skyld tænkt mig at klippe de enkelte ledere i telefonkablerne over i "forskellig længde", som beskrevet af NielsChr. Det gør jeg også med B&O-kablet.




Mvh

Lars

hvis du slet ikke har andre steder i huset du bruger fastnet så ville jeg fjerne kablet helt - også det udvendigt.


hvis du senere får brug for fastnet kan man altid trække et nyt fra udendørs fordeler dåse...nyt kabel til den tid koster ikke meget


God pointe. Det vil jeg overveje at få gjort.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også