stille tænding, Opel Kadett 1,6i

jeg har fået stillet tændingen hos Bosch for ca. 1 måned siden da der var 2 problemer med min Opel Kadett, 1988, km. 110000.
Der manglede kompression; dette ordnet udmærket ved forskellige reperationer. Eks.vis var temperaturmåler i uorden mm.
Samtidigt havde jeg bemørket nogle gentagne rystelser fra motor efter denne er blevet kørt et par km. Der er ingen motorlyde altså noget der lyder grimt af metal mod metal, bare rysten, der specielt mærkes i tomgang. Er det bare dtrømfordeler, tændrør eller har nogen forslag til hvad det kan være.
Så havde jeg egentlig tænkt at tage bilen tilbage til Bosch og spørge hvor ofte de synes man skal have stillet tændingen hos dem. Burde de ikke have ordnet dette første gang. Det blev da til nogle tusser.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten,

Det kan være alm. karburator-is - særligt på dette tidspunkt af året. Efter et par km slår din choker fra og karburatorisen kan "komme til".
Prøv, inden du kører på værksted, at hælde karburatorsprit i tanken og se, om det ikke gør tricket!

Mvh.

Jan R.
Hej Allesammen

Jeg har et problem med min gamle Kadett. Den er begyndt at gå rimelig højt i tændingen/tomgang og eftertænder en gang i mellem når jeg slukker den.
Jeg har for nylig skiftet benzinfilteret ud. Det nye jeg fik er noget større ned det gamle, kan dette have noget med sagen at gøre?

Ellers vil jeg gerne spørge om der er nogen der kan forklare mig hvordan jeg stiller tændingen?
(Jeg er ikke vildt hård til mekanik, men jeg er studerende så har ikke rigtig råd til en mekaniker i øjeblikket)!

Tak på forhånd!
Tue
Hej!

Dette indlæg skulle ikke havde været oprettet som et svar.

Jeg undskylder men er helt ny på siden!!

Tue
Hejsa,

Med fare for - igen - at få nogle over nakken for - som gammel TOYOTA mekaniker at blande mig i et OPEL indlæg - vil jeg nu alligevel tillade mig at komme med et par kommentarer:

Mortenhe - det har alt andet lige ikke noget med is i karburatoren at gøre ( karburatorsprit som det bliver foreslået ), idet du selv skriver at det er en 1,6 "i" - og dermed en indsprøjtningsmotor du har.

Nu skriver du at din motor havde problemer med kompressionen - det kan være rimelig omfattende, og bestemt en årsag til at den går ujævnt. Din temperaturmåler skal naturligvis være i orden, men at den skulle have indflydelse på en dårlig kompression har jeg svært ved at se.

Dårlig ( lav ) kompression på een eller flere cylindre skyldes som oftes slidte stempler / cylindre, knækket stempelring ( e ), brændt ( utæt ) ventil ( er ), ventiler der står for stramt, defekt toppakning, revnet topstykke mm. Med de km du anfører, går jeg ud fra at du HAR fået skiftet din tandrem, og at denne står korrekt ?

Hvis den går ujævnt i tomgang, kan det være mange ting - men dit tændingsanlæg ( tændrør, tændrørskabler, strømfordeler, rotor, tændspole osv. ) skal naturligvis være i orden. Dernæst kan du få dine indsprøjtningsdyser og din koldstartdyse / koldstartanordning checket / renset.

Jeg skruede engang i en ældre TOYOTA med samme problem hvor vi ikke kunne finde årsagen - det viste sig at være et motorophæng der var stået af, så motoren stod og rystede som en hund i frostvejr, i tomgang.

------

Tuealarsten - fint at du lige selv ser at du skulle have haft oprettet en ny tråd - så får du også flere svar - men nu er vi jo lige så godt igang

Det er formentlig en lidt ældre 1,2 motor med karburator du har. Det lyder lidt som om din choker ikke slår helt fra som den skal. Er det med manuel choker ( en knop du trækker ud i kabinen ), eller er chokeren automatisk ?
Hvis den står højt i tomgang, vil den også have lettere ved at eftertænde, når du slukker for motoren, pga de høje omdrejninger. Du kan checke chokeren ved at afmontere dit luftfilter og se, om chokerspjældet ( sidder øverst i karburatoren ), er helt åbent når du enten har skubbet knoppen i kabinen helt ind ( manuel choker ), eller når motoren er helt driftsvarm ( aut. choker ). Hvis spjældet står helt åbent men den alligevel løber hurtigt i varm tomgang, skal du have chokerens tomgangs-forhøjer justeret. Det giver sig selv, når du lige har kigget lidt på det.

Eftertænding kan skyldes flere ting - som nævnt at den render for hurtigt i tomgang når du slukker den, og så kombineret med evt. for lavt oktantal, forkert tændingsindstilling samt koksaflejringer i forbrændingskamrene. Sidstnævnte kan ofte afhjælpes med en god lang "frisk" køretur hvor du kører den godt ud i gearene og får moteren "blæst" godt igennem. Alternativet kan være en "danskvandskur" som man måske nok som jeg, skal have grå hår på hovedet ( eller slet ingen hår ), for at kende. Men spørg evt. i en ny tråd, så skal jeg give dig proceduren herfor.

Det burde alt andet lige, ikke have noget at sige at der er monteret et lidt større benzinfilter - forudsat at din benzinpumpe er i orden.

Din 1,2 skal stå 10 grader før top i tænding. Det vil sige at gnisten til tændrør nr. 1 ( og også alle de andre ) skal springe 10 grader før stemplet når sit øverste dødpunkt.
Normalt gøres dette ved hjælp af en tændingspistol, som man tilslutter tændrørskablet til cyl. nr. 1, lader motoren gå i tomgang ( med vacumslangen fra strømfordelerens vacum-dåse til karburatoren afmonteret ) og retter tændingspistolen mod den nederste remskive på motoren. Her er der nogle mærker. Hvis der kun er et mærke, er dette som regel der hvor cyl. nr. 1 står i øverste dødpunkt, men som regel er der flere, som indikerer 5, 10, 15 osv. antal grader før øverste dødpunkt. Ellers må du igang med lommeregneren, tage diameteren på remskiven, og regne ud hvor mange mm i omkredsen de 10 grader før OTDC - øverste dødpunkt - ligger på remskiven. Men i dit tilfælde er det jo 1/36 del af remskivens yderste diameter.

Selve tændingstidpunktet justeres ved at du løsner strømfordeleren og drejer denne forsigtigt ( motoren kører jo i tomgang ), indtil mærket passer.

Men få din motor til at køre korrekt tomgang først ( ca. 900 omdrejninger i min. vil jeg tro ), inden du begynder at stille tænding, og så skal dine platiner naturligvis være i orden og korrekt justeret. Spørg evt. i ny tråd herom.

Den vacumslange du afmonterer på strømfordelerens vacumdåse, kan du lige proppe af med en lille skrue el. lign., da motorens ellers nok vil gå lidt ujævnt i tomgang.

Slutteligt, som det viseligt bliver sagt mange gange herinde, er det en god ide at investere i en Haynes eller lign. værkstedshåndbog som kan købes mange steder til fornuftige penge.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis