Fjernvarme, tryk forsvinder på minutter

Jeg forsøger at få gang i varmen på et fjernvarme anlæg i et dødsbo. 

Der har sidst været varme på tidligt i foråret, cirkulationspumpen var slukket og det gjorde intet blot at tænde den, så jeg var rundt og udlufte radiatorer. Der kom intet vand ud af dem, kun luft, hvilket fik mig til at se på trykket og fylde vand på. Nu kommer der så vand ud af radiatorerne når de udluftes.

Problemet er så at trykket på anlægget falder til 0 bar inden for et par minuttet, jeg kan fylde mere vand på (hvilket jeg har gjort en 6-7 gange). Trykket stiger hurtigt (20 sekekundr ca) fra 0 til 1.5 bar og kort efter er trykket igen 0. 

Kan det være ekspansionsbeholdreren eller skal de måske bare mere vand på? Det undrer mig jo lidt hvor det påfyldte vand bliver af.


 

Jeg forsøger at få gang i varmen på et fjernvarme... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan godt se din pointe. Jeg tænker mere på om der evt. kunne være så meget luft tilbage i systemet at der skal fyldes endnu mere vand på. Du ved - en forklaring der ikke koster en formue


 

Du skriver at alle radiatorer er udluftet og der kommer vand ud. Så burde der ikke være meget luft tilbage i anlægget. Dermed ikke sagt at der kan gemme sig en lille luftlomme et enkelt sted (eller som flyttes rundt) - det kan det godt fx. i cirkulationspumpen, men det vil man normalt kunne høre.    

PS. Prøv at pumpe så meget vand på anlægget at det kommer ud af sikkerhedsventilen, udluft anlægget, pump igen vand på anlægget så det kommer ud af sikkerhedsventilen, og tag så tid på hvor hurtigt trykket falder til nul. 

Der er faktisk 3 radiatorer der ikke er udluftet da jeg ikke kunne komme til dem (skal bruge en lille nøgle til det og havde kun en spidstang). Jeg prøver det med at fylde vand på til det kommer ud af ventilen og får luftet alt ud. Tak


 

Er der en kærv i udluftningsventilen (som du ikke kan komme til)? I så fald kan man ofte bruge en lille spændeskive, mønt e.lign. og en tang.  Med mindre du ikke har en lille skruetrækker.

Frank Chr. skrev den 28-11-2018 12:41:11

Er der en kærv i udluftningsventilen (som du ikke kan komme til)? I så fald kan man ofte bruge en lille spændeskive, mønt e.lign. og en tang.  Med mindre du ikke har en lille skruetrækker.

 Det er et system ala dette, med en lille firkant i midten og ingen kærv, så jeg prøver at finde den korrekte nøgle til det inden jeg forsøger igen.


https://handyman.dk/media/1315552/10.jpg


 

Annonce

Alternativ kan du forsigtig løsne en union med en rørtang ved radiatorventilen og liste noget af luften ud. 

Radiatornøgler til luftskruer kan heldigvis købes hos alle vel ass. byggemarkeder, koster omkring en 20´er. 

Lidt forsinket, men forklaringen viste sig ganske rigtigt at være et sprunget vandrør. Da da begyndte at komme vand op af bryggersgulvet var der ikke den store tvivl om det længere. Forsikringen dækkede heldigvis.

 

Aha, fysikken er altså også at lige meget hvad søren der er i dit anlæg, er det luft, vand eller andet, så må trykket ikke forsvinde, dog sidder der på nogen anlæg en autoudlufter, den sidder og prutter lidt når vand og luft cirkulerer forbi.
Dette indlæg nok mest til andre der kommer forbi.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis