KOLD! Ejerlejlighed - problem

Følg tråden
Pre349
Pre349
Pre349 Pre349

Halløj

Jeg har lidt af et problem som jeg håber i kan hjælpe med.. Jeg bor i en ejerlejlighed og har gjort det i over et år, men den er godt nok meget kold.. Sidste år var jeg flytte ind på dette tidspunkt og købte et varmetæppe, men er nu begyndt at mærke kulden da jeg ikke har det tæppe mere.. Nogle af mine gæster klager også over det er koldt selvom radiatoren kører på 5 og er brændende.. 

Efter noget tid på nettet har jeg fundet frem til at det må være fordi min radiator er placeret ved indervæggen og ikke under vinduet, og min sofa og spisebord er lige under et "stort" vindues parti. Har derfor fundet frem til 2 muligheder: 

1. Jeg har termoruder og overvejer derfor at skifte til lav-energi ruder men vil det afhjælpe problemet? 

2. Jeg flytter radiatoren hen til under vinduet, men så vil det se grimt ud og en masse grimme rør vil blive synlige. 

Jeg tror derudover også at ydervæggen er rimelig kold, men det kan jeg ikke gøre noget ved.. 

What to do?

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Først find ud af om det trækker. Hvis vinduesindfatninger og hoveddøren er utætte, skal der ikke meget til. Du skal have flyttet varmen fra den ene ende af stuen til den anden. Køb en lille blæser, der er konstrueret til formålet og sæt den under radiatoren, så kommer der cirkulation i rummet. Er radiatoren stor nok? Er huset isoleret i ydrvæggene? Ellers flyt opholdsmøbler væk fra vinduet.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Tjek om du har spjæld der står åbne, mærk om det trækker under emhætten, aftræk i bad mv.

Har du andre rum? Der skal være en radiator til hvert opholdsrum, ellers opstår der træk.

Det er ikke sikkert at det gamle varmesystem kan få varmen ud under vinduet hvis du flytter radiator. Hvis det er et 1-strengsanlæg har du nok ikke differenstryk nok. Er det ét stort rør der forsyner din radiator?

Man kan efterisolere ydervæggen med varmvægsplader eller klimaplader.

Man kan trække PEX rør til radiator i fodpaneler, så ses de ikke. De kan også fræses ind i væggen. At flytte radiator er dog ret dyrt.

Elektronikteknikeren
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Det nok den eneste effektive løsning på problemet at flytte radiatoren over under vinduet. Det er også det dyreste. At skifte til klimaglas løser ikke problemet, men prøv rådet med ventilatoren. En ventilator fra en strømforsyning til en stationær computer er rimelig stille og kræver bare en lille 12V forsyning.

fase
Pre349
Pre349
Pre349 Pre349 Trådstarter

Jeg har ingen aftræk hverken i køkken eller bad (endnu), så det kan ikke være det.. Det er faktisk kun stuen der er kold, lige ved vinduerne samt ydervæggen.. Jeg har fandme aldrig tænkt på en lille blæser.. Tror i virkelig det kan hjælpe? 

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Ja en blæser kan gøre meget.

Og jo mere du afkøler din radiator, jo mindre tæller måleren;-)

Elektronikteknikeren
Jacobn
Jacobn
Postnr: 2200
Jacobn Jacobn

Hvis det er et stort vinduesparti med almindelige termoruder, så kan det godt hjælpe at skifte til ny med lavenergi-ruder. 

Hvis du bor øverst hhv. nederst så kan det også være der kan isoleres mere mod tagrum / kælder.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Kig på deres hjemmeside: Speedcomfort. En lille bom med 4 små blæsere. Voresvenner der bor i old gammel lejlighed to der ligner. Det virker perfekt.

Pre349
Pre349

Bor lige i midten, har naboer til alle sider.. Er det bare sådan en blæser og så sætte den bag radiatoren?? Hjælper det også mod det kuldenedfald?

Overvej lige hvis jeg kunne spare 30k, bare ved at købe en blæser.. 

Stigmand
Stigmand
Postnr: 2300
Stigmand Stigmand

Du kommer ikke uden om at flytte radiator hen til ydervæggen. Jeg havde et køkken som var pivkoldt i det ene ende (en ydervæg), også selvom radiatoren i den anden ende kørte på max. Det hjalp med det samme at sætte en ekstra op.

djaydjay
djaydjay
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Alder på dine termoruder er ikke uvæsentlig, der er markant mindre kuldenedfald fra nye termoruder i forhold nogle som er måske 20-30 år gamle. 

Og hvis dine vinduer er i god stand, så er prisen for at skifte til nye ruder ikke skræmmende, - så måske også værd at overveje.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

En god og billig mulighed er forsats vinduer. De monteres på indersiden af vinduer. Men det løser nok ikke hele problemet da det primære problem er radiatorens placering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Det  der med blæseren har vi prøvet og det virker ikke , om radiatoren sidder under vinduet eller ej har ikke den store betydning , men er dine nabolejligheder over og under dig  beboet og opvarmet ? .

Forsatvinduer ville måske hjælpe noget , men hvis det er en lejlighed i den gamle boligmasse , uden isolering , så har du et problem , da det er en ejerlejlighed så skal du selv betale for en efterisolering af væggene.

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Pre349
Pre349

Jeg har hørt at jeg nok ikke skal pille ved den indvendige isolering af væggene, men det skal gøres udefra og det er ejerforeningen der står for det.. Noget med stor risiko for fugt og svamp eller lignenede.. 

Ja alle lejligheder er beboet.. Jeg har ingen anelse om hvad forsatvinduer er, men hvis vi ikke tænker i pris, hvad ville så være bedst? JA jeg har overvejet en el radiator under vinduet men kun at bruge den når der er gæster, men den er nok heller ikke holdbar i længden.. 

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

En forsats vindue er et ekstra vindue monteret indvendig, med nogle plastvridere. Det laves typisk på mål af den lokale glarmester og kanten kan være en plastkant der sættes på glasset. Det laves også i plexiglas.

Prøv at google >forsatsvinduer< og du vil få mange hints.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
shortcut
shortcut
Postnr: 9900
shortcut shortcut
uldal skrev den 26-11-2018 18:18:55

Kig på deres hjemmeside: Speedcomfort. En lille bom med 4 små blæsere. Voresvenner der bor i old gammel lejlighed to der ligner. Det virker perfekt.

Ved du om man kan købe den i DK ?   Prisen er ikke ligefrem lav. ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. En kold radiator
    Fyr og opvarmning
  2. Kold radiator
    Lav-Hus
  3. vinduet kan ikke lukkes
    Lav-Hus
  4. Hvad kan jeg gøre for at få varme i radiatoren?
    Om Lav-det-selv
  5. kold radiator
    Lav-Hus