Hvordan undgår jeg at bore ind i fugen i murværk?

Hej LDSere.

Jeg skal hænge mit fjernsyn op i en murvæg i min lejelighed.
Jeg vil selvfølgelig gerne undgå at de falder ned, og vil derfor undgå fugerne i murværket, men hvordan kan jeg tjekke hvor fugerne er?
Er det bare at tage chancen og så spartle til og prøve igen, hvis man rammer forkert? ;)

-Arnie

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det plejer jeg at gøre. Men det ekstra hul kan tit dækkes af ophænget alligevel.

Det vigtigste er at det/de øverste huller i beslaget har godt fast, da det er det hul som i holder på det hele.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis det er et meget gammelt hus kan fuger godt være meget løse, men i de sidste mindst 40 - 50 år har man brugt cement når man murer noget op. Det gør at fuger faktisk godt kan holde meget bare skruerne er tilpas lange og plugs er passende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Køb nogle bolte med ekspansionsplugs i metal. Så er det sgu ligegyldigt om du rammer i sten eller fuge, det skal nok holde.

Min erfaring er at ekspansions bolte holder ekstremt godt, men KUN i hårde materialer. Bløde materialer som gamle fuger og multiblokke f.eks. smuldrer omkring ekspansions kilen og derfor kan det gå løs.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Problemet med at ramme en fuge eksisterer i teorien. Mærk hullerne op og bor. Skulle du ramme en (løs)fuge, så sæt en lidt større plug i. En skrue kan faktisk bære et fjernsyn. Jeg har prøvet det.


fase

Helt klassisk problem, og let at løse.

Du skal bruge:

  • Hammer
  • Stålsøm
  • Bidetang
  • Polyfilla el. lign.

Du banker stålsømmet ind i væggen i en lodret serie huller med 0,5 cm afstand. På et tidspunkt rammer du fugen. Så kan du holde op.

Du gør det samme vandret indtil du rammer en fuge.

Da størrelsen på en mursten er kendt, ved du nu hvor stenene ligger. De små huller kan du nemt spartle til igen.

Til ophæng af et fjernsyn vil jeg anbefale almindelige plastikplugs i størrelsen 8 mm med passende skrue. Det skal nok holde.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også