Værkstedsbord / maskinbord

Hej

Er der logen, der har lavet noget ala det her :

https://youtu.be/P14zJ2mkL8o

Jeg har endnu ikke fundet en dansk vejledning hertil. 

Hvis i kan gennemskue det leder jeg efter svaret på pladen

Krydsfiner, trailer plade eller mdf og tykkelse? 

Hvad hedder de anslag /skinner der bliver brugt alm alu? 

Mvh 

Keld 

Hej Er der logen, der har lavet noget ala det her... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

7øv,. Som i tak for info, men for plkner det ser ikke godt ud i de to film du linket til. 

Hos Gør Det Selv er der ingen kvaler... 

https://goerdetselv.dk/vaerktoej/el-save/bordrundsav/bordrundsav-lektion-55-sav-uden-spaltekniv

Jeg fandt en artikel fra Norge, der beskriver farligheden herom. 

Men er forskellen kikke også de mange omdrejninger en rigtig bordrundsav kører med kontra håndrundsaven? 


Natur: vil du ikke uddybe hvilken der gør det og hvilken betydning, det har? 

Natur skrev den 29-11-2018 20:40:33

Nu saves der jo - som jeg lige ser det - uden den er presset af landet fra venstre - DET gør en stor forskel..

Men hvis dit land ikke er 100% parallelt med klingen, vil der enten opstå klemmer eller afstand og begge dele er farlige.
Specielt klemmer er farlig fordi så tager de "bagerste" tænder på klingen lige pludselig fat og løfter emnet, og det hele går så stærkt at man umuligt kan nå at reagere.
Klik her for film om begynderfejl på rundsav.

Jeg har prøvet det en enkelt gang på min gamle sav, hvor jeg ville skære en meget stor plade over. Jeg havde heldigvis hænderne meget langt fra klingen, og pladen fortsatte hen over klingen i et splitsekund... Jeg fik ødelagt pladen, fik en forskrækkelse, men også en huskekage at det er voldsomme kræfter man leger med    

En standard håndrundsav kører med ca 4000 o/min.
En bordrundsav kører med ca 4800 o/min.
Og de små 800 o/min gør ikke at du kan nå at reagere anderledes   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 30-11-2018 11:55:02



En standard håndrundsav kører med ca 4000 o/min.
En bordrundsav kører med ca 4800 o/min.
Og de små 800 o/min gør ikke at du kan nå at reagere anderledes   

 Er enig omkring spaltekniven, især hvis man flækker lægter mv. - Jeg har også lavet en rundsav med overfræser og diverse lan dertil. Skal jeg råde, så benyt en rigtig træplade ex. fra bord el. lign og kraftige aluprofiler til styr for lan mv. Jeg havde en mindre bordrundsav stående med 1Kw asynkronmotor, der roterer ca. 3000 rpm. , så den er meget lydsvag. Den er lagt ned i pladen, og efterfølgende har jeg bygget kip til smig op, så det kører let og præcist. På en prof sav, drejer klingen så snittet vil ligge samme sted - det er her udfordringen kommer. Det meste jeg har brugt, er fra det lokale genbrug, så kun fantasien sætter grænsen. Dertil bruger jeg en modificeret askesuger til støv afsug, og i rø... på den min industristøvsuger. Virker fint til mange mindre opgaver. 

Vh. Carsten  

 


 

Annonce

Det jeg mener gør forskellen er, at uden et land, hvor restdelen kan gå i klemme, er risikoen ikke så stor (hvis der er styr på emnet fra "savesiden" - altså hvis man har emnet til at ligge op af land bagved..) 

Ellers er det i min verden NO-GO, da man risikerer fingre, og det der er værre..
Tænk også altid på at placere dig, så eventuelle tilbagekast, ikke rammer dig lige i boll..ne    eller ansigtet   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 30-11-2018 17:50:57

.....Tænk også altid på at placere dig, så eventuelle tilbagekast, ikke rammer dig lige i boll..ne    eller ansigtet   

 Helt enig..  


 

Tråden er næsten gl. nu, men lige lidt inspiration - er meget enkelt opbygget, præcis og vejer samlet lidt over 20 kg. ( se bort fra dato )

Vh. Carsten


 

@cdp - det ser ikke så ringe ud..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, det ser rigtig godt ud! Du har ikke problemer med omtalte kick back?? 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også