Defekt Nilan varmegenvinding

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej har et nilan comfort 08.har lige skifte lejer i motorene.,men så der er begyndet at komme svamp på veksleren, dog kun på udblæsning siden og slangen ud til taget.anlæget kører på trin 1.håber nogle kender til samme problem og hvordan det løses.mvh brian

Hej Brian

Hvilke lejer har du sat i - og er det en let opgave at udskifte dem? Jeg skal selv have skiftet i et Comfort 300 anlæg. En tekniker tager 3000 pr. motor, så vil gerne gøre det selv.

Jeg kan desværre ikke svare på hvad dit problem skyldes - har du testet begge motorer i den manuelle indstilling i servicemenuen?

Det er meget let der er 2 skuer i stikket. og lige slangerne i enderne.2 timer så er det i orden 

har også fundet motorene på ebay til 85 euro stykket

Har haft kontakt med Nilan, som fortæller at det er Nilan 41003 jeg skal have fat i.

Ved nogen noget om hvilken producent og hvilken model, der er tale om? Man kunne måske være heldig at finde den billigere end de 1900,-


Mvh

For en god ordens skyld: Har haft kontakt med EBM Papst, som fortalte mig at det var forholdsvis let at skifte lejerne. Det er SKF-lejer der sidder i, med dimensionerne 19/6/6. Jeg har skiftet dem i den ene motor - det var ganske let - og den er nu nærmest lydløs. Nu kan jeg så til gengæld høre den anden motor, og jeg har bestilt lejer til den også.

Så: Hvis du har problemer med støj fra motoren i dit NILAN-anlæg, kan du sagtens selv skifte lejerne. Jeg sparede ihvertfald lige ca. 1800,- pr. motor ift. hvis jeg skulle købe nye.

Hej palle22

Kan du oplyse præcist hvilke SKF lejer du har købt? Jeg vil gerne have dem klar inden jeg tager motorerne ud.

mener de hedder 6001 .men hvis du tager dem ud tidligt så har Sanistål eller lignende dem liggende .da det er et det bliver brugt i mange ting .

Jeg brugte disse: https://cnchobby.dk/da/sporkuglelejer/349-626-2z-sporkugleleje.html


SKF 626-2Z Sporkugleleje

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis