Defekt Nilan varmegenvinding

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Måske er du og din kammerat offer for den benhårde konkurrence i ventilationsbranchen. Tidligere fortalte en autoriseret Nilan forhandler mig, om hvordan den benhårde konkurrence gjorde, at ventilationsanlæg til parcelhuse, for det meste, blev lavet i alt for skrabet udførsel.

Hvad med dit anlæg, er spiralrørene også sat direkte på anlægget, uden fleksibel forbindelse? Den fleksible forbindelse reducerer forplantningen af støj.

Hvad med indsugning og afkast er de også reduceret, i rørstørrelse? Det anbefales, nu til dags, ved lavenergianlæg, at gå mindst en rørstørrelse op for indsugning og afkast.

Et punkt vi ikke har berørt, er om dit anlæg, er kommet i ubalance, i forhold til ind- og udsugning? F.eks. hvis anlægget tager mere kold luft ind, end det suger varm luft ud. Ventilation hætterne, på taget, kan også være blevet ”beskidte”.

Hvad er årsagen til at du kun taler om hastighed 1 og 2? Fra år 2012 og frem er der, mig bekendt, 4 trin i/på hastigheden.

Du taler om slidte lejer, som formentlig støjer, er det fordi man også har sparet på lyddæmperne? For lydsvage anlæg siger man 1200 mm lyddæmper, på begge hovedstrenge, lige efter anlægget, samt min. 600 mm lyddæmper på alle indblæsning og udsugningssteder.

Vedrørende isolering, er det sådan at rørskåle, primært bruges til mindre rørdiameter, når man kommer op omkring eller over ca. 150 mm, går man over til lamelmåtter. Bevares rørskåle findes over 200 mm, men prisen er nok også derefter, samt udbud og købsmuligheder nok kun i store mængder. Prisen for lamelmåtter, i forhold til alm. pladebatts, ligger desværre 4-5 gange højere pr. m2 eller m3.

Hvis du, på et senere tidspunkt, vil isolere dine rør, vil det måske bedre kunne svare sig at bruge pladebatts, lavet som en form for ”kasse” over rørene.

Hvis du har direkte fjernvarme, uden varmeveksler, kan jeg godt forstå at du ikke vil have dette op på loftet. Er du sikker på at din fjernvarme ikke går over en varmeveksler? Det lyder atypisk hvis du ikke har varmeveksler.

Jeg har faktisk lige talt med en tredje kammerat. Hans Duka installation har også den præcist samme rør diameter reduktion som hos mig. Jeg har lige haft en fra en autoriseret Nilan service partner forbi for at give tilbud på efterisolering. Hans forklaring var, at man reducere rør diameteren gennem systemet, for at opretholde det samme flow hele vejen ud. Han mente dog, at man burde ændre mit, så der først reduceres til 125 efter den første forgrening i stedet for før den. I det her tilfælde var det ved indblæsningen

Mellem anlægget og mine spiorør er der nogle korte flex overgangs stykker ligesom dem i linket her: http://www.lindab.com/dk/pro/produc.../flex.aspx

Indsugning udefra og afkast ud af huset er Ø160 hele vejen.

Det lyder for mig meget sandsynligt, at mit anlæg godt kunne være ude af balance. Ud over beskidte hætter hvad kan det så skyldes, og hvad gør man ved det?

Jeg har 4 hastighedstrin på mit anlæg, men jeg bruger aldrig andet end de første to. Allerede i trin 2 kan jeg høre en smule vindstøj fra loftventilerne. I trin 1 kan jeg ikke høre noget.

Støjen fra lejerne er kun noget jeg kan høre, når jeg står ved anlægget eller åbner det mens det køre. Det kommer tydeligvis fra den ene motor, som sidder i den side ved indsugning og afkast udefra. Jeg har alle de lyddæmpere på du nævner. Jeg kan heller ikke høre lyd fra selve anlægget i huset

Lamelmåtter er jo egentlig ret dyre. Så spørgsmålet er så, om det er lige så billigt at få et montage firma til midlertidigt at fjerne den respektive loft isolering, og montere mine rør nede på spærfoden. Det kan jeg jo spørge om.

Min fjernvarme er ikke et lukket system. Dvs. at jeg desværre ikke kan se, hvis der opstår trykfald pga. en lækage

Når jeg kigger på temperature, så lader det til, at der er et stort temp. tabt ved udsugning fra huset og op til anlægget. Ved indblæsning er faldet til gengæld næsten ubetydelig lille. Jeg har 4 udsugningsventiler, men hele 6 indblæsningsventiler. Derfor finder jeg underligt, da rørarealet er langt større til indblæsningen hvor tabet tilsyneladende er lille. Har du en logisk forklaring på det? Er vi mon ude i noget ubalance i anlægget?

Godt at høre at der ikke er sparet på fleksibel forbindelser, samt reduktion i indsugning og afkast.

En ubalance i anlægget forklarer ikke det lidt høje temperaturfald på udsugningen. Temperaturfaldet må skyldtes, evt. manglende isolering, evt. falsk luftindtag ved f.eks. utæt rør/pakning, evt. ved bæring/ophæng af rørene (mindre sandsynlig), evt. kombineret med forkert temperaturvisning.

En ubalance i anlægget vil typisk give udslag i større temperaturfald i/over anlæggets varmeveksleren. 

Vindstøjen allerede ved trin 2, skyldtes nok den forholdsvis høje hastighed, inde i rørene, eller en ubalance ved endnu højere indblæsningshastighed end forudsat. Såfremt det er dim. til 216 m3/h, fordelt på 6 ventiler, giver det en hastighed på 1,27 m/s pr. ventil. Den hastighed har jeg selv på given ventil, uden at kunne høre vindstøj. Min højeste hastighed, på hoved strengen, er også nede på 2,23 m/s, ved 256 m3/h

Til info fandt jeg lige nogle tal for El-opvarmning af luft. 200 m3 luft opvarmet 2,5 gr. kræver teoretisk 0,180 KWh, og opvarmet 5 gr. = 0,360 KWh.

Til info har min styring, fra 2012, mulighed med/for ekstern potentialefri kontakt, til styring af hastigheden. Når jeg tænder lyset, i givet toilet eller bad, går/hæves hastigheden fra trin 1 til trin 3, når lyset slukkes igen går hastigheden ned igen. (trin 3 er min dim. indstilling på 256 m3). Vedhæfter Lindab's LETH, andre fabrikater kan også bruges.

Forstår ikke helt din fjernvarme, vil det sige at vandet fra fjernvarmeværket går direkte ind i din gulvvarme/radiator, uden varmeveksler?

Hvad end temperatur faldet skyldes, så er det noget nyt. Jeg har ikke før oplevet kulde og træk fra loft ventilerne. Så der er sket et eller andet. Som det ser ud lige nu, så har jeg kun et tabt i selve anlægget på 2 grader ved hastighed 1. Ved hastighed 2 er den faktisk nede på 1 grad. Da jeg oplevede mere end 2 grader, var det tæt på frysepunktet udenfor. Indblæsningsventilerne har en overflade temperatur på under 1 grad mindre end det, som anlægget sender ud til dem.

Den mest tydelige vindstøj oplever jeg fra mine udsugningsventiler (specielt dem på Ø100). Jeg overvejer at lave det om, så der ved indblæsningen først konverteres ned til Ø125 efter den første forgrening. Optimalt set så burde der jo nok laves en ny beregning på det, så man sikre sig den helt rigtige dimensionering. Jeg mener faktisk jeg fik en tegning på selve rørføringen dengang. Jeg kan prøve at se om jeg evt. kan finde den

Min fjernvarmeinstallation er måske atypisk, men det går direkte til gulvvarmen uden varmeveksler. Så jeg har jo ikke muligheden for at begrænse skaden, hvis der skulle opstå en lækage. Jeg ville selv skulle opdage den

Det mystiske temperaturfald er lidt drilsk at få klarlagt. Specielt på en udsugning hvor der evt./måske bliver suget kold luft ind i rørene. Hvis du går tilbage i tankerne hvor omkring problemet startede, hvad er der så sket i huset, som måske kan være årsag til et eller andet?

Vedr. fjernvarme, vil jeg heller ikke have direkte fjernvarme op på loftet, med risiko, stor eller lille, for at hele huset blev fyldt med varmt vand. Det har jeg set, på en fabrik, med et frostsprængt varmtvandsrør, på loftet, i en weekend, åh nej.

I så fald du skulle bruge fjernvarme i steden for El, for opvarmning af luften, var det måske muligt at kører fjernvarmen over en lille varmeveksler, i et lille selvstændig system, med indholdene 4-5 liter vand. Varmeveksler, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil og cirkulationspumpe, samt div. rør vil ligge på omkring 3.000 kr. ud fra internet priser, dertil montage, samt intern Nilan eftervarmeflade. Cirkulationspumpen kunne måske udelades.

Om økonomien er bedre end en El-eftervarmeflade, skal jeg ikke, pt., kunne sige. El eftervarmeflade er heller ikke uden problem, hvis uheldet er ude og styringen svigter, så den giver fuld power, med risiko for brand.

En tegning vil ikke skade for måske bedre overblik.

Annonce

Så nu har jeg kastet mig ud i at tegne min rør dimensionering. Desuden fandt jeg en indregulerings rapport, som jeg også lige indsætter

I min optik en noget mangelfuld indreguleringsrapport, sagt diplomatisk, hvis der i det hele tager er foregået en regulær indregulering. En faktisk måling vil aldrig give lige og ens tal. Den lever på ingen måde op til alm. standard. Det mest basale f.eks. hvilket hastighedstrin er indreguleringen foretaget ved. Prøv at sammenligne den, med det tidligere vedhæftet Nilan eksempel. 

Vedhæfter din tegning med hastighedsberegninger.

Det ville have hjulpet gevaldigt, på vindstøjen, hvis hoved strengene ikke var blevet reduceret til Ø125. F.eks. bad på 54m3 burde være Ø125 i steden for Ø100. En general designfejl er at der sker en stor hastighedsstigning "midt" i rørsystemet. Altid faldende hastighed væk fra anlægget.

Vedhæfter pdf-tabel med givne hastigheder og rørstørrelser. Kunne ikke indsætte Excel regneark.

Hvordan kommer f.eks. de manglende 19m3 ind til bad fra/gennem soveværelset?

Hvordan foregår luftstrømningerne fra værelserne og til det andet bad og bryggers?

Desværre giver tegningen ingen umiddelbar forklaring på temperaturfaldet.

Prøv at se på vedhæftet materiale, så vend bare tilbage med evt. spørgsmål.

Jeg tror desværre ikke kun det er indreguleringsrapporten, der er mangelfuld. En umiddelbar designfejl i min optik er, at forgreningen til det lille bad sker før forgreningen til køkken og bryggers. 

Jeg har lavet en tegning over, hvordan jeg tænker det kunne laves i stedet. Idéen her vil så være at montere rørene ned i loft isoleringen. Jeg har desuden placeret indblæsningsventilerne over dørene i stedet for midt i værelserne, for at undgå træk. Dimensioneringen af hovedstrengene går jeg ud fra, at de kan sættes ud fra en beregning. Hvad tænker du om det? Mht temperaturfaldet, kunne man forestille sig at printet til motorstyringen kunne være defekt, så indblæs f.eks. køre dobbelt så hurtigt som udsug?

Det er spørgsmålet om hvor meget af "tavlen" du vil "viske" ren. Ud fra de pro-ventilationsfolk jeg har talt med vil det nok være en dårlig ide med indblæsning ved dørene. Pro-ventilationsfolk siger midt i rummet eller ud for vinduet, 1,5-2 meter fra vinduet. Nuværende indblæsning er bedre end ved dørene. For soveværelset vil jeg nok hæve til 54 m3/h, evt. med 10-15m3/h direkte til badet. I stue vil jeg nok tilføje 'en indblæsning mere, henne omkring skydedøren, 2-3 meter fra skydedøren. Det er så spørgsmålet om du vil offer 45gr afgrening mv. i steden for T-stykker, for lavere energiforbrug?

Til eks. siger Nilan, for standardhus, a la 160m2, 2 voksne og 2 børn, et energiforbrug på 350-550 KWh/år. 

Til sammenligning bruger mit anlæg, Nilan 450, dim til 252m3/h, ca. 175 KWh/år. Det skyldtes lave lufthastigheder, som medfører lavt trykfald, 45gr. afgreninger og Y-stykker mv. Kombineret med fugtstyring og potentialfrie kontakter for hastigheds hævning til toilet og bad.

Hvis der er sket noget ved printet, evt. med væsentlig større indblæsning, burde der være overtryk i huset, som måske kunne konstateres ved åbning af yderdør. Den hårde/dyre måde er måling af lufthastigheden.

Tidligere har du fortalt om en kammerat med lignende design/anlæg. har han også problemer med støj og lignende?

Nilan anlægget, hvorfor har du placeret det i den ene ende af huset? 

En placering, i ca midten af huset, vil have givet en kortere afstand til de fjerneste ventiler, og derved lavere trykfald/hastighed og mindre støj.

Du kan evt. upload en rent plantegning, så kan jeg skitsere et forslag eller to.

Jeg tænker, at jeg nok er nødt til at "viske" noget af "tavlen" ren, hvis jeg gerne vil have minimeret støjen. Jeg er nok lige nødt til at undersøge mulighederne og så derefter tage valg om hvad der skal ske.

Jeg forstår ikke lige umiddelbart hvad det betyder i praksis, når du skriver at for soveværelset hæve til 54 m3/h, evt. med 10-15m3/h direkte til badet? Hvad er grunden til, at du mener der skal være 2 indblæsningsventiler i stuen? Selv med anlægget på trin 1 året rundt, har jeg aldrig oplevet kondens og dug på indersiden af ruderne. Min umiddelbare vurdering er, at anlægget indtil for nylig har givet et rigtig godt indklima. 

Der lader til at være mange meninger på nettet omkring det med placering af ventiler. 

Det firma som har monteret anlægget, har valgt at placere det i den ene ende af huset. Der sidder jo et afløb som ender til kloak nede ved teknikskabet. Det ville også være omfattende at flytte anlægget til midten af huset. Så skulle taghætterne jo også flyttes

Min kammerat har ikke problemer med støj. Jeg vedhæfter lige hans tegning samt det forslag på dimensionering jeg har modtaget fra et firma på baggrund af min tegning. Så vedhæfter jeg også lige en ren plantegning

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis