Hej
Jeg kunne tænke mig at dele mine erfaringer ifm. undervognsbehandling i dette forum.
Min Toyota Landcruiser fra 1995 er blevet undervogns- og hulrumsbehandlet på samme professionelle, autoriserede rustbehandlingsværksted hvert år, første behandling inden bilen kom ud at køre
Undervognsbehandlingen foregår over 2 dage
Grundig afrensning
Tørring natten over
Behandling med en stærk, men tynd hulrumsolie
Til sidst lægges slidlag på med en tykkere olie
Den har ikke fået nogen behandling af andre end dette firma, som er et af de bedste i mit område.
I 2017 konstateres det at den ene fjederskål på bagbroen er rustet igennem, så bagbro skiftes.
I 2018 sker det samme med den ene fjederskål på forbroen samt den ene fjeder, så forbro og fjedre skiftes.
Problemet er så vidt jeg kan se, at det gamle materiale ikke er blevet renset ordentligt af, derfor er rusten blevet kapslet inde, så den har fået lov til at gro hvor der er kommet revner.
Det kan jo ikke undgås i det materiale, som sidder på de bevægelige dele, her fjedre og fjederskåle.
Efterhånden er materialet blevet så tykt at det fx på fjedre sidder som ”guirlander” i store kager.
Men det der undrer mig mest er at hverken de autoriserede værksteder (inkl. rustværksted) jeg har brugt eller syn har opdaget disse alvorlige sikkerhedsproblemer, som er blevet skjult under den tykke olie.
Fx er det stort set umuligt at styre bilen når fjederskålen knækker, ved høj hastighed kan det gå helt galt….
Med andre ord har behandlingen givet falsk sikkerhed og har nok været mere til skade end gavn.
En af mine venner har en Landcruiser fra 1997, den har aldrig været behandlet, forbro, bagbro og fjedre har det stadig fint.
Derfor overvejer jeg at droppe denne professionelle undervognsbehandling hvert år, det er ikke de 4-5k det koster værd.
I stedet kunne jeg tænke mig selv 1 -2 gange om året give undervognen en omgang med en af de tynde, lanolin baserede olier, fx fluid film
Denne type olie tørrer ikke ind, og har også den fordel at den kan sprøjtes direkte på uden omfattende afrensning.
Lad mig til sidst nævne at jeg ikke er ude med riven overfor de professionelle rustværksteder.
Men jeg antog at ved at overlade bilen til dem ville de give den den bedst mulige forebyggende rustbehandling.
Mvh
Peter