Undervognsbehandling - Pas på - for tyk olie er nogle gange til mere skade end gavn

Hej

Jeg kunne tænke mig at dele mine erfaringer ifm. undervognsbehandling i dette forum.


Min Toyota Landcruiser fra 1995 er blevet undervogns- og hulrumsbehandlet på samme professionelle, autoriserede rustbehandlingsværksted hvert år, første behandling inden bilen kom ud at køre

Undervognsbehandlingen foregår over 2 dage

Grundig afrensning

Tørring natten over

Behandling med en stærk, men tynd hulrumsolie

Til sidst lægges slidlag på med en tykkere olie

Den har ikke fået nogen behandling af andre end dette firma, som er et af de bedste i mit område.

I 2017 konstateres det at den ene fjederskål på bagbroen er rustet igennem, så bagbro skiftes.

I 2018 sker det samme med den ene fjederskål på forbroen samt den ene fjeder, så forbro og fjedre skiftes.


Problemet er så vidt jeg kan se, at det gamle materiale ikke er blevet renset ordentligt af, derfor er rusten blevet kapslet inde, så den har fået lov til at gro hvor der er kommet revner.

Det kan jo ikke undgås i det materiale, som sidder på de bevægelige dele, her fjedre og fjederskåle.

Efterhånden er materialet blevet så tykt at det fx på fjedre sidder som ”guirlander” i store kager.


Men det der undrer mig mest er at hverken de autoriserede værksteder (inkl. rustværksted) jeg har brugt eller syn har opdaget disse alvorlige sikkerhedsproblemer, som er blevet skjult under den tykke olie.

Fx er det stort set umuligt at styre bilen når fjederskålen knækker, ved høj hastighed kan det gå helt galt….

Med andre ord har behandlingen givet falsk sikkerhed og har nok været mere til skade end gavn.

En af mine venner har en Landcruiser fra 1997, den har aldrig været behandlet, forbro, bagbro og fjedre har det stadig fint.


Derfor overvejer jeg at droppe denne professionelle undervognsbehandling hvert år, det er ikke de 4-5k det koster værd.

I stedet kunne jeg tænke mig selv 1 -2 gange om året give undervognen en omgang med en af de tynde, lanolin baserede olier, fx fluid film

Denne type olie tørrer ikke ind, og har også den fordel at den kan sprøjtes direkte på uden omfattende afrensning.


Lad mig til sidst nævne at jeg ikke er ude med riven overfor de professionelle rustværksteder.

Men jeg antog at ved at overlade bilen til dem ville de give den den bedst mulige forebyggende rustbehandling.


Mvh

Peter

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Accepter at bilen er 23 år gammel

2. Der opstår altid kondens i lukkede rum og det er Der rusten stammer fra. At fjederen knækker er ren slidtage

3. Dog ville jeg nok blive stjernesur over at opdage, at man bare fiser overfladerne over efter damprensning, uden afrens af gammel behandling. Underligt også, at synshallen ikke smider dig hjem igen for afrensning.


 

Hej

Her er jo netop *ikke* tale om lukkede rum, men om at jeg på trods af årlige opdringer til rustværkstedet må erkende at de ikke har gjort det de skulle ifm. afrensning. Specielt er det kritisabelt at hverken mekanik værksted, rustværksted eller syn ikke efter det første nedbrud i 2017 på trods af mine opfordringer får fundet nedbruddet i 2018.

Så min tillid til branchen er ikke stor...

Jeg havde på et tidspunkt en gammel Corolla, som også havde fået opbygget et tykt lag rustbeskyttelse, der begyndte det også at gå lidt løs, jeg rensede det hele af med en hedvandsrenser, så fik den en ny behandling.

Jeg synes det bedste er kun give tyk undervognsbehandling en gang, og ved fremtidige behandlinger, kun give tyk på slidfladerne, alt andet giver man en gang tynd rustbeskyttelse, det trænger fint ind i det eksisterende og danner ikke tykke lag.



Vi prøver igen, i morgen --

Med al respekt... så er der nogen, der i den grad har snydt dig, enten ved at rådgive dig forkert og helt sikkert behandle forkert. Så tykt et lag vil arbejde og revne - og derved give fugt alle muligheder for at trænge ind og “bo godt”. Så når du skriver, at behandleren er en af de bedste i området, bliver jeg nervøs for kvaliteten af de andre😣

Hvilket produkt bruger behandleren? Nogle produkter har vist sig over tid at “krakelere”, hvorfor genbehandling kræver afrensning.

Jeg ville få den komplet afrenset - og behandlet på ny.

FYI får mine biler en behandling fra ny og en genbehandling efter 5-6 år, og de står som nye i bunden når de er 10 år gamle. Måske lidt kantrust på udsatte undervognsdele, men det skader jo intet...


Mvh.

Jan R.

Hej Jan og Jens

Tak for kommentarer.

Min konklusion er jo desværre at man ikke kan forlade sig på det arbejde som er gjort, man må selv kontrollere. Derfor er min tillid til disse rustbeskyttelsesfirmaer nu meget ringe, i mit tilfælde har værkstedet i al fald ikke magtet opgaven at rådgive mig bedst muligt.

Derfor vil jeg nu selv gå i gang med den tynde fluid film (liquid A), som godt nok ikke har megen slidstyrke men dog holder sig fugtig.

I mit tilfælde er det mercasol som er brugt, men som nævnt er det den manglende afrensning som er problemet, det er jo umuligt at se hvad der gemmer sig under det tykke lag.

mvh Peter

Hej

Efter at have rådført mig med andre, som har erfaring med fluid film, er den procedure jeg vil følge således:

1. Hulrum behandles med fluidfilm NAS (kræver opvarmning til 25 grader)

2. Undervogn, inkl. skærme og hjulkasser:

a. Sprøjt først med fluidfilm liquid A (den tynde), som skal have 1-2 uger at virke i

b. Check virkningen af liquid A – den vil bløde den gamle tykke belægning op

c. Dernæst sprøjtes så med fluidfilm liquid AR (kræver opvarmning til 50 grader)

d. Hvis det ikke er nok sprøjtes/pensles med fluidfilm GEL B (kræver opvarmning til 25 grader)

e. Dette udføres så 2 gange om året, jeg foreslår marts-april og igen september-oktober


Mvh

Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis