gulvvarme, rør i rør er det muligt/dumt

hej,

jegskal have lagt gulvvarme i huset, eller det er planen, dette skal dog foregå i etaper. jeg har pt ikke centralvarme anlæg men det bliver etableret efter sommeren 19, enten træpille eller luft/vand.

jeg er dog klar til at ligge gulvvarmen i bryggers til at starte med. kan man lave en rør i rør løsning så man senere kan trække føde slangen fra kedel og rundt bryggers, når jeg får lavet de andre gulve klar?rør i rør bliver så kun i bryggers areal. for at undgå tilkobling

eller er det bedre at støbe dem direkte og så lave en synlig tilkobling(kan laves et sted jeg skal have et skab evt) og så kan jeg lave et rør i gulv(ca 60cm) som jeg senere kan stoppe føde slange igennem og hen til tilkobling?

gulvet er med 300 mm leca under, ved det ikke er helt i top, men det er vel ok at lave gulvvarme oven på dette? er der nogen der evt har erfaring med denne opbygning, ikke bare han siger/hun siger:)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke særlig let at trække et rør igennem yder røret når der er 2 - 3 bøjninger på. Du skal så have  måske 2 - 90 grader samt 6-8 180 grader bøjninger så allerede der er det umulig. 

Men løsningen med at lade slangerne slutte oppe i et skab og så lave yderrør derfra og ind under næste gulv er ok. 

Når det er sagt så ville jeg kigge på mulighed for at grave/bore rørene under de andre gulve og hen til placering af fyret. Det kan jeg kun gisne om da jeg ikke ved noget om placering, eller materialer under de andre gulve. 

Hvis afstand kun er 3-4 meter kan det lade sig gøre med et  110 kloakrør. 

Og så ville jeg udskifte lecanødder med det korrekte isolering, når du er dernede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved godt det med isoleringen men håbede lidt der var nogen som vidste hvor meget det egentlig betød for forbrug/varmen, dvs nogen som måske havde lavet det oven på nødder🙂 I bryggers har jeg mulighed for at ligge ekstra.

Mht dybde på varmerør er det så korrekt forstået at jo dybere(10cm) jo bredere afstand? Og omvendt selvfølgelig med mindre dybde..

Det er korrekt at hvis slangerne ligger langt oppe, skal de også ligge tættere, da man ellers ville kunne mærke stor forskel på hvor der ligger slanger, kontra mellemrum mellem slangerne.

Gulvvarme på leca uden anden isolering bliver dyrt i drift. Så godt isoleret leca heller ikke. Og hvis du alligevel har gulvet oppe, kan du ikke forsvare ikke at isolere om til nutidens krav. Der er jo krav om rentabilitet.


Elektronikteknikeren

Rentabilitet er det ikke kun hvis jeg feks river al betonen af?

Ikke hvis jeg ligger det på eksisterende gulv og beton over..?

og er det muligt selv at foretage en beregning af forskel i varmeforbrug ved givne isoleringstykkelser? tænker her kr i forskel eller varmeenhed?

Annonce

Jeg kan ikke udregne tabet, men kan henvise til denne artikel i BOLIUS , som giver noget indblik i problemstillingen.  

Isoleringsevnen udtrykkes i hvor mange watt der kan komme igennem 1 m af isoleringen pr. grad forskel på de 2 sider. 

Her ligger leca på 0,085-0,090 w/mK hvor den bedste polystyren ligger på 0,031 - 0,034 w/mK. og den almindelige hvide på 0,034 - 0,044 w/mK Som du kan se så har flamingo fra dobbelt til næsten 3 gange så stor isoleringsevne som leca. 

Det ville ikke betyde så meget hvis gulvet havde en temperatur på under rumtemperatur ( normale gulve ) og jorden under er vel ofte 6-8 grader og noget lavere ude ved ydermur om vinteren. Det kan vel give en temperaturforskel på 10-12 grader. 

Nu laver man / du  gulvvarme og lader gulvet få en temperatur 25-30 grader Så er temperatur forskellen pludselig det dobbelte, og derfor har det endnu større betydning hvordan varmen  bliver holdt inde i rummet. 

Så den meget korte version.

Du dobler temperatur forskel og kører med 1/3 isolerings evne - - Det er ikke så sært at folk anbefaler at tage tyren ved hornene og få det lavet efter nutidig standard.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan godt se din pointe. Vidste så heller ikke at det var så stor forskel🤔 

Det er vel ikke så besværligt at fjerne de nødder? Når først man har banket betonen igennem😓

Den letteste metode: Du starter et sted så du får hul ned, Så skovler du så mange leca nødder op du kan, på en måde så beton bliver undermineret. En stor forhammer vil så være det bedste værktøj. Den " svævende" beton kappe kan ikke stå for et par gode hug med hammeren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ahh ja det lyder som en noget nemmere måde en jeg havde forestillet mig med diverse power tools. Mange tak for dine gode råd og svar👍🙂

Jeg har flere gange været med til at hugge sådan en gulvplade op. Senest i min egen badeværelse for 2 år siden. Skal man i gang med elhammer så skal man ikke fedte med det. Man skal leje en ordentlig moppedreng, så det er overstået på 1/2 dag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis