Lysdæmper der starter tændt?

Hej!

Ny her, håber jeg kan få et input... 

Jeg har i huset et ret old-School IHC-agtigt anlæg med lavvolts knapper der tænder for alt lyset rundt om i huset via relæer i tavlen. Derfor lidt svært at lave helt om, så: 

Jeg har et lampeudtag, som jeg kan tænde. Og når jeg gør det, vil jeg gerne trække strøm til een lampe, som bare tænder. Det er jo nemt ;-) Men fra samme udtag vil jeg også gerne trække strøm til en anden lampe, som skal kunne dæmpes. Og da det hele foregår inde i en ny inddækningskasse til nogle fjernvarmerør, vil det sådan set være perfekt, hvis jeg kan bruge standard fuga lysdæmper, som så monteres på lyskassen.

Og det går også fint, bortset fra at de lyddæmpere jeg kan finde altid er SLUKKET når de får strøm. Det betyder, at jeg både skal trykke på hovedkontakten ved døren OG på lyddæmperen på min inddækningskasse oppe ved loftet for at tænde lyset. Det er træls! 

Så det simple spørgsmål: Findes der ikke en lysdæmper, der starter med at være TÆNDT når den får spænding? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brug en lysdæmper med skyder og afbryder. Det vil så kun virke, når der bliver tændt fra et andet sted. Men det er måske også meningen, at de to lamper skal tænde sammen.


fase

Dem med skyder har ikke nogen trykknap med fjeder, men der er en afbryder på lysdæmperen. Den trykknap med fjeder er til betjeningen fra anden afbryder. 


fase
S. Fabrin skrev den 25-11-2018 00:16:09

Dem med skyder har ikke nogen trykknap med fjeder, men der er en afbryder på lysdæmperen. Den trykknap med fjeder er til betjeningen fra anden afbryder. 

Jeg tror du tænker på de gamle modeler.

De nye fuga lysdæmper har fjedertryk på selve lysdæmperen. 

Det er korrekt at der er en indgang til "Korrespondance tryk" og at disse er fjeder påvirket.

Men selve afbryderen kontakten på lysdæmperen er os et "fjeder tryk"

Selve tangenten kan kun stå i en position.

Man kan derfor ikke stille afbryderen i tændt position.

Hvis du kan finde en gammel udgave af en drejelysdæmper Fuga drejelysdæmper

så har du den ønskede funktion. Den gamle model havde ingen trykfunktion, men blev slukket ved at dreje den helt til "0", så hvis man tager strømmen når den står på en middelstyrke, - ja så tænder den også på middelstyrke, når den får strømmen igen.

Ved ikke hvornår LK ændrede på den, vil tro min udgave uden tryk-funktion er ca 13-14 år gammel. 

Ja, men de fungere ikke godt med LED lys........ 

Det lyder som  om du har et lavvolt anlæg til at tænde lyset. Så kan du sætte lysdæmper på i tavlen og lade den styre af dit tryk. Problemet bliver jo naturligvis at det er 2 lamper så der kan være mangel på 1 leder ud til lampested. Men der vil ofte være ledige ledere i lavvolt tryk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, men der går kun 1 leder ud til lampeudtaget. For ellers ja, så kunne det have været en løsning med en dæmper direkte i tavlen.. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis