separat stikkontakt fra en el-afbryder

Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra Pizzabager, S. Fabrin, Erik, ev elmand med et projekt, der gik fint. Bare jeg kunne invitere dem for en kop kaffe og vise resultatet:-) 

Nu har jeg igen brug for hjælp. 

Der er en afbryder, som tænder/slukker for lampen i et depotrum, som mangler stikkontakt.

Hvordan laver man en selvstændig stikkontakt med afbryder, ved siden af afbryderen. 


Andre værelse har både afbryder og stikkontakt som ses her: 


Jeg ved, man skal få en autoriserede elinstallatører til at lave det, men .....

Har ca. en meter installationskabel, som jeg kan bruge, men hvordan?

På forhånd tak,

Vh

Bettina



Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart skrev den 26-11-2018 17:41:16

Jeg må tilslutte mig i koret af gamle elektrikere som ryster på hovedet af denne tråd , det er utroligt hvad lægfolk bliver anvist selv at lave , og utroligt nok af faglærte elektrikere som  burde vide bedre , nej det er ikke lovligt at lave samlinger med muffer inde bag gerikter , det her er elektriker arbejde , det er simpelthen ulovligt , at selv at rode med , 

 Nu vil jeg gerne have et svar for at lukke det med muffer:

Hvor ser du muffesamlinger bag gerigter eller inddækninger? og hvem har henvist eller vejledt mig til at gøre det? man kan få hjernerystelse ved at ryste på hovedet uden grund   

S. Fabrin skrev den 26-11-2018 17:47:48

Det du omtaler som en dåse under armaturet, der skal flyttes, ser lidt hjemmelavet ud. 

Nej, S. Fabrin, den er slet ikke hjemmelavet; det lavede man sådan i 70'erne, tror jeg!

Hvad synes du, det mangler eller ser forkert ud?

Vh

Bettina

 


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Nej, S. Fabrin, den er slet ikke hjemmelavet; det lavede man sådan i 70'erne, tror jeg!

Hvad synes du, det mangler eller ser forkert ud?

I 70'erne ville der, efter min bedste overbevisning, blive brugt en dåse med en metalring med ører med gevindhuller til skruer. På billedet virker det, som om dåsen er muret ind og derefter skåret af lige med muren.


fase

Interessant at nogen i deres forargelsesparathed læser ting ind i indlæggene som ingen af svarerne har skrevet...

Jeg er som sagt ny her , men er det virkelig tonen her , trådstarter Bettinar ønsker åbenbart kun svar som passer ind i hendes verden , hvis nogen har en erfaren god mening som ikke passer damen , så skal de bare holde sig væk, for det gider hun åbenbart ikke høre på , og så får de også en belæring om at man kan få hjernerystelse ved at ryste på hovedet uden grund.

Det er vist ikke noget for mig , jeg troede at det var hygge hygge , lav det selv folk der hjalp hinanden her i en god tone.


Tak for at du gad læse mit indlæg .

Jeg er ny her på LDS , men jeg er noget rystet over at man anviser en lægmand (lægkvinde) at klippe ledninger over inde bag gerikter og lave samlinger med samlemuffer , uden dåser , direkte ulovligt , nu blev brug af smal minitangent gjort ulovligt i 70erne da mærkestrømmen på 10 A ikke lever op til virkeligheden , men de må gerne blive siddende , men ikke blivet sat op i en ny udvidet installation.

og så får de også en belæring om at man kan få hjernerystelse ved at ryste på hovedet uden grund.

Det er vist ikke noget for mig , jeg troede at det var hygge hygge , lav det selv folk der hjalp hinanden her i en god tone.

Du har selv været ude om noget af kritikken. F.eks. påstår du, at der er blevet anbefalet brug af muffer til samling af ledninger. Det kan jeg ikke finde i nogen af svarene. Desuden påstår du, at det blev forbudt at montere afbrydere og stikkontakter uden dåse i gerikter, fordi materiellet kun var godkendt til 10A. Det er vrøvl. Det var ikke grunden. Normalt er tonen helt fin og de fleste tager også mod kritik uden at blive (meget) sure. Men hvis du regner med at få ret i alle dine indlæg, så har du regnet forkert, men det var vel heller ikke meningen med at søge råd og vejledning, vel?


fase
Annonce
Klodshans skrev den 26-11-2018 20:29:44

Jeg er som sagt ny her , men er det virkelig tonen her , trådstarter Bettinar ønsker åbenbart kun svar som passer ind i hendes verden , hvis nogen har en erfaren god mening som ikke passer damen , så skal de bare holde sig væk, for det gider hun åbenbart ikke høre på , og så får de også en belæring om at man kan få hjernerystelse ved at ryste på hovedet uden grund.

Det er vist ikke noget for mig , jeg troede at det var hygge hygge , lav det selv folk der hjalp hinanden her i en god tone.

 En gang til for prins knud.. ingen af svarene går på at der skal sættes muffer ind bagved, skønt du og et par andre påstår dette. Den uskrevne “regel” her synes at være at folk der spørger om råd vedrørende el altid rådes til at kontakte en elektriker, efterfulgt af en forklaring af hvorledes det gøres i forhold til gældende regler eller i det mindste forsvarligt... da de ligeså godt kan få et godt råd når det fornemmes at de selv vil gøre det alligevel... Og forøvrigt har jeg bemærket at du her og i en anden tråd kalder elmand for Ævmand.. så lad bare din forargelse over tonen fare.

Klodshans: Jeg er rigtig glad for at du fortsætter dialogen, da det er den måde man får misforståelser ryddet af vejen. 

Så vidt jeg husker er du i lære som elektriker, og der er sket meget inden du overhovedet blev født, uden at det var helt galt. Man kan ikke måle alt med nutidens regler. Pas specielt på med at forarges over noget du ikke kan se, eller over noget der var godt håndværk da det blev lavet. Jeg har sat 1000 vis af afbrydere og stikkontakter i gerikter UDEN dåse bag ved. Det var vi fandme gode til. Der var ikke noget der hed HFI relæ og jordledning var sjældent.  Stort set alle installationer blev lavet på den måde. 

Det er slet ikke jeres modstand imod at det laves jeg har noget som helst imod. det er helt op til trådstarter, Det er når man skriver noget i sit indlæg som ikke findes. Der ses ikke samlemuffer, og der rådgives ikke om samlemuffer. Der skrives endda hvordan man skal lave det uden at få en samling.

At trådstarter spørger til det er naturligt, og hun bliver rettet i sin fejl. 

Og jeg har ikke lavet kovending, Allerede i trådstarters første indlæg gives indtryk af at hun er klar over at det er arbejde for elektrikere, så det er der vel ikke nogen grund til at nævne igen. 

Ja jeg lagde godt mærke til min lille navne forandring, Det er jeg da stolt af når nu du kalder dig selv for klodshans, så har du ligesom selv sat det på plads. 

Kom endelig igen og forvent lidt hyggelig modstand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Klodshans skrev den 26-11-2018 20:29:44

Jeg er som sagt ny her , men er det virkelig tonen her ...

... lav det selv folk der hjalp hinanden her i en god tone.

 Kig lidt på dine egne indlæg, og overvej så om din omtale af en anden debattør som "Ævmanden" bidrager til den gode tone!

Kære alle, mange tak for Deres input. Er De friske på at fortsætte debatten, da der stadig er nogle interessante spørgsmål, som kan hjælpe de andre søde og rare LDS'ere. (er tonen god, KlodsHans/Svend  )

Erik, du er en dygtig person, og jeg har fulgt dine svar og indlæg her på LDS, men jeg mener, du tog fejl af den sorte ledning. Den sorte er en fase og ikke 0. Læse venligst videre, hvorfor! 

S. Fabrin fik mig til at undersøge den "hjemmelavede" setup (ringede endda til dem, der boede før mig som jeg stadig har kontakt med; de boede i lejligheden i 100 år, og ingen har rørt el-installationen, siger de, og det har jeg heller ikke)

Så jeg prøvede at se, hvordan dåsen er sat op. 

Der kommer 2 fase-ledninger (en sort og en hvid) fra tavlen; begge er cuttet i dåsen. Den hvide tilsluttes sammen igen og går videre. Den ene ende af den sorte sættes til klemmen i lampen, og den anden ende går den samme vej som den hvide. 

Der er også trukket en rød ledning, som bare er en mellemledningen til lampestedet og afbryderen. Den er IKKE nul-lederen. Se venligst her:

Når man frakobler den hvide eller den sorte så er der ingen strøm i lejligheden. Det er også til at forstå med den setup. Men jeg mener det er forkert setup!

Hvis man kigger på afbryderen (billede 2, side 1) så går fasen ikke ind i P-klemmen, fordi hvis man slukker for lyset så slukker man for al strøm!

For at illustrere depotrummet med dåsen i væggen samt el-tavlen så har jeg tegnet det her:

 

Ville det ikke være nemmere at vælge den lyserøde vej og lave en dåse eller et lampested lige overfor døren, i stedet for at trække en hel masse ledninger på den anden side af væggen? Hvad ville du gøre, Svend? Jeg mener, lampen også vil lyse i den rigtige retning!

Kan man ikke få en elektriker til at trække ledningerne fra el-tavlen til dåsen ud, og la' resten blive. Så han/hun trækker nye ledninger fra den anden side, som er vist med lyserødt? Eller måske frakoble de to ledningerne fra el-tavlen og trækker nye kabler?

Takker mange gange :-)

@Imaster: tak for det her, som hjalp mig meget til at forstå el-installationen: "Nul ledningen er nemlig ikke en der bruges i afbrydere, denne bruges kun i stikkontakter."

@Svend: for at gøre indlægget hyggeligt så vil jeg fortælle, at man kan downloade en app, som får din mobil til at virke som metal detektor; i det her tilfælde kabel-detektor i de skjulte kabler i muren!


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Jeg vil ikke blandes ind i det her rod , men den sorte er nullederen og den hvide er fasen ........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også