separat stikkontakt fra en el-afbryder

Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra Pizzabager, S. Fabrin, Erik, ev elmand med et projekt, der gik fint. Bare jeg kunne invitere dem for en kop kaffe og vise resultatet:-) 

Nu har jeg igen brug for hjælp. 

Der er en afbryder, som tænder/slukker for lampen i et depotrum, som mangler stikkontakt.

Hvordan laver man en selvstændig stikkontakt med afbryder, ved siden af afbryderen. 


Andre værelse har både afbryder og stikkontakt som ses her: 


Jeg ved, man skal få en autoriserede elinstallatører til at lave det, men .....

Har ca. en meter installationskabel, som jeg kan bruge, men hvordan?

På forhånd tak,

Vh

Bettina



Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal sandelig ikke stoppes Svend. Det var bare dejlig hvis du kunne præcisere hvor du ser "hjemmestrikket meget ulovlig installation , samlinger med muffer bag paneler" Og ligeledes præcis sige hvori den " Virkelig pinlige og dårlige rådgivning består"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det her virkeligt nivouet her , alle fortæller i detajler hvordan problemet med en manglende nul (sort ledning) skal løses , og da den blev fundet inde i væggen , så skulle den bare klippes over  osv , det er jo totalt ulovligt , og med hensyn spørgsmålet om hvor muffen kom fra som Ævmanden skriver , hvordan skulle man ellers samle nullen igen og til sidst skriver ævmanden at selvfølgelig er der elektriker arbejde , sikken en kovending


Tak for at du gad læse mit indlæg .
Imaster skrev den 25-11-2018 16:53:22
.....

Du skal klippe den sorte ledninger over og føre disse 2 ender ind i nul klemmen på stikkontakten.

 

ev elmand skrev den 25-11-2018 17:12:22

Og begge sorte ender skal i stikkontakt. Så jeg vil foreslå at der bliver trukket en ny fra nabo værelset så det kan nå ud på ordentlig vis. 

.......

 Øh, der gøres da netop opmærksomt på at nullen SKAL monteres i stikkontakt.

Jeg kan ikke finde et eneste sted i denne tråd, hvor den anviste løsning indeholder samlemuffer.


Klodshans og Svend Høst jeg kan altså heller ikke se at der bliver anbefalet at bruge samlemuffer nogen steder.

Svend!!

Du må godt skrive og deltage i debatten sålænge du ikke "latterliggør" installationen og kommer med et konstruktivt input.....resten har Erik skrevet ti dig et par gange uden at få svar!

Klodshans, se det 3. billede på side 1, hvis du selv søger en løsning. 

Jeg lukker dette indlæg og åbner et nyt, når jeg er færdig med renoveringen.

Med et STORT tak til alle jer, også til dig Svend. 

Vil afslutte det med et citat: 

"a fool with a tool is still a fool"

Vh

Bettina 

NB! Nivouet staves sådan: niveauet; et niveau i bestemt form 

 


 


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Annonce

Klodshans: Det er din egen fantasi der er løbet af med dig m.h.t. den samlemuffe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Betina, kunne du ikke bare fortsætte i denne tråd i stedet for at lave en ny, hvor man så skal tilbage til denne tråd, for at se hvad der er foregået. Og så vil jeg fraråde dig at begynde at lave huller til stikkontakten, du skal have lavet, med mindre du selv vil lave stikkontakten. Det skal laves præcist.


fase

Hej S. Fabrin, naturligvis; du var faktisk savnet.

Der har været meget "støj" i denne tråd; men det korte at det lange er, at jeg lovligt kan lave en stikkontakt lige under afbryderen som også findes andre steder i lejligheden. Man skal bare se bort fra mine dumme forsag (T-forbindelse) i starten.

Men jeg vil nu fokusere på at nedlægge væglampen og få etableret en ny på den anden side. Ja, dette kræver selvfølgelig en elektriker, der kommer og laver det her, medmindre man lovligt kan samle ledningerne i samlemuffer og lukker det.

Til dem, der forgæves har ledt efter samlemuffer, har jeg fundet én lige i dåsen under lampen, som skal nedlægges: 

og det er fuldt lovligt, da den er i dåse uden skikkontakt/afbryder. 

Et spørgsmål, jeg ikke kunne finde svar på:

Kan man med en multimeter finde ud af hvilken ledning er fase, og hvilken nul, hvis man glemmer alt og farverne?

Takker igen,  


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Jeg må tilslutte mig i koret af gamle elektrikere som ryster på hovedet af denne tråd , det er utroligt hvad lægfolk bliver anvist selv at lave , og utroligt nok af faglærte elektrikere som  burde vide bedre , nej det er ikke lovligt at lave samlinger med muffer inde bag gerikter , det her er elektriker arbejde , det er simpelthen ulovligt , at selv at rode med , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Støjen bliver du nok nødt til at vende dig til, sorter selv det fra du  ikke synes om. Det du omtaler som en dåse under armaturet, der skal flyttes, ser lidt hjemmelavet ud.

Du kan ikke med et multimeter finde ud af, hvad der er fase og nul, fordi det du måler med et multimeter/voltmeter er spændingsforskellen mellem de to ledninger. 


fase
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også