To jordspyd i samme installation?

I min indkørsel står en gammel jern-havelampe, der er forbundet til 230V. Den er sat op på et tidspunkt, hvor der ikke var krav om jordforbindelse, og kablet dertil har således ikke en leder fra det i kælderen senere monterede jordspyd.

I forbindelse med udskiftning af lampen, vil jeg gerne bruge det eksisterende kabel, men anerkender krav om at nye lamper skal jordforbindes.

Kan/må jeg (selvfølgelig med hjælp fra en autoriseret installatør) få banket et jordspyd i ude i indkørslen til brug for den nye lampeinstallation?

Kan der opstå problemer med f.eks. HPFI, når man har to jordspyd, der givetvis vil have forskelligt potentiale?

Vh

Dannie



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke noget problem , du kan banke ligeså mange jordspyd ned som du ønsker , og der hvor du mangler en jord .


Tak for at du gad læse mit indlæg .

Alletiders! Tak for svarene.


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Er det en lampe med metal fod der er gravet ned i jorden, ville jeg nok spare de penge. Det vil stadig slå HPFI fra ved overgang i den. 

Man kan tænke sig en situation med meget tør jord, hvor hpfi ikke slår fra, men i så vil du heller ikke kunne får stød fra den. 

Men ellers korrekt bank alle de jordspyd ned du kan, det giver ikke problemer med HPFI.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Jeg aner ikke hvordan og hvor dybt den gamle lampe sidder i jorden. 

Ideen er, at jeg vil samle de nuværende kabler samt det nye jordkabel i en (IP 66 eller lignende) samleboks og herfra føre kabler ud til ny(e) lamper (samt til pumpen til mit havebassin).

Vh Dannie


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Selvfølgelig skal du banke et jordspyd ned ved lampen , det er der eneste rigtige , at satse på at lampen er gravet langt nok ned i jorden så det virker som en jordforbindelse , som ævmand foreslår , er meget uansvarligt .


Tak for at du gad læse mit indlæg .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis