Nye gipslofter, forskalling nødvendig?

Jeg skal ha et profil-loft ned, og det sidder på endnu et (ældre) profil loft og derover de brædder som kan ses fra loftet. 

Min plan er at fjerne begge profillofter, smække dampspærre op, så 45x45 reglar så der kan komme 45 mm isolering, og så gips skruet direkte på disse. Man kunne jo godt sætte et lag forskallingsbrædder op på 45x45, men med mindre der er en vigtig og nødvendig grund til det, vil jeg lige så gerne springe det over- hvad er jeres meninger om det? Andet end at det blir lidt lettere at holde isoleringen oppe mens gipsen skrues på :)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal loftet mon ikke rettes op også?

Bor du i hus?, dampspær anvendes ikke i lejligheder.

Hvis der ikke er isolering i forvejen på den anden side, så skal du ikke sætte isolering oven på dampspær, dampspærren skal sidde så tæt på den varme side som muligt, ideelt imellem forskalling og loftplader.

Hvis der er isolering på ydersiden så kan du godt gøre som du siger, men jeg ville nok bare bruge hatteprofiler i stål i stedet for ubeskyttet træ.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Det lyder som om det er en etageadskillelse du er ved at sætte gips på, og der skal der ikke sættes dampspærre op.

Hvis du bare sætter dine 45x45 regler op med den rigtige afstand så burde der ikke være nogen grund til at sætte forskalling op også.

Du kan godt få isoleringen til at hænge hvis du har 30 cm eller maks 40 mellem reglerne, men det kræver at du laver isoleringstykkerne lidt for store så de sidder i spænd. Hvis det giver problemer kan du sætte ståltråd op med en hæftepistol til at holde på det.

Og husk at hvis det er etageadskillelse og du sætter loftet direkte på undersiden af gulvet får du transporteret alt lyd ned i det underliggende rum. Måske du skulle overveje at afkoble de to konstruktioner på en eller anden måde.

Hvis hun kan se forskalling oppefra er det ikke etage byggeri. En tidligere tråd fra gittesf viser desuden at det er et  1 etage almindelig vinkel villa. ( tråd omkring gavl beklædning fik hun desværre ikke svar på i oktober)

Jeg forstår ikke rigtig meningen med at bruge regler til den opgave. De er dyrere end forskalling samt de er noget smalle så skruen der skal sidde i kanten af gips plade skal sidde tæt på kanten. Det skal ikke gå ret meget galt med retningen før skruen skal sidde så tæt på at kanten brækker af. 

Jeg ville sætte Dampspærre direkte under spær, og så en lægte eller 45x45 regler til at give plads til isolering, også direkte under spær. Derunder 21 x 95 mm forskalling pr. 30 cm. Dampspærre skal maks sidde 1/3 oppe i isolering, men ved 45 mm burde det ikke være et problem.

Skal loftet rettes op skal det gøres allerede med lægter.

Husk at få elinstallation lavet så rør, og dåser sidder under dampspærre, og så eldåser når igennem gipsplade. Skulle der være et enkelt sted hvor dette ikke kan lade sig gøre skal det tætnes godt med dampspærre tape.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

1000 tak for alle jeres svar  

Jeg har valgt dampspærre direkte på spær og 45x45 reglar under -det er rigtigt der ikke er meget plads til slinger i valsen med opsætning af gipsen på dem, men så kommer der plads til isoleringen og jeg slipper for arbejdet med forskalling nedenunder. Og isoleringen vil jeg så sætte fast med ståltråd, det var jeg ikke klar over var et brandteknisk must, godt input. 

Jeg er så glad for altid at kunne få go’e råd herinde, i er bare for skønne 👌

Annonce

Helt ok når du fikserer den med tråd - men dampspærren skal så stadig være på den varme side ellers risikerer du at at vanddamp kondenserer på bagsiden af din isolering uden mulighed for bortventilation = skimmel og råd. Husk at den skal klæbes ned imod væggene for at det bliver tæt.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis man går ud fra at der er væsentlig mere isolering ovenover, imellem og over spærene . Så må dampspærre godt sidde over de 45 mm isolering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-11-2018 23:08:55

Hvis man går ud fra at der er væsentlig mere isolering ovenover, imellem og over spærene . Så må dampspærre godt sidde over de 45 mm isolering.

Helt enig.

Men der skal da slet ikke sidde dampspær i etageadskillelse

En ting er meget vigtigt, nemlig at der ikke sidder dampspærre på den kolde side.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

hmm.. kan stålprofiler og glasuld rådne



Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Janus007:  Hvorfor tror du stadig det er etage adskillelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis