Overfræser - Jern til laminat

Hej,

Jeg har købt en Bosch 1400 ACE overfræser, til at nedsænke min vask og kogeplade i en laminatbordplade(Selvom jeg ved det ikke er det nemmeste).


Jeg kan se at billige fræsejern skulle være ok til små opgaver. JEg kan se Silvan har et sæt af 12 til 84 kr(pga. Black friday), mens dem i Harald koster 189. Det er vel fint med dem til 89? Eller?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

https://www.bygxtra.dk/produkt/cmt-notfraesejern-hm-20x16-k8/

CMT plejer at være god kvalitet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har selv brugt de billige fræsejern fra onkel harald og må sige at de holder ikke længe, og giver meget hurtigt brænd mærker i emnet.

Laminat plader er hårde ved jernet, også selvom du kan tage fræsningen i små bidder, ved at sænke dybden af flere gange.

Problemet med de sæt er også ligesom med bitssæt, man bruger reelt kun 2-3 af jernene, mens resten samler støv...hvornår har du sidst brugt en lige kærv i skruemaskinen? men de er altid med i sættene.
Brug hellere pengene på at købe lige det jern du skal bruge, og så køb bedre kvalitet.

Køb dyrt og græd en gang.
Køb billigt og græd mange gange.
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er lykkedes mig at fræser min kogeplade og håndvask ned, og det er blevet et flot resultat. Det var yderst begrænset hvad jeg kunne finde af info, så jeg skriver her mine tips i punktform for at hjælpe andre.

  • Brug overfræserens føringsskinne hvis overhovedet muligt. Det gør det meget nemmere at lave et "lige" snit
  • Brug en kvalitetsfræser - Jeg købte en Bosch 1400 POF AOE som jeg fik til 800 kr. på Black friday
    • Jeg brugte denne på hastighed 5
  • Drop de billige jern til laminat. Jeg brugte dem fra toolmate til at starte med, og indledningsvis gik det fint, og gav gode streger, bagefter begyndte den dog at "brænde" træet. 
  • Jeg brugte istedet det medfølgende 8mm Bosch jern, og det holdt hele vejen igennem, uden at brænde noget og lavede skarp kant på laminatet
  • Jeg brugte noget tung malertape fra 3m - Husk dog at dette også øger din højde lidt, så sørg for at have det på begge sider. 
  • Jeg brugte babyolie på fræseren og bordpladen, for at få den til at glide lidt bedre. Det var en god ide, men kræver også at det er en anden form for tape, da en normal malertape bare ville suge baby olien til sig. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også