Vådrumssikring badeværelse

Er ved at renovere badeværelse og sybtes det er skrevet mærkligt med det vådrumssikring.

Vi har en muret bruseniche - den skal have vådrumssikring. Der er høj kant ind til brusenichen.

Resten af badeværelses gulvet (støbt beton). Skal det også vådrumssikres 10cm op af kanten?



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nu ikke så svært. Man skal vådrumsikre der hvor der kan forekomme vandsprøjt. Og så skal man sikre sig at et uheld ikke betyder at vandet løber ud i naborum. 

Du må kun have en kant op til bruse niche hvis der er et afløb i resterende del af baderum. I STØRRE badeværelser skal der vådrumssikring på i bruseniche, over håndvask og hele gulvet indtil 10 cm op ad væggen. 

Du skal tænke gulvet som et bassin der kan fyldes med vand, hvis afløb stopper el.lign. Der skal kunne stå 3 cm vand over afløb inden det løber ud i naborum. 

MINDRE badeværelser skal også have vådrums sikring på alle vægge. Der er både kvm. grænse og bredden af baderummet. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej phillipl

Det er nu ikke så svært. Når du har en muret bruseniche med opkant, skal du have 2 gulvafløb, et indenfor og et udenfor.

De tunge vægge du har bygget som bruseniche afgrænser vådrumszonen, alt udenfor brusenichen skal du ikke sikre yderligere.

På tunge vægge kan du undlade vådrumsmembranen, men det skal så udføres med godkendt lim og fliser til vådrum.

Samlinger imellem væg og gulv skal forstærkes med kantbånd og membran op til 10 cm på væggene i vådrum.

Læs endvidere §339 her http://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/14/Krav



Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Hej Janus,


Det var præcist sådan jeg også læste det, dog er det ikke sådan jeg læser EV Elmands svar, og ej heller en masse andre... det er åbenbart endnu et sted hvor folk fortolker lovgivning forskelligt...0

Jeg tænker jeg vil gå med livrem og seler, undtagen over håndvask da der er opmuret og filset væk som er malet. 

Uden at vide hvilken størrelse din samlede rum er, er det en meget fri fortolkning Janus007 har. Der hvor man skal hen er definitionen på vådrumsbelastet  zone og fugt belastet zone. I mindre badeværelser skal man definere hele rummet som vådrum. 

Men under alle omstændigheder er hele gulvet, område over håndvask og 10 cm op ad vægge vådrum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg citerer bare BR ,  SBi-anvisning 252 Vådrum, og forskelle imellem tunge, lette vægge og gulvafløb. 

Det er korrekt at såfremt gulvarealet er mindre end 3,25 m2 og/eller rum som er smallere end 1,3 meter er alle vægge vådzoner.

EV elmand -> og nej, hele gulvet er ikke en vådzone. Grænsen går ved opkant og igen ved gulvtypen. Beton anses som værende vandtæt, gulv-væg samlinger skal forstærkes med kantbånd og membran. Det hele står i §339, så jeg forstår ikke hvorfor det skal diskuteres.

Det er også beskrevet tydeligt her: https://www.bolius.dk/vaadrumsmembran-som-ekstra-fugtsikring-17946/



Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce

Man siger godt nok at en tung konstruktion er vandtæt men har man  feks et utæt blandings batteri monteret i bruseren kan man godt se det udefra i form af en mørk skjold på ydervæggen så tung, ja, men vandtæt nej. Man siger  at insitu støbt beton er vandtæt, men anbefaler  alligevel tætningskrave og membran omkring gulvafløbet.  Ved overgangen mellem et støbt, vandtæt beton gulv og en murstensvæg har man en samling af 2 forskellige materialer og altså et svagt punkt. Ydermere er murstensvæggen sugende og ikke vandtæt.  Alt i alt skelner vi i praksis ikke mellem tunge og lette konstruktioner men giver alle de flader SBI  beskriver, fordi der er alligevel så mange punkter hvor man bliver anbefalet  at bruge manchetter at man alligevel lige så godt kan give det hele. Jeg kan godt følge dig i at det er lidt omsonstt  at lave 1 kvadratmeter rundt ved håndvasken men hvis man har muligheden bør man gøre det.  Eller som minimum give rør udtagene en manchet og lidt membran.


 Jeg må indrømme at jeg aldrig har oplevet en vandskade der.  Lige som jeg aldrig har oplevet en vandskade 10  cm over gulvet,  vel sagtens fordi vandet løber ud under døren når det når op op over 1-2 cm. De købte sokkel fliser er jældent højere end 6-7 cm.  Men nå, de kan jo ramme en på penge pungen hvis man ikke gør som de har vedtaget. 


km

Er vådrumssikring ikke osse kun for vandstænkeness skyld og ikke brud eller lækager.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kravet til vådrumssikring bag håndvask, er kun hvis der er tilknyttet en håndbruser til vasken.

Uanset hvad, er hele gulvet + 10 cm op ad væggene vådzone, og skal behandles derefter.

Beton (minimum beton20) anses for at være vandtæt, men alle overgange til andre materialer skal vådrumssikres med forstærkninger som manchetter/bånd.

Alle vægge undtagen betonvægge skal vådrumssikres til en højde på 230 cm i brusenicher og bag/under badekar.

Husk hvis der ikke er "vinger" her skal der også vådrumssikres 50 cm længere ud.

Ved indbyggede cisterner skal gulvet vådrumssikres her, inden opbygning af væg m.m. udføres, og der skal være mulighed for at evt. vand, skal kunne løbe ud fra hulrummet.

Selve manchetterne er for hvis der er en lækage i armaturet eller en utæthed ved bøsningerne.  Det på væggen er for vandstænk, men der er jo forskellige belastningsklasser.  Hvis det er i et skoleværksted er det en højere belastningsklasse, og giver god mening,  end på et gæste toilet der bliver brugt 4-5 gange om måneden. 


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også