Gulvvarme

Hej Jeg er igang med renovering af en 3 etagers ejendom. I den forbindelse vil jeg rigtig gerne installere gulv varme i de 3 badeværelser samt i hele lejeligheden på 2 sal. 

Spørgsmål: Vil jeg kunne installere pexrør og koble det direkte på radiatorrørerne, der er koblet til en fjernvarme unit? Eller skal jeg købe 3 separate gulvvarme systemer eller måske endda nøjes med et enkelt? 

Med venlig hilsen 

Vics 👍

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan godt have et gulvvarmesystem i et enkelt mindre rum, som er koblet direkte på frem og retur rør ved radiator. Det kunne man anbefale i de 3 badeværelser. 

Når man laver det system skal man være meget opmærksom på rør lægnings mønster. Der kommer meget varm fremføring og kold retur. Så de 2 strenge skal ligge skiftevis den ene og den anden. Det gøres ved at starte midt i rummet med midten af slangen. så føres de 2 rundt ligesom en hårnål indtil rummet er fuldt. Dt kan være en fordel at fremløb starter i bruseniche da det formodentlig er der man bedst tåler et varmt gulv. 

Der hvor retur kommer op af gulvet monteres en returtermostet lige hvor det kobles på radiator rør. Den måler så på returvandets temperatur, som til enhver tid siger noget om gulvtemperatur. 

Til en hel lejlighed skal du lave gulvvarme shunt. 

Hvis det er samme familie der bor på alle etager, så kan det hele ( incl badeværelser ) køres over 1 anlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
  1. Hej Erik tusind tak for dit svar. Jeg tænker at gå med tilslutning direkte til radiatorrørerne. Jeg kan jo trække rør seperat fra fjernevarme uniten og op til hver badeværelse. Og ved hvert badeværelse sætte en termostat ala den på en radiatoren.

Husk at et skal være retur termostat


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak -det vil jeg huske. 

Det er endnu ikke sat op -jeg skal finde en vvs-mand til installering af fjernvarme unit og tilslutning af div. bad, køkken og varme. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis