VVS-radiator spørgsmål

Følg tråden
Kirchhoff
Kirchhoff
Postnr: 3460
Kirchhoff Kirchhoff

Vi bor i ældre (´69) rækkehus med dårlig gulvisolering og stort vinduesparti mod vest, så der er pænt koldt i vores stue, som opvarmes af 2 radiatorer (1 på knap 3 meter og 1 på knap 1½ meter). De er begge placeret under vinduespartiet. Den store er ydermere placeret og dækket 100% af en sofa og der er ikke de store muligheder for anderledes indretning, så mine spørgsmål er:

1. Varmen fra den store radiator forsvinder vel stort set i ryggen på sofaen?
2. Vil det give mening at flytte radiatoren til et mere åbent sted. Vi har en endevæg, hvor vi kunne sætte den?

Lige nu varmer den slet ikke. Tænker den lige skal udluftes, men inden jeg gør det vil jeg lige vide, om det er omsonst, så længe den er placeret bag sofaen.

3. Findes der radiatorer som er bedre til at sprede varmen ud i rummet eller er det same same?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Du vil altid have noget kuldenedfald fra store vinduespartier, så der er en fordel at have en radiator til at hindre træk. Der er forhåbentlig noget afstand mellem din sofa og radiatoren - 10 cm er langt bedre end intet. Det skulle da gerne være en smal sag at udlufte radiatoren. Måske er det din termostatventil der ikke virker - stiften i ventilen sidder fast.

Du kunne sætte en blæser til at "køle" din radiator. Derved afgiver radiatoren langt mere varme. Hvis der er monteret varmemåler på radiatoren må radiatorens "funktion" ikke ændres. Der findes "luftradiatorer" hvor der er indbygget en blæser i radiatoren.

Søren O
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg ville nok være betænkelig ved at flytte den. Det vil blive koldt fra vinduesparti når man sidder i sofaen. Som Søren O. Lidt afstand så varmer den ok. 

En radiator giver både strålevarme og kenvektionsvarme fra sig. Når sofaen dækker den er det begrænset hvad i mærker til strålevarmen, men den varmer der strømmer op igennem radiator hjælper jo til at begrænse kuldenedfald fra vindue.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.