Propel til Yanmar

Dav.

Jeg søger en skrue til min 16' jolle med Yanmar YSE 8 hk. udveksling 1-2. Propellen skal gå mod uret set agten fra og helst stemplet 300 190.


Hvad er et hjem uden makrelguf?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv Den Blå Avis, Udkik.dk ell. lign.


Finnband

Jeg tror der ligger et hav af gamle brugbare propeller her og der. Men da det hele skal passe er det noget af en opgave at finde den rigtige.

Mon der er en der kan hjælpe mig med de tal der står på propellen? På min ødelagte: 300  190.

Yanmar anbefaler på deres hjemmeside til en YSE8: 13X12 Udveksl 3-1. Men min YSE8 har udveksl. 2-1.

Jeg har fået et tilbud på en ny (til en pris jeg ikke pt. har råd til) De tilbyder: 3 bladet Lh 12' (304 mm.) 22 mm. Gl. Yanmar konus (boring) Ø 22/Ø16 52, Not 7mm.

Hvis man har en tallerken med Ø 304 mm. og lægger en propel på den og de 3 blade går ud til kanten, er Ø så målet (et af dem) på skruen? Eller er det mere indviklet? Jeg tror at min ødelagte skrue var max. Ø 200 mm. Og det passer jo næsten med tallet 190 (mm).


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Og selvfølgelig skal, foruden selve skruen, mål på både aksel, konus og notgang også passe. Så meget ved jeg da   


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Ja diameteren er den udvendige, som hvis du lagde den på en tallerken.   

Hvis du har været tilfreds med den gamle propel, så vil jeg anbefale dig at finde en magen til, det kan være svært at finde den perfekte propel.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg skal have afmonteret den gamle, ødelagte skrue. Skruen er venstredrejet set agten fra. Men endemøtrikken? Den sidder godt fast. Skal den drejes mod uret (stadig agten fra) for at løsne? Jeg er lidt nervøs for at skrue den endnu mere fast.

Vh. Og tak.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Så fik jeg afmonteret skruen. En aftrækker var der ikke plads til gr. roret, så opvarmning med ukrudtsbrænder og hårde dask med en mukkert hjalp.

Men konus er glat og der er ingen notgang i skruen. Jeg tænker at montering af ny skrue skal ske ved opvarmning af skruen. Et antal slutskiver uden på skruen og så bruge endemøtrikken til at presse skruen så langt ind på konus/aksel som muligt og derefter låse endemøtrik med split. Lyder det rigtigt?


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Kender ikke så meget til propeller, med fast aksel, men synes du skal spørge, der hvor du køber den nye propel.



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis