Fået ny dør/sideparti - er denne fugning ok?

Hej

Jeg håber, at nogen af jer med forstand på fugning kan hjælpe med at vurdere, om denne fugning er ok.

Jeg har fået ny yderdør og sideparti sat i, og det er en tømrer, som har lavet det. Jeg undrer mig dog lidt over måden, der er fuget på og den finish der er - eller ikke er. Men jeg ved ikke, om det bare er normalt, eller om det er noget, jeg skal brokke mig over. Kan I hjælpe med at vurdere det?

Jeg har lige taget en lille video, der viser fugningen og hvad jeg tænker. Men jeg har ingen professionel viden, så jeg er meget i tvivl. Er det noget, jeg skal brokke mig over - og hvis jeg skal, hvad skal jeg så sige? Alt hjælp er meget velkommen!


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Syntes egentlig kun det er fugen mellem vindue og dør, som er et problem. Dét er en ommer.


Det andet er svært at gøre pænt, når væggene ikke ligefrem er nymalet. Derudover kan jeg se, at fodlisterne ikke er skiftet ud. Så er den eneste løsning en fuge her.

Det er klart, at fugerne nu vil fremtræde meget itonefaldende, men når det en gang får maling, ser du det ikke på samme måde. 



Mvh. Christian M
 

Det der falder allermest i øjnene er fugen mellem dør og vindue. Har tømreren målt forkert, da han målte op til dørpartiet. Dør og vindue burde have været monteret helt sammen. Resten kunne have været fuget pænere evt. uden indvendig fuge. Fodlisten burde også have været skiftet, så der ikke havde været brug for en fuge.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for jeres input. Ud fra hvad I skriver, så tænker jeg, at det med fugerne rundt i siderne og ved fodlisterne må være, som det er - og så kan jeg gøre det mindre iøjnefaldende ved at få malet væggen hvid.

Mht fugen mellem dør og vindue, hvad ville I sige til tømren der, hvis I var mig? Det skal siges, at han selv har været ude at måle op (faktisk to gange). Ud fra det I skriver, så skulle der slet ikke have været en fuge der. Er der rigtigt?

Men nu er den der jo. Så skal jeg "bare" bede om, at det bliver fuget pænere? Eller vil jeg måske kunne redde det ved at sætte en tynd træliste hen over, så der slet ikke er den grimme fuge at se på. For så vil en omfugning jo være ligegyldig.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal reagere. Jeg har ikke lyst til at brokke mig helt vildt, men jeg er samtidig noget trist over, hvordan det ser ud lige nu.

I mit svar er jeg gået ud fra, hvordan det kan laves. Jeg fik udskiftet en hel facade med en havedør i. Alle elementer blev sat knas på hinanden, kun i enderne ved murene blev der fuget udvendig. Så det kan laves rigtig pænt. Du kunne få en liste til at dække over fugen mellem dør og vindue, så ville det pænere ud, og når der bliver malet, vil det rimeligt ud. du kunne måske fortælle tømrere, at du ikke er tilfreds med det udførte, og bede ham montere den liste, som kan dække over fugen. 


fase

Sikke en gang klamp. Jeg skiftede selv vinduer og døre i mit hus da jeg købte det og det blev væsentligt pænere, selv om jeg ikke er håndværker.

Problemet er nok at så få håndværkere ikke har faglig stolthed længere. Jeg hader selv at få håndværkere ind i mit hus, da jeg først bagefter finder ud af om de har faglig stolthed eller bare skal have det klampet færdigt så de kan komme videre til næste kunde og ødelægge deres humør også.

Jeg har lige fået skiftet tag og jeg tog ferie så jeg kunne blive hjemme og holde lidt øje med dem. Det gik heldigvis fint da det var ældre tømmere der havde den faglige stolthed i behold.  


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Mit problem er nemlig, at jeg ikke ved, hvordan det skal/bør laves - og så er det svært at vide, hvordan jeg skal reagere, og hvad jeg skal sige. Andet end at jeg ikke synes, at det ser pænt ud.

Jeg ville starte stille og roligt og sige at jeg ikke er tilfreds med resultatet. Han vil sandsynligvis affeje kritikken og sige at det er ok arbejde efter forholdene. Jeg ville så sige til ham "Jeg syntes ikke at det er et arbejde man kan være bekendt med at aflevere som proff. håndværker". Du skal nok forberede dig på at han nok ikke er til at hugge og stikke i. Du må så gøre op med dig selv om du vil "slåskampen". Det er nok ikke en sag for evt. klagenævn el. lign.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Resultatet er ikke i orden, men gør som Jens anbefaler. Tag en stille og rolig snak med tømreren og påpeg hvor du ikke er tilfreds, men påpeg det væsentlige.

Der bør ikke være så bred en fuge mellem dør og sideparti. Fugen skal fjernes og erstattes med en liste. Jeg bemærker sprækken mellem dør og karm "bugter sig i bakke og dal". Det ville jeg ikke være tilfreds med og slet ikke mod låsetøj.

Er listen så svag at en indbrudstyv kan puste låsens rigel op?

Dernæst skal du få afklaret om fugen mod mur er egnet til at overmale. Det ligner silikone og det kan ikke overmales.

Afslutning mod gulv forstår jeg ikke. Det bør du få en forklaring på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også