5,5W LED pære i 5W LED / 20W Halogen spot

Hej LDS,

Jeg har et par 230v indbygningsspots som er rated til 5W LED, 20W halogen. Jeg har nogle 5,5W LED spots jeg gerne vil smide i. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan der kan være forskel i watt rating, for LED versus Halogen. En watt er jo en watt, og der er jo ikke nogen transformerdel eller lignende i spotten, som kunne overbelastes af noget LED elektronik. Er det ikke fint nok at smide 5,5W LED i spotten?

Det er en Daxtor Easy2Setup spot, hvis det gør en forskel.



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

LED giver ved 5W en lysmængde målt Lumen. En halogenpære på 20W udsender også en lysmængde på et antal Lumen. I halogenpæren går det meste af de 20W til varme og en mindre det til udsendelse af lys. Derfor er der forsket i lysudsendelse for de to. Når du sammenligner, skal du sammenligne, hvor mange lumen pæren er på.


fase

Jo tak, men det er ikke helt det jeg spørger om. Lysoutputtet gør jo ingen forskel for om skidtet virker i spotten. Det er mere, jeg kan ikke se hvorfor der skal være en forskel i watt angivelserne for forskellige lyspærer. Hvis den mekanisk kan holde til en 20w Halogen, så burde den jo også kunne holde til en 20w LED.

De 5W kommer sig nok af at den leveres med eller uden 5W lyskilde. Hvis du ser på databladet, står der max 20W, uden angivelse af hvilken type lyskilde (20W er 20W - det er varmen der giver problemer). Sæt du roligt en 5,5W i.

Du skriver, at watt vel er watt. Derfor har jeg givet forklaringen på forskellen på de to typer pærer. Selvfølgelig kan du sætte/smide en 5,5W LED pære i, bare spændingen passer. 


fase

Det er en misforståelse, at LED-pære ikke bliver varme. Der sidder elektronik i selve pæren, som bliver (meget) varmt. Derfor er der en max. watt-angivelse for LED-pæren, som er en anden end ved halogen.

Elektronikken sidder typisk nær fatningen og den bliver derfor varm inde i selve "indbygnings-huset". Modsat bliver en halogen varmest i parabolen/reflektoren og kan sikkert bedre komme af med varmen.


Mvh. AllanE

PS: Men om 0,5 watt for meget gør nogen forskel, har jeg svært ved at forestille mig.


Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis