Fjerne skorsten - hvordan?

Hej. Jeg skal have skiftet mit tag og i den forbindelse skal jeg have fjernet min skorsten. For at holde prisen nede, tænkte jeg om jeg selv kunne fjerne min skorsten. Er det muligt for en ikke håndværkertype at fjerne en skorsten. Hvordan skal jeg bære mig ad - bare knalde stenene af og så arbejde mig nedad? Er der stor risiko for at ødelægge nogle vigtige konstruktioner, som jeg skal være opnærksom på?

Jeg har vedhæftet et par billeder.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med hensyn til den ydre del,har jeg set et indslag,hvor der var lavet en slidske,hvor stenene gled ned i en minicontainer.Har du også tænkt dig at fjerne den indvendige del ?


bh

Hvorfor fjerne skorstenen?

Det ligner et 70'er hus med dertil hørende tvivlsom isolering. Måske er der økonomi i at installere ny moderne brændeovn til spidsbelastningerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Før i tiden når man blændnede (fjernede) en skorsten af til under taget, smed man ofte bare murbrokkerne ned i skorstenen - så var de gemt godt af vejen.  Med mindre det er en åben pejs. 

Ps. Dog et helvede at rense sådan en skorsten op, hvis den igen en dag skal bruges.   

En sten ad gangen. Nemt. Lad den evt slutte under taget.

Jeg smed stenene ned i skorstenen, hvor min far stod i kælderen og pillede dem ud efterhånden som de dumpede ned.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Tak for alle jeres svar. Planen er at fjerne hele skorstenen samt pejsen, da den som man kan se på billederne er et ordentligt skrummel, der fylder og tager en del af lysindfaldet. Så vil jeg banke den helt ned. Som man muligvis kan se er gulvet sænket der hvor der ligger gulvtæppe. Det vil vi gerne have hævet og få lagt matchende trægulv samt have fjernet radiatoren. Lyder det som noget der kan lade sig gøre?

Og så lige husk at de sten ikke må blandes med andet affald, da de skal bortskaffes som "farligt affald" da de indeholder alskens kræftfremkaldende stoffer pgra af sod og røg.

Min genbo rev sin skorsten ned og blandende det i en container med hans tegltag der blev pillet ned samtidig... det kostede ham en regning, fordi de skulle sortere hans container i godt og dårligt affald  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for tippet. Kan man stadig køre dem på genbrugsstationen?

Rantzau skrev den 20-11-2018 08:32:40

Hvorfor fjerne skorstenen?

Det ligner et 70'er hus med dertil hørende tvivlsom isolering. Måske er der økonomi i at installere ny moderne brændeovn til spidsbelastningerne.

Der er 2 pejse i stuen. Den som jeg gerne vil have fjernet samt en nyere.

Hos nogen nedbrydningsfirmaer (i jylland) kan man få lov til at aflev. brokker (også sodskadet) som så knuses ned til fyld i vejkasser. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis