Semi ø-drift??

Jeg søger lidt feedback til et projekt jeg påtænker.

Med de nye solcelle (privat energi producent) regler er det indelysende at det ikke kan betale sig økonomisk at benytte elnettet som buffer, da man alligevel skal betale afgifter af det strøm man har produceret da man bruger elnettet som buffer. Endvidere er der lavet time for time afregning, så der hvor man bruger mest energi, er der man betaler den højeste el-pris.


Så,,, Jeg tænker at jeg vil finde nogle akkumulatorer (lifepo4 ell) i en passende størrelse, og have en lader på der holder dem opladede.. og efter disse montere en inverter som kører i sync. med elnettet, som bliver koblet ind når det bliver de dyre timer 17+18+19. På den måde vil forbruget i de dyre timer teoretisk set være 0, dvs. man kører mere eller mindre på den lave sats hele døgnet...

Spæder man systemet op med et par solceller, kan det hjælpe til med opladningen i dagtimerne, så det bliver endnu mere billigt...

Mit spørgsmål er hvordan komponenterne i systemet skal dimentioneres.. ikke forbruges mæssigt, men spændings mæssigt. Der er et utal af batterier til rådighed til opbevaring af vedvarende energi fra 12 til 5x volt, men hvis jeg vil starte med en ren oplade model, skal man have en oplader der kan benyttes til batteri pakken, og kobler jeg solpaneler på skal der også findes en sol oplader der kan ved batteri spændingen... det lader til batteri spændingen er knude punktet for opstillingen. Er der nogle erfaringer med hvad der er mest "standard", som man kan få mest udstyr der passer til? (Jo højere spænding jo mindre strøm hvilket giver tab)

Feedback please...

Jeg søger lidt feedback til et projekt jeg... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nej hvis det svært kan betale sig at køre 6kw og man producerer mere end man kan bruge, så komner det ikke til at løbe rundt med kun indkobling 1/8 af tiden... det har du nok ret i...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis