Semi ø-drift??

Jeg søger lidt feedback til et projekt jeg påtænker.

Med de nye solcelle (privat energi producent) regler er det indelysende at det ikke kan betale sig økonomisk at benytte elnettet som buffer, da man alligevel skal betale afgifter af det strøm man har produceret da man bruger elnettet som buffer. Endvidere er der lavet time for time afregning, så der hvor man bruger mest energi, er der man betaler den højeste el-pris.


Så,,, Jeg tænker at jeg vil finde nogle akkumulatorer (lifepo4 ell) i en passende størrelse, og have en lader på der holder dem opladede.. og efter disse montere en inverter som kører i sync. med elnettet, som bliver koblet ind når det bliver de dyre timer 17+18+19. På den måde vil forbruget i de dyre timer teoretisk set være 0, dvs. man kører mere eller mindre på den lave sats hele døgnet...

Spæder man systemet op med et par solceller, kan det hjælpe til med opladningen i dagtimerne, så det bliver endnu mere billigt...

Mit spørgsmål er hvordan komponenterne i systemet skal dimentioneres.. ikke forbruges mæssigt, men spændings mæssigt. Der er et utal af batterier til rådighed til opbevaring af vedvarende energi fra 12 til 5x volt, men hvis jeg vil starte med en ren oplade model, skal man have en oplader der kan benyttes til batteri pakken, og kobler jeg solpaneler på skal der også findes en sol oplader der kan ved batteri spændingen... det lader til batteri spændingen er knude punktet for opstillingen. Er der nogle erfaringer med hvad der er mest "standard", som man kan få mest udstyr der passer til? (Jo højere spænding jo mindre strøm hvilket giver tab)

Feedback please...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ideen er jo rigtig lækker, og jeg har da tænkt de samme tanker, jeg har dog et anlæg fra 2011, så det har de ikke helt udhulet endnu, selv om de virkeligt prøver deres bedste.. Det er sidste gang i mit liv, at jeg laver en investering ud fra løfter fra en regering.. Nå så kom man af med lidt galle  

Tilbage til dine gode tanker:
Her er jeg lidt en lyseslukker, har du regnet lidt på det? Du skal jo regne på prisforskellen pr. kwh imellem de dyre og de billige timer. Det er som jeg læser det, er det 50øre pr kwh. og jeg har kigget på vores forbrug, det er ca 5kwh vi bruger fra 17-20. Det er så 2,5 kr om dagen i et halvt år. Så 182 dage x 2,5 kr = 455kr pr år.

Men resten af tiden vil el'en blive billigere. Så det vil jo ikke blive 455kr dyrere pr år. Nå men hele humlen er, man får ikke meget batteri til 455kr, så tilbagbetalingstiden bliver meget høj. Du skal også ud og have noget styring og ladere. Batteri teknologien er stadig for dyr til at det giver nogen mening, og det ved man godt, eller gjorde vi jo alle som du vil
Og vi havde jo allerede installeret det, inden de fandt på aften satserne, da det hele tiden har givet god mening at bruge dagstrømmen om aftenen, efter de lavede den tossede transport regl.

Der skal altså noget batterikraft til at levere til komfur/kogeplade og det store tv på en gang.  


Mvh

Morten

Jeg har også kigget på noget tilsvarende - og det bedste jeg er kommet frem til er at give strømmen væk gratis når der er overskudsproduktion. Resten af tiden kan man bare modregne.

Det kan gøres relativt billigt ved at koble solcellerne direkte til nettet via en Grid-Tie-inverter: https://www.ebay.com/bhp/grid-tie-inverter

Så er der ingen batterier i spil - men kun modregning af egenproduktion (2,20 kr/kwh).

Afhængig af din eget forbrugsmønster og størrelsen af solcelleanlægget - så burde det kunne give måske 30% af din elregning tilbage til dig selv.

Har ikke regnet på det,  men hvis man kobler ind i de 3 timer (som er 1/8) af en dag. Så må man gel antage at gevinsten vil være over 1/8 af nuværende årsforbrug (over da de har forøget tarif i den 1/8 af tiden)

Nej sådan kan du ikke regne det ud, den strøm du lader op med, kunne jo være brugt i de "billige" timer, dem skal du jo så betale for. Med mindre at du laver den helt store styring, så det kun er overskudsstrøm du lader op med. Problemet her er jo så, at det kun er om vinteren at strømmen er dyr.. Og det er jo netop her at regnestykket virkeligt går i stykker. Som eksempel så lavede jeg i går 5kWh og i dag har jeg lavet sølle 2kWh på et 6kW anlæg! Så hvor skal overskuddet komme fra? 


Mvh

Morten

Er ikke helg med.. hvad enten om det er sommer eller vinter, de 3 timer om aftene er der man bruger mest. Jeg samler strøm i en batteri bank i løbet af dagen uden aftapning. Når klokken bliver 17 kobler jeg batteri ind og laver min egen strøm til kl 20 kobler heg tilbage igen... om el selskabet bruger høj tarif eller ej er det jo der man har størst peak forbrug, så det må da tage en del af det samlede forbrug.

1/8 vil da gælde hele året hvis jeg kobler batterier på 3 timer hver dag... hvad enten det er sommer eller vinter (-:

Ja det vil det helt sikkert, men strømmen er bare billig om sommeren, og om vinteren er der ikke altid strøm nok til de tre timer. Det skal man jo have med i regnestykket. Fordi ellers aner du jo ikke om du bruger 5-10.000kr på at spare 2000kr over f.eks. 10 år :-) 


Mvh

Morten

Det er rigtigt... i alle tilfælde.. hvis man oplader batterierne fra rlnettet i den billige tid.. vil batterierne stadig kunne kobles ind i den dyre tid med energi opladet ved den billige tid (minus effektivitets tab).. (-:

Ja da :-) men igen jeg tror på ingen måde at det kan betale sig :-/ 


Mvh

Morten

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis